شیمی بازار در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

شیمی‌بازار اولین پلت‌فرم خرید و فروش صنایع شیمیایی کشور بوده که فعالیت خود را از دو سال گذشته آغاز کرده است. پیش از این خریداران در این صنعت برای پیدا کردن تامین‌کنندگان و ارزیابی آنها با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودند. شیمی بازار این خلأ را پر می‌کند.

این پلت‌فرم منبع اصلی اطلاعات برای فعالان و دست‌اندرکاران صنایع شیمیایی است. آنها می‌توانند محصولات خود را به‌صورت کاتالوگ الکترونیکی در شیمی‌بازار ثبت کنند تا خریداران و شرکت‌های تولیدکننده بتوانند به‌طور مستقیم به هم وصل شوند. ما برای حذف واسطه‌گری، شرکت‌هایی را که قصد ثبت کردن اطلاعات خود را دارند به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

  مدل درآمدی شما چگونه است؟ نقش بازارگاه را برای دو طرف ایفا می‌کنید؟

 خیر، مدل درآمدی شیمی‌بازار به این صورت است که شرکت‌ها از طریق حق اشتراک بستری دریافت می‌کنند که می‌توانند برای خودشان کاتالوگ الکترونیکی بسازند و خدماتی از جمله تبلیغات، مشاوره‌ها و تولید مقاله‌های تخصصی نیز دریافت کنند و هیچ‌گونه کمیسیونی بابت فروش دریافت نمی‌شود چراکه هیچ گونه خرید و فروشی در این پلت‌فرم صورت نمی‌گیرد. 

در این پلت‌فرم فقط شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده قانونی معرفی می‌شوند و خریداران، همه شرکت‌ها را بررسی و قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند و خودشان انتخاب می‌کنند که با چه شرکتی وارد معامله شوند. ما هم فیلتری می‌گذاریم که واسطه‌گرها به اشتباه وارد نشوند.

  در دوران کرونا وضعیت شیمی‌بازار به چه صورت بود؟

شرکت‌های عمده صنایع شیمیایی در بازار سنتی فعالیت می‌کردند. شیمی‌بازار این فرصت را فراهم کرده تا این شرکت‌ها محصولاتشان را در معرض نمایش خریداران قرار دهند. در این دوران شاهد افزایش خریداران و درخواست‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان برای فروش بودیم. به این صورت که در بعضی از موارد، درخواست خرید به سمت ما می‌آید و ما درخواست خرید را به تولیدکنندگانی که در پلت‌فرم شیمی بازار ثبت شده‌اند، می‌دهیم. در واقع آمار خریداران این‌چنینی رشد قابل‌توجهی داشته است. از طرفی تقاضای عضویت فروشندگان مواد شیمیایی نیز به بیش از 2 برابر افزایش پیدا کرده است. این نشان‌دهنده این موضوع است که درخواست‌های زیادی به سمت ما می‌آید که باید تولیدکنندگان و واردکنندگان قانونی بیشتری را وارد شیمی‌بازار کنیم. همه روندها چه از نظر ورود تامین‌کنندگان و چه از نظر میزان خریداران صعودی بوده است. 

  مشکلات و چالش‌های ورود صنایع شیمیایی به حوزه تجارت الکترونیک چیست؟

در صنایع شیمیایی هنوز شرکت‌ها و تولیدکنندگان دیدگاه‌های سنتی دارند و بسیار دیرتر از سایر صنایع در حال ورود به این حوزه هستند. اتفاقی که در این حوزه می‌افتد این است که محصولاتی در کشور تولید می‌شوند که مورد نیاز بسیاری از شرکت‌ها است. 

  برنامه‌های توسعه‌ای شیمی‌بازار چیست؟

برنامه میان‌مدت ما این است که به بورس اصلی صنایع شیمیایی تبدیل شویم. این موضوع باعث ایجاد بازار رقابتی درست در صنایع شیمیایی خواهد شد. با توجه به اینکه قیمت شرکت‌های صنایع شیمیایی ثابت نیست، با شکل‌گیری این بازار می‌توانیم به ثبات در بازار برسیم.

همچنین با توجه به اینکه هدف شیمی‌بازار این است که چرخ این شرکت‌ها را با سرعت بیشتری بگرداند و آنها را وارد بازارهای بین‌المللی کند، این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری است، از این رو در تلاش هستیم با گذاشتن کمپین‌ها و سمینارها، این فرهنگ را در این صنعت رشد دهیم.