این شرکت یکی از باارزش‌ترین غول‌های انرژی در جهان است که سرمایه بازار آن از شرکت‌های توتال، رویال داچ شل و بریتیش پترولیوم بیشتر است؛ اما ارزش سرمایه بازار صنایع ریلاینس از شرکت‌های اکسون موبیل، شورون و آرامکوی عربستان سعودی کمتر است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، شرکت صنایع ریلاینس خبر داد که پس از جمع‌آوری ۶۹/ ۱ تریلیون روپیه معادل ۲/ ۲۲ میلیارد دلار از طریق فروش سهام در واحد دیجیتالی خود و فروش سهام شرکت در دو ماه گذشته توانسته بدهی‌های خالص خود را تسویه کند. پس از اعلام این خبر، ارزش سهام شرکت ریلاینس در تاریخ ۱۹ ژوئن به بالاترین رکورد خود رسید. این غول نفت و مخابرات پیش‌تر هدف‌گذاری کرده بود تا پایان سال جاری بدهی‌های خالص خود که کمی بیشتر از ۲۱ میلیارد دلار بود را تسویه کند. شرکت صنایع ریلاینس که دفتر آن در شهر بمبئی مستقر است در اواخر ماه آوریل خبر از فروش سهام پلت‌فرم جیو داد. در همان زمان، شرکت فیس‌بوک به مدیریت مارک زاکربرگ، غول شبکه‌های اجتماعی ۹۹/ ۹ درصد از سهام آن‌را به قیمت ۷/ ۵ میلیارد دلار خریداری کرد. از آن زمان تاکنون، شرکت صنایع ریلاینس ۷/ ۲۴ درصد از سهام پلت‌فرم جیو را به سرمایه‌گذاران جهانی از جمله جنرال آتلانتیک، شرکت خدمات مالی کی‌کی‌آر، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی و صندوق سرمایه‌گذاری دولتی ابوظبی فروخته و در مجموع ۲۲/ ۱۵ میلیارد دلار به دست آورده است.

فروش  ۷ میلیارد دلار از سهام ریلاینس

آمبانی، رئیس هیات مدیره، مدیرعامل و سرمایه‌گذار میلیاردر شرکت صنایع ریلاینس در بیانیه‌ای اعلام کرد، علاقه شدید سرمایه‌گذاران به کسب وکارهای مربوط به کالاهای مصرفی این شرکت، به پلت‌فرم‌های جیومارت و ریلاینس ریتیل، کمک می‌کند تا این دو پلت‌فرم طی مدت پنج سال آینده وارد بورس شوند و سهام آنها در عرضه عمومی قرار گیرند.

پلت‌فرم ریلاینس ریتیل که واحد خرده‌فروشی این شرکت است، نزدیک به ۱۲ هزار فروشگاه، از جمله عمده‌فروشی‌ «کش اند کری» که ۶۷۰۰ شعبه در شهرهای مختلف هند دارد را تحت پوشش قرار داده است. شرکت صنایع ریلاینس ماه گذشته با هدف رقابت با واحد محلی آمازون و «فلیپ‌کارت والمارت»، یک خدمات جدید آنلاین به نام «جیومارت» را راه‌اندازی کرد. واحد محلی آمازون و فلیپ‌کارت والمارت هر دو از شرکت‌های تجارت الکترونیک فعال در هندوستان هستند.

به گزارش اکونومیک تایمز، تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند که شرکت صنایع ریلاینس در کسب و کارهای پالایشگاهی، پتروشیمی، ارتباط از راه دور و خرده‌فروشی حضور عمده و موفقی داشته است. به اعتقاد آنها کسب‌وکارهای دیجیتالی و خرده‌فروشی آنلاین دو عامل اصلی رشد و پیشرفت بیشتر این شرکت در آینده خواهند شد و پیش‌بینی می‌کنند طی چند سال آتی کسب و کار خرده‌فروشی این شرکت در بورس ورود کند و عرضه عمومی شود و این موضوع منجر به ارتقای رتبه شرکت خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند و انتظار دارند که کسب و کار دیجیتال این شرکت نیز روند کسب و کار خرده‌فروشی را طی کند و موجب رشد فزاینده شرکت شود.