راه‌اندازی خط تولید ماسک تمام پرس

تیم پوشاک الیاف طبیعی آندیا برای اینکه لباس‌های محلی که بسیار سنگین و دست‌وپاگیر هستند را قابل استفاده در زندگی روزمره شهری و حضور راحت‌تر در اجتماع کنند، اقدام به طراحی جدید و به‌روز آنها کردند. در این راستا بود که پس از مدتی شروع به تولید لباس‌هایی کردند که همه اجزای آنها از طبیعت گرفته شده بود؛ مانند دکمه‌هایی که از پوست درختان یا جنس الیاف طبیعی ساخته شده‌اند.

این تیم، به‌واسطه داشتن نگرش مسوولانه و درک تاثیرات اقتصادی و اجتماعی کسب‌و‌کار برندها بر جامعه، طرح «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» را با کمک شهرداری اجرا کردند. با شیوع ویروس کرونا نیز در راستای کمک به تامین نیاز کشور برای ماسک‌های بهداشتی، نه تنها برای راه‌اندازی خط تولید این محصول سرمایه‌گذاری کردند، بلکه در شروع بیماری که نیاز شدیدی به این کالا وجود داشت، بیشتر تولید خود را رایگان توزیع می‌کردند.

 توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به‌عنوان‌ پیمانکاران آندیا

در گفت‌وگو با مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی آندیا به خروجی اجرای طرح «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» و همچنین جزئیات افزودن «خط تولید ماسک بهداشتی» پرداختیم. بنیامین اسلامی با یادآوری اینکه در گذشته با کمک شهرداری طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یا همان طرح «کوثر شهرداری تهران» را در ۱۸ کارگاه اجرا کردند، می‌گوید:‌ افراد زیادی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند به‌گونه‌ای که فقط در یکی از کارگاه‌ها، ۷۰ نفر مشغول به‌کار بودند.هرچند بعدها اجرای طرح کوثر بنا به دلایلی منتفی شد، اما زنان سرپرست خانواری که در این طرح پس از دریافت آموزش به‌کار تولید پوشاک اشتغال یافتند، تبدیل به افراد توانمندی شدند که اکنون به‌عنوان پیمانکار پوشاک الیاف طبیعی آندیا کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در راستای فرصت‌سازی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار به تهیه چرخ‌خیاطی برای آنها به‌صورت اقساطی کمک کردند، توضیح می‌دهد:‌ اکنون در دفتر مرکزی آندیا فقط حدود ۱۵ نفر مشغول برش کارها برای تولید هستند و سعی کرده‌ایم بیشتر به خوداشتغالی زنان سرپرست خانواری کمک کنیم که در گذشته به‌عنوان مددجو در کارگاه‌های ما مشغول آموزش و کار بوده‌اند.به گفته اسلامی این زنان سرپرست خانوار اکنون به‌عنوان پیمانکار، کار دوخت سفارش‌های پوشاک الیاف طبیعی آندیا را انجام می‌دهند.

مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی آندیا همچنین درباره راه‌اندازی خط تولید ماسک بهداشتی نیز می‌گوید:‌ در مجموعه آندیا دو خط تولید ماسک‌های دوختی و ماسک‌های تمام پرس را به تولید ماسک‌های بهداشتی اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه برای تولید «ماسک ‌دوختی» از خط تولید پوشاک استفاده کرده‌اند، تصریح می‌کند:‌ حدود ۸۰ درصد ابزار و لوازم خط تولید ماسک‌ دوختی، لوازمی هستند که برای تولید پوشاک استفاده می‌شوند و فقط چند وسیله و فولدر مورد نیاز را به آن اضافه کرده‌ایم که هزینه چندان زیادی برایمان دربر‌نداشت.

به گفته اسلامی در خط تولید ماسک دوختی حدود ۱۵ نیروی آندیا مستقر شده‌اند و روزانه ۳۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که گاهی براساس نیاز و مشروط به صرف وقت بیشتر توسط نیروها، این رقم تا ۵۰ هزار عدد در روز هم می‌رسد.

 تولید روزانه 500 هزار ماسک تمام پرس با دستگاه‌های تمام اتومات

آن‌گونه که مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی آندیا توضیح می‌دهد: پس از مدتی با همکاری چند نفر اقدام به خرید چهار دستگاه تمام اتومات تولید ماسک تمام‌پرس کردند و با خرید این دستگاه‌ها خط تولید اتومات ماسک تمام پرس را راه‌اندازی کردیم که در آن بدون دخالت دست، روزانه 500 هزار عدد ماسک در دو شیفت کاری تولید می‌‌شود. این دستگاه‌های اتومات تولید ماسک نیاز به نیروی کار ندارند و هر دستگاه فقط نیاز به سه نفر اپراتور دارد. اسلامی با بیان اینکه اکنون فقط یک مدل ماسک بهداشتی تولید می‌کنند،‌ یادآور ‌شد:‌ اوایل ماسک قابل شست‌وشو را نیز تولید می‌کردیم که به دلایل بهداشتی تولید آن را متوقف کردیم. هنگام استفاده از ماسک‌های قابل شست‌وشو باید یک لایه ماسک یک‌بار مصرف نیز زیر آن گذاشته شود زیرا این ماسک به‌تنهایی فقط جلوی گرد و غبار را می‌گیرد.

اسلامی با بیان اینکه مردم در استفاده از ماسک‌های قابل شست‌وشو دچار اشتباه می‌شدند و ماسک قابل شست‌وشو را برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، به‌تنهایی استفاده می‌کردند، تاکید می‌کرد:‌ ماسک‌های قابل شست‌وشو بدون استفاده از ماسک یک‌بار مصرف در زیر آن از نظر بهداشتی تا حدودی غیرقابل اعتماد هستند بنابراین تولید آن را متوقف کردیم.

مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی آندیا درباره برنامه‌ تولید ماسک پس از پایان بیماری کرونا نیز ضمن اظهار امیدواری از اینکه بیماری کرونا زودتر پایان یابد، تصریح کرد:‌‌ آماده تولید ماسک پس از پایان یافتن بحران کرونا هستیم، زیرا برای راه‌اندازی این خط تولید هزینه کرده‌ و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم،‌ با این‌حال اگر پس از از بین رفتن بیماری و پایان یافتن بحران کرونا، ناچار به توقف تولید و ضرر هم شویم مشکلی نداریم.