در چنین شرایطی وجود بیمه سایبری می‌تواند به عنوان یک راه‌حل، نقش پررنگی در جامعه ایفا کند، اما به دلیل عدم استقبال، توسعه این بیمه در کشورما چندان مورد توجه قرار نگرفته و جایگاهی در کسب‌وکارهای اینترنتی پیدا نکرده است.  

مدیرعامل بیمه تعاون معتقد است به زودی بیمه سایبری یک نیاز مبرم برای کسب‌وکارها به شمار خواهد رفت و افراد زیادی از جامعه نیاز آن را احساس خواهند کرد، اما در حال حاضربه دلیل پایین بودن تقاضا برای چنین بیمه‌نامه‌ای در کشور، صنعت بیمه با وجود آمادگی برای طراحی و توسعه این بیمه‌نامه، اما نتوانسته آن را وارد بازار کند.

یونس مظلومی‌در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه از آنجا که بیمه سایبری هر نوع خطایی را که در فضای اینترنتی و دیجیتال از جمله هک اطلاعات و دیتاها، سرقت  از حساب‌های بانکی، تقلب و... رخ می‌دهد، می‌تواند پوشش دهد، طراحی و توسعه آن تحولی در کسب‌وکارهای اینترنتی به شمار خواهد آمد، گفت: اما این مهم زمانی محقق خواهد شد که تقاضای مناسبی هم  برای آن وجود داشته باشد.

به گفته وی، برای ارائه و گسترش این بیمه‌نامه در کشور، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه آمادگی لازم را دارند، اما مانعی که بر سر راه این مهم وجود دارد، بحث تقاضایی است که باید در جامعه وجود داشته باشد، اما نیست و همین موضوع ارائه و فروش این بیمه‌نامه را برای صنعت بیمه بدون توجیه کرده است.

مظلومی‌ معتقد است: کسب‌وکارهایی که کالا و خدمتشان را در فضای اینترنتی ارائه می‌کنند، برای اینکه بتوانند ریسک‌های موجود را در این فضا پوشش دهند، باید متقاضی خرید بیمه‌نامه سایبری باشند. این درحالی است که این مهم از اقبال خوبی در کشور ما برخوردار نیست.

مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید بر اینکه قربانیان این تخلفات که تعداد آنها کم هم نیست، در نهایت متحمل ضرر‌های هنگفتی خواهند شد که بیمه می‌تواند بخشی ازاین ریسک‌ها را پوشش دهد، یادآورشد: به هرحال تا زمانی که تقاضا و احساس نیاز در جامعه وجود نداشته باشد، ارائه و گسترش این نوع بیمه‌نامه‌ها نمی‌تواند برای شرکت‌های بیمه نیز توجیه‌پذیر باشد. از این رو لازم است ابتدا فرهنگ استفاده از این نوع بیمه‌نامه‌ها گسترش پیدا کند تا نیاز آن برای افراد و کسب‌وکارها احساس شود .

این کارشناس بیمه براین باور است که برای طراحی و توسعه بیمه‌نامه‌های جدید در کشور، نیاز مبرم به فرهنگ‌سازی داریم  که دراین راستا نیاز است با همکاری همه‌جانبه سایر ارگان‌ها این مهم محقق شود. دراین راستا باید در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم از مزیت‌های بیمه گام‌های مهمی‌ برداشته شود و بیمه یک اولویت در زندگی مردم به شمار آید.

به گفته او، متاسفانه از آنجا که بیمه در کشور ما کالای اولویت‌داری نیست، همواره به آن نگاه سربار وجود دارد، از این رو افراد جامعه و کسب‌وکارها خیلی لزوم چنین بیمه‌نامه‌هایی را احساس نمی‌کنند و در قبال مبلغ حق‌بیمه‌ای که باید برای خرید این بیمه‌نامه پرداخت کنند از خودش مقاومت نشان می‌دهند. درحالی که ریسک‌های  موجود در این  فضا می‌تواند ضررهای هنگفتی را وارد کند. مظلومی‌ موضوع فرهنگ‌سازی را  به عنوان یک مانع بر سر راه ارائه محصولات جدید بیمه‌ای دانست و گفت: این موضوع  در کنار خلأ‌های قانونی که در کشور وجود دارد، سبب شده تا ما نتوانیم به شکل کامل در خیلی از بخش‌ها ورود کنیم و از ظرفیت‌های بیمه‌ای بهره کافی ببریم.

به گفته این کارشناس بیمه، درحال حاضر بازارهای بکر زیادی وجود دارد  که هنوز بیمه‌ها نتوانسته‌اند به آن وارد شوند، چون در برخی از آنها تقاضای کافی وجود ندارد یا گاهی خلأهای قانونی مسبب آن بوده‌اند. بیمه‌ها می‌توانند بسیاری از ریسک‌های موجود را پوشش دهند و زمینه آرامش خاطر جامعه و در عین حال رشد صنعت بیمه را فراهم کنند، اما هنوز از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

مظلومی ‌معتقد است: برای رشد صنعت بیمه به متنوع‌سازی و کیفی‌سازی محصولات نیاز داریم و در این مسیر اگر موانع قانونی و خلأها موجود رفع شود و فرهنگ بیمه در کشور ما جا بیفتد می‌توان امیدوار بود همه بخش‌ها از پوشش‌های بیمه‌ای لازم برخوردار شوند. به گفته او، عدم فرهنگ‌سازی بیمه‌ای مناسب در کشور سبب شده تا ما حتی در پوشش بیمه‌های آتش‌سوزی که سال‌ها است از سوی صنعت بیمه ارائه می‌شود، نتوانیم اقبال عمومی‌ را به شکل کامل و مناسب به دست آوریم که سهم پایین این بیمه‌نامه در کشور موید این موضوع است.

این فعال صنعت بیمه در عین حال معتقد است که قوانین سختگیرانه می‌تواند افراد جامعه را به سمت بیمه هدایت کند. به این صورت که افراد این احساس را داشته باشند که اگر مسبب حادثه، تخلف و ... شوند و فاقد پوشش بیمه‌نامه باشند، متحمل پرداخت جرایم بالایی خواهند شد.

مظلومی ‌یکی از دلایل رشد بیمه در کشورهای توسعه‌یافته را همین قوانین سختگیرانه عنوان کرد و گفت: این قوانین سبب شده  تا افراد جامعه و کسب‌وکارها به خرید بیمه‌نامه‌های مختلف روی بیاورند و ریسک فعالیت آنها را به بیمه‌ها بسپارند؛ چون می‌دانند در صورت نداشتن بیمه‌نامه و بروز یک حادثه، متحمل جریمه و برخوردهای قانونی خواهند شد.

به گفته وی اختیاری بودن رشته‌های بیمه را نیز در کنار فرهنگ پایین بیمه در کشور، یکی دیگر از عوامل مهمی‌ دانست که  افراد بیمه را در اولویت زندگیشان ندانند و آن را در سبد خریدشان قرار ندهند. برای رشد صنعت بیمه و ورود محصولات جدید بیمه‌ای متناسب با شرایط و نیاز جامعه ما باید برخی از رشته‌های بیمه را به سمت اجباری کردن پیش ببریم تا از این طریق ضریب نفوذ بیمه را در کشور بالا ببریم.  

این کارشناس تاکید کرد: درعین حال برای توسعه صنعت بیمه نیاز مبرم داریم تا ضمن متنوع‌سازی محصولات بیمه، بر موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به شدت کار کنیم و با رفع خلأهای قانونی، گامی ‌در جهت توسعه بیمه در کشور برداریم. برای این مهم نیاز است طرز فکر جامعه نسبت به بیمه تغییر کند و نگاه به بیمه شکل دیگری به خود بگیرد.

این فعال صنعت بیمه معتقد است: دستیابی به این شرایط در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست و بی‌تردید در بلند مدت می‌توان انتظار داشت تا بیمه در کشور نهادینه شود و دستیابی به این شرایط نیازمند همکاری همه جانبه سازمان‌ها و ارگان‌ها است.