اکنون با استفاده از ابزارهای متعدد بانکداری غیرحضوری شامل سامانه‌های فیزیکی و اپلیکیشن‌های موبایلی، بسیاری از تراکنش‌های بانکی بدون در نظر گرفتن مکان و زمان مشخص و محدود، انجام می‌شوند.

دیگر از دفترچه‌های اقساط بانکی خبری نیست، کسی برای پرداخت قبوض خدماتی در صف‌های طویل شعب نمی‌ایستد و برای دریافت موجودی حساب یا انتقال پول به مراجعه حضوری نیازی ندارد.

همه این اقدامات را می‌توان روی یک سامانه عملیات بانکی که در گوشه یک مجتمع مسکونی یا بر دیوار یک پاساژ نصب شده است، توسط یک اپلیکیشن موبایلی یا روی سایت اینترنتی بانک انجام داد.

توسعه بانکداری الکترونیکی نه تنها سرعت، دقت و کیفیت خدمات‌رسانی به مشتریان را افزایش داده است، بلکه منافع دیگری را نیز برای عموم خدمات‌گیرندگان از جمله مشتریان، کارکنان و حتی در نگاه کلان، کشور به همراه داشته است.

اکنون بانک‌ها مجبور نیستند برای خدمت‌رسانی به ساکنان یک منطقه، چندین شعبه در آنجا ایجاد کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که تنها چند شعبه محدود در مناطق بزرگ کافی است، چرا که حجم عمده‌ای از خدمات بانکی با روش‌های غیرحضوری قابل ارائه است.

طبیعی است که با افزایش خدمات بانکی غیرحضوری، میزان مراجعه مشتریان به شعب بیش از پیش کاهش می‌یابد و در نتیجه این روند، منابع محبوس بیشتر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

این روزها که کشور با مشکل شیوع بیماری کرونا رو‌به‌روست، توصیه شده که مردم در مراکز پر رفت‌وآمد حضور نداشته باشند و از لمس کردن وسایل عمومی ‌خودداری کنند. این بهترین فرصت برای تمرین استفاده از ابزارهای خدمات غیرحضوری بانک‌ها به ویژه ابزارهای مبتنی بر موبایل و اینترنت است.

با سرعتی که در پیشرفت بانکداری الکترونیکی می‌بینم، می‌توان ادعا کرد که بانکداری بدون شعبه تا حد مطلوبی تحقق یافته و اکنون رقابت بر سر نحوه، سرعت، دقت و امنیت خدمات بانکی غیرحضوری است. با ادامه این روند، در آینده نزدیک مشتریان بانک‌ها جز برای عملیات‌های مشخص و محدود، از حضور در شعب بی‌نیاز خواهند شد و خدمت‌رسانی بانک به آنها دوران جدیدی را تجربه خواهد کرد.