مسیر توسعه دیجیتالی سازمان‎ها

 هرچند در این میان، با مقاومت رقبای سنتی خود مواجه بودند، اما آنقدر مقاومت کردند تا کسب‎وکارها را متقاعد کنند دیجیتالی شدن گام بعدی حیات در فضای رقابتی اقتصاد است. «چارگون» نیز یکی از این شرکت‎ها بود که در اواخر سال ۱۳۷۷ راه‎اندازی شد. دورانی که به گفته فرزاد رحمانی، مدیرعامل «چارگون»، کمتر کسب‎وکاری به استفاده از نرم‎افزار برای اداره فرآیندهای سازمانی خود فکر می‌کرد و اطرافیان معتقد بودند «چارگون» ایده خوبی است ولی آینده روشنی ندارند. با این حال، تیم «چارگون» کوتاه نیامد تا اکنون که نزدیک به دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد و بیش از ۱۵۰۰ سازمان اعم از دولتی و خصوصی از خدمات آن استفاده می‌کنند و این شرکت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ کاربر در سطح کشور دارد. در ادامه در گفت‌وگو با وی، بیشتر با این شرکت فعال در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر وب و موبایل برای سازمان‌ها آشنا شوید:

     

  «چارگون» از چه زمانی آغاز به کار کرد؟

امسال بیست و دومین سالی است که«چارگون» فعالیت می‎کند. در واقع، «چارگون» کار خود را از سال ۱۳۷۷ در زمینه تولید و توسعه راهکارهای نرم‌افزاری برای سازمان‌ها آغاز کرد.

  «چارگون» چه خدماتی ارائه می‎دهد؟

خدمات «چارگون» اصولا فرآیندهای عمومی سازمان از مراودات و مکاتبات اداری گرفته تا مسائل مربوط به حوزه مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی، بخش‎های پشتیبانی و لجستیکی سازمان و فرآیندهای مختلف را در بر می‎گیرد. «چارگون» از همان ابتدا فعالیت خود را در زمینه خدمات مبتنی بر وب آغاز کرد و در ۸ سال اخیر نیز بخشی از خدمات آن روی موبایل متمرکز شده است.

  «چارگون» در حال حاضر چند کاربر دارد؟

«چارگون» در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ کاربر در سطح کشور دارد و ۱۵۰۰ سازمان از خدمات آن استفاده می‎کنند.

  مدل کسب‎وکار «چارگون» به چه شکل است؟

«چارگون» یک کسب و کار B۲B است که مشتریان آن اغلب سازمان‌های بزرگ کشور مانند وزارتخانه‎، دستگاه‎های دولتی، دانشگاه‎ها و برندهای شناخته شده هستند. البته همه سازمان که در بخش‎های مختلف اعم از دولتی، خصوصی، صنعتی، بازرگانی، آموزشی و غیر جزو مشتریان «چارگون» به حساب می‎آیند.

  چالش «چارگون» به‌عنوان یکی از شرکت‎های پیشگام در بخش اقتصاد دیجیتال چیست؟

چالش‎ها در بخش اقتصاد دیجیتال یک موضوع بین‎الملل است، زیرا به هر حال قرار است تحولات دیجیتالی نظمی را که پیش از این بر مبنای اقتصاد سنتی بوده بر هم زده و نظم جدید ایجاد کند، این‌کاربه‌طور قطع با مقاومت‎هایی مواجه می‌شود. در فضای کلی اقتصاد کشور که دیجیتال در مقابل بخش سنتی که حرف اول را در اقتصاد کشور می‌زند، خیلی محدود بوده و هنوز هم اجازه عرض اندام ندارد، سیستم اقتصاد سنتی تحمل نمی‎کند شاهد نقش کوچکی برای اقتصاد دیجیتال باشد، به هر حال، بازیگر اصلی است و احساس می‌کند که نباید اجازه بدهد. با این حال در هر دوره‌ای ایده‌های جدید مبتنی بر تکنولوژی در این موج می‌آیند. صورت مساله را یافته و به دنبال راهکار هستند. چالش‌های خود را دارند. «چارگون» از همان ابتدای آغاز به کار با چالش‎‎ها و ریسک‎‌های مختلفی مواجه بوده برای نمونه مدتی به دنبال این بود که بتواند سازمان‎ها را متقاعد کند سیستم مبتنی بر DOS یا حتی سیستم‎هایی که پس از آن آمده‌اند، قدیمی شده‌اند. با هر تحول در دنیای دیجیتال باید سازمان را متقاعد کرد. از طرفی از آنجا‌که «چارگون» یک کسب‎وکار B۲B بوده و باید با سیستم‌های سنتی سروکار داشته باشد و خودش را با آنها وقف دهد. در این میان چالش‎های برای همکاری و تطبیق با سازمان‎های بزرگ مانند وزار‎تخانه و متقاعد کردن آنها سخت‎تر است.

  ارزیابی شما از روند تحولات در خدماتی که «چارگون» ارائه می‌دهد، چیست؟

فعالیت عمده شرکت‎هایی مانند«چارگون» از اواخر دهه ۱۳۷۰ که همزمان با اجرای بخشی از سیاست‎های دولت‎های در حوزه ICT بود، آغاز شد. در آن زمان یک رویکردی در حاکمیت کشور شکل گرفت و سازوکارهای دولتی درست شد که فضایی برای فعالیت شرکت‎های IT محور فراهم می‎کرد. هرچند این اثرگذاری آن متفاوت از اتفاقات اخیری بوده که بستر برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم کرده است. در سال‌های بعدی تلاش بیشتر بر حفظ شرایط بوده تا اینکه در چند سال گذشته با فراگیر شدن موبایل و اینترنت ۴G و تقویت زیرساخت‎های ارتباطی، تعداد کسب‎وکارهای IT محور بیشتر شد. هر چند اکثر آنها B۲C بودند. به هر حال روند تحولات دیجیتالی در کشور با یک وقفه‎ای مشابه روندی است که در دنیا رقم خورده است.

  برنامه «چارگون» برای بهره‎برداری از فناوری‎های جدید مانند هوش مصنوعی چیست؟

«چارگون» معمولا سعی کرده است محصولات و خدماتش را مبتنی بر روند تکنولوژی به روز کند. برای نمونه، درخصوص ارائه خدمات مبتنی بر اپلیکیشن موبایل، «چارگون» در سال ۱۳۹۲ که در این بخش برای سازمان‎ها محصولاتی عرضه کرد تا عملیات اداری خود را از طریق موبایل پیگیری و اجرا کنند، حرف نویی بود. همچنین در بخش هوش مصنوعی همان‌طور که قرار است این تکنولوژی به کمک کسب‌وکار و شهروندان بیاید، می‎توان از آن برای هوشمند کردن خدمات استفاده کرد تا جایگزین کاربران شود. برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که نیاز به خدمات نرم‎افزاری مختلف دارند، این خدمات متناسب با زمینه فعالیتشان به آنها اختصاص پیدا می‌کند. در جهان نیز رویکرد مدیریت کسب‎وکارها به سمتی پیش می‌رود که مبتنی بر پیلوت است که در «چارگون» نیز همین روش پیش گرفته شده تا بتواند از خدمات آن برای توسعه فعالیت سایر سازمان‌ها استفاده کند.

  محصولات جدید «چارگون» چیست؟

چارگون نزدیک به یک دهه است که رویداد سالانه‌ای را برگزار می‎کند. در آخرین رویداد سال گذشته در حوزه مدیریت فرآیندها، نرم‌افزار BPMS را ارائه کردیم که در دنیا نیز محصول شناخته شده‎ای است. البته شرکت «چارگون» یک BPMS کاملا بومی و یکپارچه با سایر محصولات «چارگون» بوده که بنچمارک «چارگون» بوده و مجموعه کاملی از استانداردها را دارد تا بتواند در صورت نیاز سازمان‎های داخلی آنها را تامین کند و در عین حال، اطمینان خاطر آنها را جلب کند تا علاوه بر استاندارد بودن، به راحتی به آخرین نسخه‎های آن دسترسی داشته باشند. همچنین مجموعه‎ای از اپلیکیشن‎های موبایل در سبد محصولات «چارگون» است که برای مدیریت کارها و فرآیندهای سازمانی کاربرد دارد. البته تعداد محصولات بیش از این است و تنها به چند مورد از آن اشاره شد.

  دوران کرونا بر «چارگون» چگونه گذشت؟

در دوران بیماری کرونا مشاهدات جالبی داشتیم. هر سازمانی که در این سال‌ها اصولی و درست سامانه‎های نرم‎افزاری را پیاده‎سازی کرده و از آنجا که مبتنی بر وب بوده، خیلی بی‎دغدغه فعالیت‎های خود را از طریق دورکاری انجام داده است. در واقع، شیوع بیماری کرونا نقطه عطفی در این موضوع شد تا شرکت‌ها و سازمان‎ها به خدمات نرم‎افزاری روی بیاورند یا حتی یاد بگیرند که درست استفاده کنند. البته مجموعه «چارگون» به دنبال انتفاع جدیدی از این اتفاق نبود. با این حال، شرایط اخیر فرصتی شد برای اینکه چارگون بتواند به اهداف خود، یعنی تشویق شرکت‎ها و سازمان‎ها برای بهره‎برداری از خدمات نرم‎افزاری در جهت توسعه کسب‎وکارشان، سریع‌تر دست پیدا کند و اثرگذاری بیشتری بر جامعه کسب‎وکاری کشور داشته باشد. برای مثال، «چارگون» با سازمانی همکاری داشت که در همین دوران شیوع بیماری کرونا متحول شد و در فاصله زمانی یک هفته به بیش از ۱۲هزار نامه اداری از طریق اپلیکیشن موبایل و خارج از سازمان رسیدگی کردند. علاوه بر این، رویکرد شرکت‌ها و سازمان به استفاده از نرم‎افزارها در شرایط دورکاری برای آنها با افزایش بهره‎وری و رضایت کارکنانشان همراه بود.

  چشم‎انداز «چارگون» برای سال ۱۳۹۹ چیست؟

چارگون یک بنگاه اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات است. از لحاظ اقتصادی، کشور با شرایط سختی مواجه بوده که در آن تورم بسیار بالا و پیش‎بینی حاکی از یک شرایط سخت است. این در شرایطی بوده که بسیاری از بخش‎های اقتصادی به منابع دولتی وابسته بوده و زنجیره تامین آنها به شکلی است که انتظار می‌رود ادامه فعالیتشان با مشکل مواجه شود. همچنین از طرفی، از نظر فنی و بهره‌برداری از نرم‎افزارها با یک جامعه سنتی کسب‌وکاری مواجه است که برای پذیرش آن مقاومت می‌کند و حتی نگاهش به آن یک کالای لوکس است تا یک کالای ضروری. در این میان، «چارگون» در تلاش است بتواند همچنان با خلق ایده‎های جدید روند رو به رشد خود را ادامه دهد و امیدواریم شرایط پیش رو به مجموعه «چارگون» اجازه تحقق چنین اهدافی را بدهد. از لحاظ تکنولوژی هم «چارگون» درصدد توسعه راهکارهایش است تا محصولات چه در بخش نرم‌افزاری و چه در اپلیکیشن افزایش یابد. همچنین مشتریان «چارگون» در پایان سال ۱۳۹۹ بخش بزرگی از محصولات را در پلت‌فرم زاگرس خواهند دید.  

 

نکات مهم: 

   «چارگون» در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ کاربر در سطح کشور دارد و ۱۵۰۰ سازمان از خدمات آن استفاده می‎کنند.

   خدمات «چارگون» اصولا فرآیندهای عمومی سازمان از مراودات و مکاتبات اداری گرفته تا مسائل مربوط به حوزه مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی، بخش‎های پشتیبانی و لجستیکی سازمان و فرآیندهای مختلف را در بر می‎گیرد.