تاخیر در دسترسی  به منابع ارزی در قطر

 روز گذشته نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت برگزار شد. او در این نشست در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» در رابطه با وضعیت دارایی‌های آزادشده ایران در قطر گفت: به‌رغم اینکه قرار بود طرف غربی در زمینه استفاده از این منابع همکاری کرده و به تعهد خود عمل کند اما در زمینه استفاده از این منابع تاخیرهایی صورت گرفته است. به گفته خاندوزی تا کنون یک LC گشایش شده و موفق بوده است اما سایر LCها با تاخیر انجام می‌شود. او ابراز امیدواری کرد با رایزنی‌های انجام‌شده این مشکلات برطرف شود. پیش از این وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای در نیویورک از عدم دسترسی ایران به این دارایی‌ها خبر داد و گفت امکان استفاده از این ارزها در حال تست شدن است.

قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد

به گفته خاندوزی تورم نقطه به نقطه در پایان دی با ۱.۷واحد درصد کاهش به ۳۸.۵درصد رسیده است که نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای ۱۴۰۲، ۱۷درصد کاهش داشته که به معنای ایجاد ثبات است. همچنین او ادامه داد: تورم ۱۲ماهه در پایان دی ماه، ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته و به ۴۳.۶درصد رسیده است. تورم ماهانه تولید‌کننده هم در دی‌ماه با یک درصد کاهش به ۰.۶درصد رسیده است که در یک سال و نیم گذشته کمترین میزان رشد ماهانه بوده است. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده با ۲.۸واحد درصد به ۳۱.۲رسیده است.  خاندوزی با اشاره به اینکه در حوزه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به ویژه اقلام ضروری مانند گوشت قرمز شاهد افزایش قیمت نامناسبی بودیم، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی تعهد داده است که قیمت گوشت را مهار کند.

دولت هیچ استقراضی نداشته است

همچنین سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: دولت در اولویت سیاستگذاری اقتصادی خود مساله ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، کمک به رشد تولید و خروج از رکود و ایجاد تحرک و اشتغال در بازار کار را در دستور کار قرار داد. یکی از مصادیق ایجاد آرامش در بخش واقعی اقتصاد، تراز کردن دخل‌وخرج دولت است. در سال‌های گذشته دولت وقت کسری خود را با تحمیل هزینه به اقتصاد تامین می‌کرد که در بلندمدت موجب تضعیف تولید و اعتماد فعالان اقتصادی می‌شود.

به گفته خاندوزی دولت سیزدهم تلاش کرد رفع ناترازی بودجه را به عنوان اولویت خود در نظر بگیرد که اثر منفی بر تولید و تورم می‌گذارد. در همین راستا دولت موفق شد ناترازی بودجه‌ای را بدون استقراض از بانک مرکزی مرتفع کند و این موضوع در دو سال گذشته به صورت کامل محقق شد. او تاکید کرد: به خاطر دارید که در ادوار گذشته، دولت‌ها کسری خود را با دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی، به جامعه تحمیل می‌کردند؛ اکنون در دولت سیزدهم خدارا شاکریم که توانستیم این روند را متوقف کنیم.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت در ۱۰ ماه امسال ۹۴درصد درآمدهای پایدار بودجه به ارزش ۸۲۷هزار میلیارد تومان محقق شده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. علاوه بر درآمدهای بودجه، اگر سایر دریافتی‌های دولت را به این رقم اضافه کنیم، مجموع منابع و دریافتی‌های بودجه به ۱۳۹۴هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین خاندوزی خاطرنشان کرد: در بخش مصارف نیز ۱۳۹۰هزار میلیارد تومان تحقق مصارف داشتیم که ۸۰ درصد مصارف پیش‌بینی‌شده برای بودجه بوده است. دولت ‌به ازای درآمدهای مختلف خود تلاش کرده بخش سرمایه‌گذاری و بودجه عمرانی را هم در اولویت پرداختی‌اش قرار دهد.

برخی مصوبات مجلس ناترازی ایجاد می‌کند

خاندوزی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، تلاش دولت این بود که از طریق کنترل مصارف به کمتر شدن کسری بودجه و واقعی شدن عددهای درآمدی کمک کند. البته برخی از تغییرات در مجلس مورد موافقت دولت قرار گرفته و‌ برخی هم هدف‌گذاری بودجه تراز را دچار اخلال می‌کند و مصارفی اضافه شده که تامین منابع پایدار برای آن در دسترس نیست. امیدواریم در مراحل بعدی این بخش‌ها هم سامان پیدا کند. برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره بودجه ۱۴۰۳ با اخذ نظر دولت بود، مثل افزایش حقوق و دستمزد کارکنان به ۲۰درصد که منابع آن در نظر گرفته شده است. دولت با هر پیشنهادی که با منبع باشد موافق است. برخی مصوبات به صلاح مردم نیست، چون منجر به کسری و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید می‌شود و همچنین مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.