به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به نقل از وب‌سایت «سی‌نت»، شرکت‌های غول فناوری تا حدودی با استقبال عظیمی از سوی کاربران خانگی مواجه شده‌اند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خود را در منازل قرنطینه کرده‌اند و امیدوارند بتوانند مانع از شیوع بیشتر ویروس کووید-۱۹ شوند. در چنین شرایطی فناوری حتی بیشتر از دوران پیشاکرونا به بخشی جداناپذیر از زندگی افراد بدل شده است. این به معنای افزایش قدرت، نفوذ و سود بیشتر برای شرکت‌های حوزه فناوری خواهد بود. یکی از شرکت‌هایی که بیشترین رشد سودآوری را در ایام کرونا تجربه کرد، شرکت اپل بود. اگرچه این میزان سود کمتر از سودآوری مورد انتظار برای این شرکت پیش از کرونا بود، اما نسبت به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای دیگر باز هم رقم بزرگی است. سرمایه‌گذاران هنوز هم باید با خبرهای افت فروش گوشی‌های آی‌فون مواجه شوند اما نقاط مثبت دیگری نیز درمورد این قبیل شرکت‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثل ابزارها و پلت‌فرم‌های این شرکت و شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیس‌بوک نقش مهم‌تری را در زندگی افراد طی ایام قرنطینه پیدا کرده‌اند.

بسیاری از شرکت‌ها مثل آی‌فون شاهد افزایش اهمیت نقش اپ‌استور، خدمات تصویری و بازی‌ها که اغلب به‌عنوان یک کسب‌‌و‌کار حاشیه‌ای درنظر گرفته می‌شدند، بودند؛ در زمانی که افراد در منازل خود به‌دنبال سرگرمی‌های جدیدی هستند تا بتوانند اوقات فراغت خود را در این روزها پر کنند. کسب‌و‌کارهایی که زمانی کسل‌کننده محسوب می‌شدند مثل تماس تصویری زوم، اکنون با شرکت‌هایی مثل مایکروسافت رقابت می‌کنند.

آینده رشد نفوذ شرکت‌های فناوری در دوران پساکرونا مشخص نیست. پیش از بروز این بحران قانون‌گذاران در کشورهای مختلف تلاش داشتند با تصویب قوانین و مقرراتی مثل حفظ حریم شخصی نفوذ این شرکت‌ها را در زندگی شخصی افراد کاهش دهند. در همین حال آژانس‌های اجرای قانون در تلاشند تا بتوانند از قانونی برای ورود به آی‌فون مجرمان یا متهمان استفاده کنند. 

کارشناسان می‌گویند این شرکت‌ها در حال انعطاف بخشیدن به قدرت خود هستند. مهم‌ترین نمونه برای این تحلیل زمانی بود که اپل و همچنین گوگل از طراحی و عرضه یک فناوری برای رهگیری شیوع ویروس کرونا در تلفن‌های همراه خبر دادند که می‌تواند به افرادی که در روزهای اخیر در تماس با فردی که علائم کرونا به‌تازگی در او بروز یافته‌ است، هشدار دهد. باب اودانل، یک محقق حوزه فناوری می‌گوید:« اپل در واقع فناوری را عرضه کرده است که نیمی از کره خاکی می‌توانند از آن استفاده کنند. این فناوری به مرزها و سیاست مختلف کشورها و رهبران آن توجهی دارد و از این رو می‌تواند با استقبال فراوانی مواجه شود. به همین سادگی.»

در ماه فوریه، اپل یکی از شرکت‌هایی بود که نسبت به تاثیر شیوع کرونا بر کسب‌و‌کار خود هشدار داد و در آن زمان با افت شدید تولید و فروش در بازار چین روبه‌رو شده بود. اپل به سرمایه‌گذارانش هشدار داد که احتمالا قادر نخواهد بود به اهداف پیشین خود برای سودآوری دست یابد. در حالی که فروش تلفن‌های همراه آی‌فون با ثبت افت 7 درصدی به 9/ 28 میلیارد دلار رسید، درآمد این شرکت از محل خدمات و ابزار پوشیدنی به ترتیب با رشد 5/ 16 درصدی و 5/ 22 درصدی روبه‌رو شد. 

تیم کوک، مدیرعامل اپل می‌گوید: «زمانی که شما تمامی تاثیراتی که ویروس کووید-19 بر اپل گذاشته است را در نظر بگیرید- مشتریان و نحوه کار ما- فصل نخست 2020 آنچه ما انتظارش را داشتیم نبوده است. اما من فکر نمی‌کنم بتوانم فصل مالی را به یاد بیاورم که تا این میزان به عملکرد و نحوه آن مفتخر باشم.»

البته این شرکت در آینده کوتاه‌مدت نیز چندان با پیش‌بینی مثبتی مواجه نیست. اپل هیچ‌گونه رهنمونی را برای میزان درآمد و سودآوری خود در فصل دوم سال جاری منتشر نکرده است و کماکان سایه تردید کرونا بر سر این شرکت وجود دارد. دو شرکت فیس‌بوک و گوگل نیز البته هیچ جزئیاتی را در این باره اعلام نکردند اما هر دو غول حوزه فناوری هشدار داده‌اند که انتظار دارند کسب‌و‌کار تبلیغاتی آن برای مدتی به حالت پیش از کرونا بازنگردد.