بر اساس گزارش منتشر شده در یکم مرداد از سوی شرکت استارت‌آپی مذکور، تنها دو ماه بعد برابر خرداد ۹۹، مخاطرات خرید اینترنتی از درگاه پرداخت این  شرکت، افزایش یافت و تا تیر ۹۹ به روند صعودی خود ادامه داد. این درحالی بود که ارائه دهندگان درگاه‌های پرداخت سال‌ها برای جلب اعتماد کاربران خود زحمت کشیده‌اند.از همین‌رو پس از یک هفته، بانک مرکزی در واکنش به این اخبار با انتشار خبری مبنی بر کاهش بیش از 85 تا 90 درصدی فیشینگ یا افشای اطلاعات حساس افراد، دقیقا در نقطه مقابل آن گزارش خبرساز، ایستاد.

 امنیت اطلاعات کاربران، اولویت اول فین‌تکی‌ها

مونا مریدی، یکی از موسسان شرکت مانیار فعال در صنعت پرداخت از تلاش‌های این شرکت برای ایجاد بستری امن برای کاربران خود و چالش‌های این استارت‌آپ، به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:

هر مجموعه ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، ملزم به رعایت دستورالعمل‌های متنوعی در بحث امنیت شبکه است و اغلب استارت‌آپ‌های  فین‌تکی، امنیت درگاه‌های پرداخت خود را مدیون تلاش‌های مجموعه خود می‌دانند. به گفته مریدی یکی از بنیان‌گذاران مانیار، این استارت‌آپ فین‌تکی ارائه‌دهنده انواع سرویس‌های پرداخت مبتنی بر وب و اپلیکیشن موبایل؛ با رعایت استانداردهای پیشرفته از جمله مانیتورینگ، استفاده از فایروال‌ها در لایه‌های مختلف شبکه، استفاده از معماری چند لایه برای حفاظت از اطلاعات و همچنین رمزنگاری داده‌ها، امنیت کاربران خود را تا امروز اولویت اول قرار داده است.

 قوانین ناکارآمد و فریاد فین‌تکی‌ها زیر فشار نظام کارمزد

نبود قوانین مدون در کنار طولانی شدن فرآیند قانونگذاری، مانع اصلی شناخته شدن فعالیت اغلب استارت‌آپ‌های حوزه پرداخت است. در این‌خصوص مریدی به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «با اینکه ارائه اسنادی مانند پرداخت‌یاری و پرداخت‌بانی، تلاش برای قانونمند کردن فضای کسب وکارهای فین‌تکی است، اما این اسناد گره از مشکلات اساسی مانند نبود سرویس‌های احراز هویت مناسب، ساختار ناکارآمد نظام کارمزدی که مانع از ورود مدل‌های دیگر قیمتی به بازار می‌شود و مسائلی از این دست را باز نمی‌کند.

در ادامه مریدی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: نبود فرهنگ استفاده از کیف پول الکترونیکی و عدم فرهنگ‌سازی مناسب توسعه محصول و گرفتن سهمی از بازار را برای ارائه‌دهندگان این سرویس، مشکل کرده است.» این موسس مانیار، رواج ترجیح کارت بانکی به کیف پول الکترونیکی را علت عدم رغبت مردم به استفاده از این محصول می‌داند.

 3 سال تلاش مداوم مانیار برای بهتر بودن

استارت‌آپ مانیار از سال 95 فعالیت خود را به عنوان اولین شبکه اجتماعی مالی ایران آغاز کرد. 

این استارت‌آپ، با ایجاد یک زیرساخت پیام‌رسان و شبکه اجتماعی در قالب اپلیکیشن موبایل برای پرداخت‌های گروهی، انتقال وجه و کیف پول الکترونیک شروع به‌کار کرد. مانیار سپس رفته‌رفته از سال 96 تا 97، سبد ارائه خدمات خود را تکمیل کرد و از یک اپلیکیشن پرداخت با خدمات محدود، به یک پلت‌فرم جامع کیف پول و پرداخت به نام «کارخانه پرداخت آنلاین» برای رفع نیاز روزمره مردم در کنار کسب و کارها، تبدیل شد. این شرکت با ایجاد سرویس پرداخت QR کد، فرصت فعالیت و رقابت برابر را برای مغازه‌های آفلاین یا فیزیکی، همپای فروشگاه‌های آنلاین و مجازی فراهم کرده است. 

مانیار با این تغییر مسیر در مقایسه با هم‌رده‌های خود، توانست مخاطبان بیشتری از بازار جذب کند.  در آخر این استارت‌آپ از سال 98 در تازه‌ترین دستاورد خود، به امکان طراحی نسخه اختصاصی کیف پول برای شرکت‌ها، دست یافته است. مریدی، از بنیان‌گذاران مانیار؛ حساس بودن به مسائل اجتماعی را از ضروریات فعالیت اقتصادی می‌داند. وی بر همین اساس به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: سعی ما این است که سهمی در بهبود شرایط اجتماعی در دوران کرونا داشته باشیم، به همین منظور تلاش کردیم در طول این دوران به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس، خدمات QR کد بیشتری ارائه کنیم. به علاوه این مجموعه در این مدت، سرویس درگاه پرداخت خود را به رایگان در اختیار سمن‌ها و خیریه‌های یاری‌رسان به آسیب‌دیدگان کرونا و کادر درمان گذاشتیم.