تقاضای خوب بازار نسوزها

مهدی نعیمی، مدیرعامل فرآورده‌های نسوز مهرگداز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: تولید ۵ ماه نخست ما ۱۵ هزار و ۲۰ هزار تن نسوز بوده است، هر چند براساس برنامه تولید به سمت جلو پیش رفته‌ایم، اما بخشی از ظرفیت ما در این چند ماه خالی باقی مانده و شرکت با ۷۵ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید بوده است. نعیمی در ادامه با اشاره به این موضوع که وضعیت تقاضای بازار نسوز در سال‌جاری مناسب است، عنوان کرد: طی یکی دو سال گذشته با وجود تحریم‌ها، فولادسازان داخلی نسبتا میزان تولید خوبی داشته‌اند و از آنجا که ۹۰ درصد بازار نسوزها به فولادسازان تعلق دارد، بازار تولیدکنندگان نسوز نیز به نسبت خوب شده است.  وی همچنین با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از نیاز داخل به نسوز از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، عنوان کرد: هرچند با تحریم‌ها بخشی از نیاز بازار به تولیدکنندگان داخلی سپرده شد و میزان واردات کاهش پیدا کرده است، اما در برخی مواد اولیه یا برخی نسوزهای خاص نیازمند واردات هستیم که مشکلات عدیده‌ای بر سر راه این واردات وجود دارد.

 مشکلاتی از جنس واردات دیرگداز

مدیرعامل فرآورده‌های نسوز مهرگداز در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه را باید از خارج از کشور وارد کنیم تا بتوانیم تولید نسوزهایی با گرید بالا داشته باشیم. از این رو برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود باید مراحل ثبت سفارش را انجام داده و از بانک مرکزی نیز تقاضای ارز داشته باشیم. این در حالی است که مشکل این روزهای بیشتر تولیدکنندگان آن است که از سوی بانک مرکزی یا به ما ارزی تخصیص داده نمی‌شود یا اگر هم ارزی تخصیص یابد به صورت قطره‌چکانی داده می‌شود. این در حالی است که هر نوع ارزی که به ما اختصاص می‌یابد باید از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کند و ما قادر به تهیه ارز آزاد نیز نیستیم.

نعیمی در ادامه همچنین با یادآوری این موضوع که از زمان درخواست ما برای اختصاص ارز کلی با نوسان نرخ آن روبه‌رو بوده‌ایم، بیان کرد: تخصیص ارز، تقاضا و قیمت‌‌ها را افزایش می‌دهد و صنف ما برای کنترل قیمت‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌هایی برگزار کرده است. البته اخیرا تخصیص ارز به ما به صورت قطره‌چکانی انجام می‌گیرد.  وی در پاسخ به این پرسش که چنددرصد مواد اولیه خود را وارد می‌کنید، گفت: شرکت ما تولیدکننده نسوز با گرید بالاست و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه خود را وارد ‌کند، زیرا طیف وسیعی از مواد اولیه ما به ازای داخلی ندارد و حتی ۸۰درصد تولید آنها در اختیار انحصاری چند شرکت خارجی قرار دارد. حتی چینی‌ها نیز بخشی از مواد اولیه نیاز خود را وارد می‌کنند. مدیرعامل فرآورده‌های نسوز مهرگداز همچنین علاوه بر مشکلات موجود به سایر مشکلات در زمینه واردات نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تخصیص ارز، به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی چون حمل و نقل روبه‌رو هستیم؛ برای نمونه حدود سه ماه است که کالاهای ما در بندر چین بلوکه شده است. با توجه به این شرایط دوره تامین مواد اولیه برای ما بسیار طولانی شده و حتی به ۶ ماه رسیده است، در حالی که پیش از این تامین مواد اولیه به راحتی انجام می‌گرفت. نعیمی همچنین به نوسان نرخ ارز نیز اشاره کرد و گفت: قراردادهای شرکت ما با برخی با قیمت دلار بسته می‌شود و موضوع آن است که قیمت ارز و دلار با نوسان بالایی روبه‌رو است و با نرخ سامانه سنا هم تفاوت بسیاری دارد. به گونه‌ای که نرخ ارز سنا با واقعیت بازار همخوانی ندارد و این موضوع تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است. برای سامان‌بخشی به بازار دولت باید سازوکاری مناسبی برای نرخ  ارز در نظر بگیرد.