به گزارش گروه بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پرس هرالد، این غول داروسازی بنا بر توافقی که انجام ومنجر به تشکیل اتحادی با نام «اینکلوسیو واکسین الاینس» در ماه جاری میان کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند شد، قصد دارد ارسال واکسن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تا آخر امسال آغاز کند. سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این شانس را دارند که با همان شرایط اعضای اصلی اتحاد اینکلوسیو واکسین الاینس به این اتحاد بپیوندند. انتظار می‌رود هزینه ساخت این واکسن که توسط دانشگاه آکسفورد تهیه شده است، با بودجه دولت‌ها تامین شود.

پاسکال سوریوت، مدیرعامل شرکت داروسازی آسترازنکا در بیانیه‌ای گفت: «پس از تایید واکسن دانشگاه آکسفورد، این توافق‌ دسترسی صدها میلیون اروپایی به واکسن را تضمین می‌کند. با توجه به اینکه قرار است زنجیره عرضه اروپایی ما تولید خود را آغاز کند، امیدواریم واکسن را به طور گسترده و سریع در دسترس همگان قرار دهیم.» این توافق جدیدترین سری توافقات برای تولید واکسن است، حتی اگر هنوز قطعی نباشد که از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد. تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۴۲۶ هزار نفر در جهان به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا فوت شده‌اند. به همین دلیل نیاز مبرم به واکسن وجود دارد. از این‌رو شرکت آسترازنکا  در حال انجام آزمایش‌های انسانی است که پس از آن تولید انبوه را آغاز کند.

این شرکت انگلیسی-سوئدی به تازگی به توافق مشابهی با کشورها و موسسات مختلف برای تولید ۷۰۰ میلیون دوز واکسن رسیده است. این کشورها و موسسات عبارتند از: انگلستان، ایالات متحده، «ائتلاف ابداعات آمادگی اپیدمی» که یک موسسه خیریه دولتی-خصوصی است و در نروژ مستقر است، «گووی» که یک اتحاد جهانی واکسن و مصون‌سازی است، یکی دیگر از موسسات دولتی-خصوصی که مقر آن در ژنو است. این غول داروسازی در توافقی دیگر که با موسسه سرم هند انجام داده است قصد دارد یک میلیارد دوز واکسن  برای هندوستان تولید کند.

سوریوت به خبرنگاران گفت: گفت‌وگوهایی با دولت‌های بسیاری از ملل دیگر از جمله ژاپن، روسیه و برزیل نیز انجام شده است. وی گفت: «ما همچنین نیم نگاهی هم به چین داریم. همان‌طور که می‌دانید چین در حال تولید واکسن‌های خودش است.» این واکسن توسط موسسه جنر دانشگاه آکسفورد که با گروه واکسن آکسفورد همکاری دارد ساخته شده است.

آزمایش تجربی واکسن کووید-۱۹در ماه آوریل با مطالعه بیش از هزار داوطلب سالم در انگلستان در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال آغاز شد. دور دیگر آزمایش‌ها با ۱۰ هزار داوطلب ماه گذشته آغاز شد.

سایر شرکت‌ها، از جمله مودرنا و سانوفی نیز در تلاش هستند واکسنی تولید کنند که در برابر این ویروس کرونای جدید از انسان‌ها محافظت کند، گامی که به نظر کارشناسان این امکان را برای کشورها فراهم می‌کند تا بتوانند محدودیت‌های اعمال شده در زندگی مردم را کاهش دهند. این شرکت در سال ۲۰۰۹ از نظر میزان فروش، پس از شرکت‌های فایزر، نوارتیس، سانوفی و گلاکسو اسمیت ‌کلاین به عنوان پنجمین شرکت دارویی جهان، شناخته شد. شرکت آسترازنکا محصولات دارویی خود را، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان عرضه می‌کند. از داروهایی که این شرکت به صورت عمده تولید می‌کند، می‌توان به انواع داروهای سرطان، قلب و عروق، دستگاه گوارش، ضد عفونت، اعصاب، دستگاه تنفسی و ضد التهاب‌ها اشاره کرد. شرکت آسترازنکا در سال ۱۹۹۹ با ادغام شرکت سوئدی آسترا و شرکت بریتانیایی زنکا گروپ تاسیس شد.