بهترین سیستم‌های سرمایشی گرمایشی

محسن پالیزدار، مدیرعامل شرکت «تدبیر تهویه فرا سرما» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت ما بر اساس شرایط ویژه هر ساختمان و بودجه کارفرما در درجه نخست خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند و در مرحله بعد سیستم نهایی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در ساختمان طراحی و اجرا می‌کند.

وی می‌افزاید: به‌طور کلی در کشور ما استفاده از اسپیلت آسان‌ترین و ساده‌ترین گزینه برای واحدهای مسکونی خانوارها به شمار می‌رود، اما مالکان و سازندگان قطعا باید در انتخاب این سیستم نکات متعددی را در نظر بگیرند. در وهله اول مالکان باید با توجه به مساحت واحد مسکونی، ظرفیت اسپیلت خود را تعیین کنند. نکته دوم اینکه باید میزان عایق بودن ساختمان، وضعیت پنجره‌ها، تعداد ساکنان، وضعیت معماری ساختمان و همچنین شرایط جغرافیایی آن مورد بررسی قرار بگیرد.

پالیزدار با اشاره به اینکه برای کاهش هزینه‌های انرژی مالکان باید از اسپیلت‌های اینورتر کم‌مصرف استفاده کنند. تصریح می‌کند: توصیه من به مالکان این است که از برندهای خوشنام استفاده کنند. برندهای تقلبی یا ناشناخته علاوه بر اینکه عمر پایینی دارند، ظرفیت‌های درج‌شده موتور با واقعیت همخوانی ندارد و همین اتفاق باعث پرداخت هزینه‌های مضاعف پس از استفاده خواهد شد.

 بهترین سیستم گرمایشی ساختمان

مدیرعامل شرکت تدبیر تهویه فرا سرما در رابطه با سیستم‌های گرمایشی ساختمان هم می‌گوید: بی‌شک سیستم‌های گرمایش هم با توجه به شرایط ساختمان باید اجرا شود، اما به‌طورکلی سیستم گرمایش از کف بهترین سیستم برای آسایش ساکنان است. اگر این سیستم را با رادیاتور مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که سیستم رادیاتور به‌گونه‌ای است که هوا از بالا به پایین گرم می‌شود و این اتفاق ضمن اینکه باعث هدر رفت انرژی می‌شود، گرمایش توام با آرامش را به همراه نخواهد داشت. در حالی ‌که در سیستم گرمایش از کف، گرمایش از پایین به بالا اتفاق می‌افتد؛ بنابراین ابتدا پاها گرم می‌شود و بعد به نقاط دیگر بدن می‌رسد. گرم شدن ساختمان از بالا به پایین در سیستم‌های دمنده مانند داکت اسپیلت هم اتفاق می‌افتد و شرایطی مشابه رادیاتور را رقم می‌زند.

وی اضافه می‌کند: در رادیاتور و فن‌کوئل دمای آبی که در مدار لوله‌ها باید در جریان باشد، ۶۰ تا ۷۰ درجه است، اما دمای آب سیستم گرمایش از کف حدود ۴۰درجه است؛ بنابراین انرژی کمتری در سیستم گرمایش از کف مصرف می‌شود و از طرفی به خاطر دمای کمتر علاوه بر اینکه دمای موتور خانه افزایش می‌یابد، تعمیر و نگهداری آن راحت‌تر است.

 آلودگی در سیستم رادیاتور و فن‌کوئل

مدیرعامل شرکت تدبیر تهویه فرا سرما با اشاره به جابه‌جایی هوا در سیستم رادیاتور و فن‌کوئل می‌گوید: رادیاتور و فن‌کوئل بر اساس سیستم جابه‌جایی هوا کار می‌کنند و به همین علت آلودگی به همراه دارند. اگر دقت کرده باشید در نقطه‌هایی که رادیاتور نصب ‌شده شاهد سیاه شدن دیوار و همچنین پرده‌ها هستیم، اما به خاطر اینکه سیستم گرمایش از کف به‌صورت تشعشعی گرما را منتقل می‌کند، این آلودگی وجود ندارد. برخی در سال‌های گذشته عنوان می‌کردند که سیستم گرمایش از کف بیماری‌هایی مانند سرطان را به همراه دارد، اما چندی پیش انجمن گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سیستم با توجه به ‌جا‌به‌جا نکردن هوا، هیچ‌گونه تاثیر منفی بر سلامت انسان ندارد.

وی با اشاره به اینکه عایق‌بندی ساختمان علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی به‌عنوان سرمایه ملی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، عنوان می‌کند: چنانچه سازنده‌ها در زمان ساخت عایق‌بندی را متناسب با مقررات ملی ساختمان انجام دهند، در مرحله نصب سیستم‌های گرمایش و سرمایش هزینه‌های کمتری مصرف می‌کنند. به‌هر حال طبیعی است وقتی ساختمان سریع‌تر گرم و سرد شود، نیازی به خرید دستگاه‌های قوی‌تر نیست؛ بنابراین بخشی از هزینه‌های عایق‌بندی در این مرحله جبران می‌شود. از طرفی چنانچه برای خریدار ساختمان مشخص شود که در فرآیند بهره‌برداری مبلغ قبض‌های پرداختی انرژی به‌شدت کاهش می‌یابد، مشکلی با پرداخت هزینه بیشتر برای یک‌عمر آسایش ندارد.

 ضعف دانش فنی برخی مهندسان ناظر

پالیزدار تصریح می‌کند: خوشبختانه در سال‌های اخیر نظارت بر تاسیسات ساختمان از طرف مهندسان عضو سازمان نظام ‌مهندسی افزایش‌ یافته و این اتفاق در ارتقای کیفیت بسیار تاثیرگذار است، اما واقعیت این است که برخی از مهندسان ناظر از اطلاعات و دانش کافی برای شناخت سیستم‌های مختلف برخوردار نیستند. به‌طور مثال در برخی بخش‌ها سخت‌گیری‌های بی‌موردی دارند که باعث تحمیل هزینه گزاف به کارفرما و مالک می‌شود. در نقطه مقابل هم برخی ناظران بازهم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، تقریبا همه امور را به عهده سازنده می‌گذارند و بررسی لازم صورت نمی‌گیرد. با این ‌وجود معتقدم حضور مهندسان ناظر در بخش تاسیسات کمک فراوانی به صنعت ساختمان می‌کند. کما اینکه برخی از مالکان از همان ابتدای کار به ما اعلام می‌کنند که باید پاسخگوی مهندس ناظر باشید در حالی‌ که درگذشته برخی کارفرماها صرفا به دنبال رفع مسوولیت و حفظ شکل ظاهری اجرا بودند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب نشدن ناظر توسط کارفرما می‌گوید: درگذشته که ناظر توسط کارفرما انتخاب می‌شد، همواره این نگرانی وجود داشت که این نظارت به شکل صوری و با تعامل دوطرفه انجام شود، اما در حال حاضر کارفرما شناخت قبلی از مهندس ناظر ندارد. به‌هرحال اینکه کسی ناظر بر فعالیت خودش را انتخاب کند، منطقی به نظر نمی‌رسد.