برنامه‌های توسعه‌ای  پرداخت الکترونیک سپهر

این شرکت در سال ۱۳۸۶، به منظور ارائه راهکارهای جامع فناوری مورد نیاز بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری، طراحی و اجرای اتوماسیون‌های بانکی، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بانکی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، واردات و فروش کارت‌های الکترونیک هوشمند، پیاده‌سازی سامانه‌های امنیتی مرتبط با حوزه پرداخت، شخصی‌سازی کارت‌های هوشمند و اخذ نمایندگی‌ها و سایر فعالیت مرتبط تاسیس شد. بر همین اساس، این شرکت با بهره‌‌گیری از نیروهای متخصص داخلی، دانش و تکنولوژی روز فعالیت خود را در زمینه استقرار سامانه‌های نوین در صنعت پرداخت الکترونیک آغاز کرد. در حال حاضر شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در زمینه خدمات ممتاز پشتیبانی انواع دستگاه‌های کارت‌خوان، درگاه پرداخت امن اینترنتی ویژه وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی و سامانه پرداخت موبایلی فعالیت دارد. بابک رهنماپور، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از برنامه‌های آتی این شرکت گفت.

 شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در سال ۹۸ چه عملکردی داشته است؟ 

در اواخر سال ۱۳۹۷ شرکت مبنا کارت آریا به پرداخت الکترونیک سپهر تغییر نام داد و با هماهنگی اعضای هیات‌مدیره و بانک صادرات و با در نظر گرفتن استراتژی‌ها و اهداف تعیین‌شده، تصمیم به برندسازی مجدد گرفتیم.

این در واقع آغاز یک ‌راه بود که نه ‌تنها در نام و نشان تجاری، بلکه در کالبد تمام این شرکت روحی تازه دمیده شود؛ 

به طوری که در همین مدت کوتاه، شاخص‌های فعالیت از حداقل به حداکثر رسید. علاوه بر این، اهمیت راهبردی خدمات ارائه‌شده به بانک صادرات ایران از یکسو و ارتقای بی‌نظیر قابلیت اطمینان‌پذیری همراه با افزایش بسیار بالای رضایتمندی نسبت به خدمات ارائه‌شده از سوی دیگر باعث شد تا بانک صادرات ایران پس از تغییر نام و اصلاح راهبردی این شرکت در سال قبل، با افزایش سرمایه چشمگیر، این شرکت را در زمره شرکت‌های زنجیره ارزش گروه مالی سپهر قرار دهد. پیوستن به زنجیره تامین ارزش بانک بزرگ صادرات ایران تنها در صورتی محقق می‌شد که با یک سازمان یکپارچه بتوانند در کنار هم راهکارهای کیفی و اثربخش را اجرایی کنند. 

سال ۱۳۹۸ برای پرداخت الکترونیک سپهر سال موفقیت و رشد در گزارش‌های شاپرک و شاخص‌های عملکردی بود. در این سال شرکت پرداخت الکترونیک سپهر ماه‌های متمادی در صدر فهرست شرکت‌های پرداخت کشور از منظر برخورداری از کمترین خطای پذیرندگی بود. همچنین  تولید اپلیکیشن پاس  در سال ۱۳۹۸ با شعار پرداخت امن و ساده هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

در همین حال همراهی با بانک صادرات ایران علاوه بر نمایشگاه 2019 ITE منجر به این شد که ما به ‌عنوان مجری انحصاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز برگزیده شویم؛ هرچند شیوع کرونا تاکنون مانع برگزاری این رویداد شده است.

 چه برنامه‌هایی برای سال ۹۹ دارید؟

روند رو به رشد پرداخت الکترونیک سپهر در کاهش مستمر تعداد کارت‌خوان‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش همچنان ادامه دارد و طی ماه‌های اخیر با کاهش مستمر درصد کارت‌خوان‌های کم و فاقد تراکنش از ۴۰ درصد به ۴ درصد، موفق به قرارگیری در رتبه یک این شاخص بین سایر شرکت‌های PSP شده‌ایم.

این شرکت با هدف قرار دادن شاخص اثربخشی مبلغ تراکنش و جذب منابع مالی، با جهش بسیار مناسبی موفق به کسب رتبه دوم این شاخص طی ماه‌های متوالی در سال ۱۳۹۸ شد و رسیدن به رتبه اول این شاخص را در سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده است.

 فعالیت‌های نوآورانه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در حوزه پرداخت چه بوده است؟

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با هدف تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده محصولات و خدمات خود و ارائه خدمات VIP به مشتریان ویژه بانک صادرات ایران در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸ موفق به رونمایی از محصول راهبردی خویش با نام و برند تجاری و اختصاصی SepehrA1 شد. مشتریان ویژه بانک صادرات ایران با استفاده از این کارت‌خوان اندرویدی بی‌نیاز از تهیه مجدد صندوق‌های فروشگاهی و بهره‌مند از قابلیت‌ها و امکانات متعدد این دستگاه‌ خواهند شد.

یکی از مهم‌ترین خدمات پرداخت الکترونیک کشور به‌ویژه پس از شیوع کرونا کیف پول الکترونیک بر بستر برنامک‌های موبایلی بود که در این زمینه نیز کیف پول پاس خوش درخشید و علاوه بر سرویس‌دهی موفق در اپلیکیشن پاس به میلیون‌ها کاربر اپلیکیشن صاپ بانک صادرات ایران نیز ارائه خدمت می‌کند.

 چه برنامه‌ای برای افزایش سهم بازار خود دارید؟

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر بر اساس سند برنامه راهبری تدوین شده‌ توسعه همه‌جانبه سهم بازار خویش را در کلیه ابزارهای پرداخت از قبیل کارت‌خوان، IPG  و موبایل اپلیکیشن در دستور کار قرار داده است، اما توسعه عنوان شده الزاما به معنای توسعه کمی نبوده و توسعه کیفی و افزایش بهره‌وری از سایر شاخص‌های توسعه برای این مجموعه مهم‌تر است. 

ادامه روند صعودی در شاخص‌های  بهره‌وری توام با افزایش کمی ابزارهای پرداخت در سال پیش و ارائه سرویس‌های ویژه برای مشتریان VIP و ویژه بانک صادرات ایران از مهم‌ترین راهبردهای پرداخت الکترونیک سپهر است.