شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، به‌عنوان یکی از پیشگامان بومی‌سازی و ساخت داخل در زمینه معادن و صنایع معدنی، از سال‌ها پیش و برای حمایت از صنایع و افزایش توانمندی‌های داخلی، اقدامات اساسی در زمینه ساخت داخل تجهیزات، قطعات یدکی و مواد شیمیایی مصرفی آغاز کرده بود. این شرکت با توجه به تحریم‌ها و همچنین افزایش نرخ ارز، این مهم را در قالب فرآیند‌های پژوهشی و همچنین حمایت از بخش‌خصوصی به‌صورت مدون و هدفمند شده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خود در دستور کار قرار داده و سعی دارد با اطلاع‌رسانی مناسب، پل ارتباطی مناسبی برای جذب تمامی ایده‌ها و تلاش‌ها و ارتباط بین صنایع معدنی و پژوهشگران و سازندگان ایجادکند و تجربیات خود را در اختیار سایر فعالان این بخش قرار دهد.

با تاکید مدیرعامل شرکت در سال ۱۳۹۷، کمیته بومی‌سازی در تمامی مجتمع‌های تحت پوشش شرکت تشکیل و فعالیت‌های نظام‌مند برای بومی‌سازی و ساخت داخل آغاز شد. از دستاوردهای این کمیته، شناسایی، بررسی و تهیه لیست قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی مورد نیاز، تهیه نقشه و دستور ساخت برای تجهیزات فاقد نقشه ساخت و اجرا و همچنین اقدامات اولیه برای تهیه کتابچه فنی تجهیزات و قطعات در مجتمع‌های تحت پوشش شرکت بوده است. متعاقب آن در سال ۹۸ ضمن پیگیری این موارد، بومی‌سازی بیش از ۱۰۰ قطعه صنعتی توسط مجتمع‌ها یا پیمانکاران و راهبران انجام شد. همچنین در سال گذشته در قالب قراردادهای پژوهشی، اقداماتی از قبیل سنتز و تولید کلکتور مورد استفاده در فرآیند فلوتاسیون پتاس خور و بیابانک، طرح پژوهشی تولید آئروگرافن برای جذب طلا و نقره به‌جای کربن فعال در فرآیند استحصال طلا و نیز طراحی و ساخت قطعه پاوردک مورد استفاده در عملیات آتشباری معادن در مدیریت پژوهش و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تولید یا جایگزینی انجام شده است.

 راه‌اندازی سامانه پژوهش و بومی‌سازی و برنامه ایجاد نمایشگاه دائمی بومی‌سازی

به منظور ارتقا و هدفمندسازی فعالیت‌های بومی‌سازی در معادن و مجتمع‌های تحت پوشش ایمپاسکو و حمایت از ایده‌های کاربردی در زمینه فعالیت‌های شرکت، «سامانه پژوهش و بومی‌سازی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران» به آدرس rtl.impasco.gov.ir ایجاد شد. اطلاع‌رسانی نیازهای بومی‌سازی، گردآوری توانمندی‌های دانشگاه‌ها و بنگاه‌های صنعتی و تحقیقاتی، دریافت و ارتباط نزدیک با سازندگان، سهولت در ارائه نیازهای تحقیقاتی جلوگیری از موازی‌کاری از دیگر اهداف ایجاد این پایگاه اطلاعاتی است. در این سامانه، مجتمع‌های تحت پوشش شرکت به‌عنوان متقاضیان خدمات ثبت‌نام و نسبت به اعلام نیازهای بومی‌سازی اقدام خواهند کرد. همچنین براساس پیش‌بینی صورت گرفته، مجتمع‌ها می‌توانند در صورت تجهیز یا بومی‌سازی یک قطعه، نسبت به اعلام آن از طریق پروفایل خود در همین سامانه اقدام کنند. شرکت‌های سازنده یا تامین‌کننده تجهیزات به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات نیز می‌توانند نسبت به ارائه و ثبت توانمندی‌های خود در سامانه بومی‌سازی اقدام کنند. همچنین برای ایجاد سهولت برای معرفی نیازها و ارتباط ملموس با سازندگان و پژوهشگران، ایجاد نمایشگاه دائمی بومی‌سازی و ساخت داخل در محل شرکت در دست اقدام است.