تست «ریال دیجیتال»

به گفته محمدرضا فرزین،سهم اسکناس و مسکوکات از پول تنها ۱.۳درصد است که نشان می‌دهد ایران  در زمره بهترین کشورها قرار دارد. گفتنی است که ایران سیزدهمین کشور دارای «پول دیجیتال بانک مرکزی» در حوزه پرداخت خرد است و با اجرای موفق فاز آزمایشی به‌زودی وارد مرحله عملیاتی استفاده از این ابزار خواهیم شد. این مقام ادامه داد: «ریال واحد پول ملی ماست و ما از این واحد در تمام مبادلات پولی استفاده خواهیم کرد و چیزی جایگزین آن نخواهد بود. بنابراین ریال دیجیتال نیز همان اسکناس است و انتشار آن در انحصار بانک مرکزی است.» 

او در ادامه اظهار کرد که استفاده از ریال دیجیتال باعث کم شدن اثر تحریم و افزایش کارآیی نظارت خواهد شد. از سوی دیگر فرزین تاکید کرد: «به‌زودی از ریال دیجیتال در طرح افشور روسیه نیز استفاده خواهیم کرد. علاوه بر آن سامانه ارزی توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افتتاح خواهد شد تا سامانه‌های متمرکزی داشته باشیم. چک‌های دیجیتال هم‌اکنون به ۱۲ بانک متصل هستند و به‌زودی به سایر شبکه بانکی توسعه داده خواهد شد.» فرزین در خصوص اعتبار‌سنجی افراد تاکید کرد که به‌زودی همه مشتریان تحت پوشش اعتبار‌سنجی قرار خواهند گرفت. 

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با اشاره به اینکه ۹۳.۵درصد از اشخاص بالای ۱۸سال به بانکداری الکترونیک دسترسی دارند بیان کرد: «به طور میانگین هر ایرانی روزانه ۵ تراکنش بانکداری الکترونیک انجام می‌دهد. علاوه بر این، سالانه در شبکه شتاب ۵۰میلیارد تراکنش به میزان ۱۴هزار همت انجام می‌شود. این میزان در ساتنا حدود ۱۰۰میلیون تراکنش و به مبلغ ۴۰هزار همت است. همچنین ۱۲۰میلیون تراکنش از طریق چک به میزان ۸هزار همت در سال انجام می‌شود. ریال دیجیتال همان اسکناس است و تنها تفاوت آن حالت فیزیکی است. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ایران با این اقدام سیزدهمین کشور دارای پول دیجیتال بانک مرکزی با امکان پرداخت خرد در دنیاست. در دنیا ۷۶ کشور در حال بررسی و تلاش برای ایجاد پول دیجیتال بانک مرکزی هستند که از این تعداد ۱۶ کشور در مرحله مطالعات مقدماتی و پیش‌آزمایشی، ۱۰ کشور پایلوت و آزمایشی و ۳ کشور در مرحله عملیاتی قرار دارند.»

دکتر محرمیان ادامه داد: در جزیره کیش بانک‌های ملت و تجارت دستگاه‌های پوز را مجهز کردند، در تاکسی‌ها هم به صورت نزدیک کردن موبایل‌ها با هم یا اسکن Qr پرداخت انجام می‌شود. اکنون سامانه اعتبارسنجی مراحل نهایی آزمایشی را طی می‌کند و به‌زودی اجرایی خواهد شد. با راه‌اندازی ریال دیجیتال فواصل و محدودیت‌های مکانی برای انتقال اسکناس حذف شده و افراد می‌توانند در دو نقطه مختلف از کشور در کمترین زمان پول ‌را جا‌به‌جا کنند. پس از آن بار دیگر محرمیان تاکید کرد که از اهداف بانک مرکزی تقویت سامانه‌های نظارتی ارزی است که در ادامه پروژه‌های بانک مرکزی از آن رونمایی خواهد شد.

در راستای این موضوع، فرشید فرخ‌نژاد، مدیرعامل بانک ملت، نیز گفت: «ریال دیجیتال اقدام بسیار مناسبی است که عملیات پرداخت و خرید را تسهیل می‌کند. همچنین نرم‌افزار سکه به عنوان نرم‌افزار مورد استفاده برای ارائه خدمات ریال دیجیتال در بانک ملت در نظر گرفته شده است. ۳۰ پشتیبان به جزیره کیش ارسال شدند تا آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه دهند. ریال دیجیتال در حال حاضر در جزیره کیش عملیاتی شده و تلاش می‌کنیم به‌زودی در تمام کشور عملیاتی شود.» از سوی دیگر هادی اخلاقی، مدیر عامل بانک تجارت، افزود: «ریال دیجیتال قابلیت استفاده در زنجیره تامین مالی را که به عنوان یکی از ابزارهای مهم مالی به شمار می‌رود دارد و برنامه‌هایی داریم تا استفاده از ریال دیجیتال را در تامین مالی زنجیره‌ای توسعه و گسترش دهیم. در حال حاضر به صورت آزمایشی تنها جزیره کیش را برای استفاده از ریال دیجیتال انتخاب کرده‌ایم و در صورت صلاحدید بانک مرکزی برنامه‌ای طراحی شده تا از این ابزار در سطوح گسترده‌تر و به‌خصوص برای اصناف استفاده کنیم. با پیوستن سایر بازیگران نظام بانکی و توسعه بیشتر ریال دیجیتال امیدواریم پول ریال دیجیتال بانک مرکزی به‌زودی تمام سیستم پولی و اقتصادی کشور را به یکدیگر متصل کند و خدمات متنوع جدیدی از این طریق ارائه شود.»