به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، هم‌اکنون و در حالی که محدودیت‌های گسترده تردد در سراسر جهان به‌دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ اعمال شده‌اند، افراد در منازل خود مانده‌اند و همین امر صنعت فیلم‌سازی و تولید محتوای تلویزیونی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. این تعطیلی‌ها موجب شده است تا هزاران نفر از عوامل صنعت فیلم‌سازی و سینما در سراسر جهان بیکار شوند.

شبکه نتفلیکس در اواسط مارس اعلام کرده بود که مبلغ اعانه 100 میلیون دلاری را برای کسب‌و‌کارهای تولیدی که به‌دلیل اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در سراسر جهان متوقف شده‌اند در نظر گرفته است. 

این بحران موجب شده است تا بسیاری از سالن‌های سینما، تصویربرداری فیلم‌ها، تعویق انتشار محتوای تصویری و بسیاری از چالش‌های دیگر برای صنعت فیلم‌سازی و تولید محتوای تلویزیون ایجاد شود. این بحران تاثیرات مهلکی بر اشتغال آن دسته از افرادی بر جای گذاشته است که برای امرار معاش خود وابسته به صنعت فیلم‌سازی و پخش آن هستند. 

رید هستیگ، مدیرعامل نتفلیکس و پتی کویلین، همسر او به‌طور جداگانه نیز مبلغ 30 میلیون دلار را به اتحادیه جهانی واکسن و ایمن‌‌سازی (GAVI)، یک سازمان غیرانتفاعی که توسط بیل‌گیتس بنیان‌ گذاشته شده است، کمک کرده‌اند؛ سازمانی که برنامه‌های تحقیقاتی برای ساخت واکسن ویروس کووید-19 را در دست اجرا دارد. اعطای این اعانه نخستین مشارکت بخش خصوصی در راستای هدف اتحادیه جهانی واکسن و ایمن‌سازی برای تامین بودجه 4/ 7 میلیارد دلاری مربوط به برنامه ایمن‌سازی 300 میلیون کودک و نجات جان 8 میلیون نفر طی پنج سال آتی است.

تد ساراندوس، رئیس بخش تولید محتوای نتفلیکس در مورد تاثیر بی‌سابقه شیوع ویروس کرونا بر جامعه فیلم‌سازی می‌گوید: «بخش عمده‌ای از این مبلغ اعانه به کارکنان در حوزه تولید فیلم و سریال تخصیص داده می‌شود که بیشترین زیان را به‌دلیل شرایط کنونی در سراسر جهان متحمل شده‌اند.» او افزود که این مبلغ همچنین برای دو هفته از دستمزد به تاخیر افتاده عواملی تخصیص می‌یابد که تولید برنامه آنها متوقف شده‌ است. نتفلیکس همچنین در روز جمعه اعلام کرده بود که در همکاری با صندوق فیلم هلند قصد دارد یک صندوق اعانه جدید را برای تولیدات فیلم و محتوای تلویزیونی راه‌اندازی کند. قرار است یک میلیون یورو در آغاز برای کمک به راه‌اندازی این صندوق تزریق شود و انتظار می‌رود در اختیار تهیه‌کنندگانی قرار گیرد که تولیدات آنها متاثر از شرایط کنونی است.

لینا برونئوس، مدیر بخش تولیدات مشترک نتفلیکس می‌گوید: «ما قصد داریم که سهم خود را برای کمک به کسانی که به حمایت ما در چنین بحران بی‌سابقه‌ای نیازمندند، پرداخت کنیم.»

این اعانه یکی از وعده‌هایی است که نتفلیکس برای حمایت از صنایع مختلف در شرایط بحران کرونا مطرح کرده است. نتفلیکس تاکنون به هر یک از صندوق‌های بازیگران و تلویزیون آمریکا و بنیاد بازیگران کانادا، موسسه فیلم بریتانیا، کمیسیون فیلم ایتالیا، موسسه محتوای صوتی-تصویری برزیل، انجمن تهیه‌کنندگان هند، اتحادیه بازیگران در مکزیک و آکادمی فیلم اسپانیا، مبلغ یک میلیون دلار به‌طور جداگانه کمک کرده است.