خودکفایی در حوزه ماشین‌آلات

به گفته رئیس هیات‌مدیره سبزی ایران، این شرکت در زمینه تامین ماشین‌آلات نسبتا خودکفاست و سعی کرده در بخشی از کارخانه که بخش ماشین‌سازی است دستگاه‌های موردنیاز را بسازد و حتی به برخی دیگر از شرکت‌ها نیز ماشین‌آلات تولیدی را بفروشد؛ اما در مورد بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی، اهتمام خود را بر حمایت از تولیدات داخلی قرار داده‌ایم. این ماشین‌آلات از شرکت‌های داخلی که تولیدکننده ماشین‌آلات بسته‌بندی هستند تامین می‌شوند که از منظر کیفی هم چندان تفاوتی با نمونه‌های خارجی ندارند. وی در ادامه گفت: این امر فواید دیگری هم دارد، رشد کیفی و کمی شرکت‌های داخلی، خدمات پس از فروش مناسب، هزینه‌های اندک تعمیر و نگهداری از مزایای استفاده از ماشین‌آلات ایرانی است.

 حرکت‌معکوس به‌دلیل چالش‌های اقتصادی

فتح‌اللهی در مورد طرح‌های توسعه‌ای شرکت سبزان گفت: در سال ۶۰ کار خود را با تولید ادویه آغاز کردیم و در این مدت سالانه دو سه محصول به بازار ارائه کرده‌ایم؛ اکنون بالغ‌ بر ۱۲۰ محصول تولید و به دست مشتری می‌رسانیم. وی در ادامه بابیان اینکه تنوع محصول باعث شد زمین شرکت افزایش یافته و ماشین‌آلات و نیروی انسانی بیشتری را به‌کار بگیریم، گفت: از سال قبل تاکنون این روند معکوس شده و درحال ارزیابی محصولاتی هستیم که فروش آنها کندتر شده است. فتح‌اللهی درنهایت در پاسخ به این سوال که آیا صادرات محصول خام به کشورهای دیگر و بسته‌بندی توسط برندهای خارجی اقدام درستی است ؟گفت: طبیعی است کشورها مواد اولیه را وارد و بسته‌بندی کنند. ما عمدتا بخشی از مواد اولیه را با برند خود صادر می‌کنیم و مشتریان ایرانی ساکن اروپا محصولات ما را خریداری و مصرف می‌کنند؛ اما این میزان محدود است، بنابراین مواد اولیه را به این کشورها صادر می‌کنیم تا با برند شرکت‌های اروپایی محصولات به مشتری‌های آنها فروخته شود. ما حتی به کانادا و آمریکا نیز صادرات داریم و در حوزه بازارهای منطقه فعالیت خوبی را انجام داده‌ایم. در حوزه تولید سبزی‌های خشک، روزانه در حدود ۵۰ تن سبزی به کارخانه وارد و خشک می‌شود و بخش عمده سبزی‌های خشک به خارج صادر می‌شود و در کشورهای دیگر با برند خود این کشورها بسته‌بندی و به فروش می‌رسد.

 به بانک‌ها متکی نیستیم

رئیس هیات‌مدیره این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: با همه فشارهای اقتصادی که در سال‌های اخیر رخ‌ داده شرکت سبزان تلاش کرده دریکی دو سال اخیر تعدیل نیرو نداشته باشد؛ دلیل عدم تعدیل نیرو به‌دلیل مشکلات مالی نیست زیرا این شرکت چندان متکی بر منابع بانک‌ها نیست تجربه نشان داده شرکت‌هایی که متکی بر بانک‌ها برای تامین نقدینگی خود بوده‌اند به‌دلیل عدم مدیریت کلان کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. مدیرعامل شرکت سبزی ایران در ادامه عنوان کرد: شرکت سبزی ایران به‌دلیل آنکه در بخش‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده، از سرمایه این بخش‌ها استفاده کرده و تجهیز مالی خود را از این طریق انجام داده است. با این حال مشکلات تامین نقدینگی باعث شده متاسفانه مجبور شویم بخشی از تولیدات خود را متوقف کنیم و محصولاتی که درگذشته تولید می‌شدند اکنون تولید نشوند. فتح‌اللهی بابیان اینکه تامین نقدینگی از بانک‌ها همه مشکل نیست، ادامه داد: موضوع دیگر معضلات اقتصادی برای مصرف‌کننده است که باعث شده مصرف‌کننده قادر به خرید نباشد و خرید در داخل کاهش یابد و این موضوع روی بازار این شرکت تاثیر گذاشته و تولید مواد غذایی را با لطمه روبه‌رو کرده است. وی گفت: وقتی کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده را در کنار کاهش صادرات قرار می‌دهیم می‌بینیم چه فشارهایی بر دوش تولیدکننده قرار می‌گیرد که نتیجه آن کاهش تولید و تعدیل نیرو است و این موضوع برای بسیاری از صنایع اتفاق افتاده و تجربه جدیدی نیست.

 چالش‌های بسته‌بندی ادامه دارد

فتح‌اللهی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بسته‌بندی در ایران گران است و حتی برخی مواقع ارزش بسته‌بندی از ارزش محصول بالاتر است، خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده تشخیص می‌دهد که با کاهش هزینه بسته‌بندی می‌تواند محصول را باقیمت پایین‌تری تامین کند و به همین دلیل به سمت خرید محصولات به‌صورت فله می‌رود.

رئیس هیات‌مدیره این شرکت بابیان اینکه درحال‌حاضر شرکت سبزان درزمینه تولید ظروف پت و قوطی‌های بسته‌بندی هم فعالیت دارد گفت: ۳۰ درصد از این تولیدات در داخل شرکت مصرف می‌شود و بخش زیادی هم در اختیار سایر شرکت‌ها قرار می‌گیرد. مدیرعامل سبزی ایران گفت: همچنین در طی سال‌های اخیر وابستگی در بسیاری از کالاهای بسته‌بندی باعث شده قیمت‌ها به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یابد و درنتیجه خرید مواد اولیه و تولید مظروف توجیه نداشته و شرکت بخشی از تولیدات خود را از دست بدهد. رئیس هیات‌مدیره این شرکت در ادامه با اشاره به اینکه این موضوع هم مختص سبزان نبوده و بسیاری از شرکت‌ها همین مشکل رادارند گفت: درحال‌حاضر این معضلات بعد از یک ماه تعطیلی شرکت‌ها درنتیجه شیوع کرونا بیشتر شده و باآنکه سفارش‌های خوبی داریم، اما مشکلات بسته‌بندی، حمل‌ونقل و هزینه‌های آن باعث شده تا تولید به‌سختی انجام شود.اکنون به‌دلیل کرونا بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در خارج از کشور که مواد اولیه را از آنها تامین می‌کردیم تعطیل‌شده‌اند و همه این موارد شرایط را برای تولیدکننده سخت کرده درحالی‌که دولت هم حمایتی نکرده است.