سیداحسان خاندوزی در نشست هم‌اندیشی نقش مالیات در مسوولیت‌های اجتماعی کارکرد ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم که با حضور خیرین حوزه‌های مختلف برگزار شد، با بیان اینکه دولت‌ها برای اهداف عام‌المنفعه دو نوع ابزار و امکان پیش رو دارند، اظهار کرد: یک دسته ابزارهای حمایتی مستقیم دولت‌ها که از طریق پرداخت یارانه‌های مستقیم، مانند یارانه و وجوه بلاعوض بودجه‌ای در اختیار نهادهای حمایتی و پوششی برای حمایت از فقرا و بیماران قرار داده می‌شود؛ و ابزار دوم حمایت غیرمستقیم دولت‌هاست به این معنی که به جای عاملیت، آن افرادی که خود دست‌اندرکار حمایت‌های اجتماعی هستند از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند. وزیر اقتصاد افزود: اتفاقی که در ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم افتاده از جنس مورد دوم است که دولت در گذشته داشته است و از سال ۶۶ که قانون مالیات تغییراتی داشته تاکنون مسیر استفاده از حمایت‌های ماده ۱۷۲ آرام‌آرام گشاده‌تر شده است.

او گفت: در ۸ سال، قبل از سال ۱۴۰۰ اگر ۲۵ نهاد، موسسه و خیریه از حمایت‌های مالیاتی استفاده می‌کردند از ابتدای دولت سیزدهم ۲۵ نهاد و موسسه خیریه توانستند به فهرست گیرنده‌های مشوق‌های مالیاتی اضافه شوند؛ بدین معنی که فعالان حقیقی و حقوقی بدانند از طریق کمک مستقیم به نهادها و بنیادهای خیریه بخشی از پرداخت مالیات خود را به عنوان حق حاکمیت پرداخت کرده‌اند. خاندوزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶هزار شرکت در اقتصاد کشور و یک‌هزار شخصیت حقیقی به جای پرداخت مستقیم مالیات از ظرفیت خود برای کمک به انجمن‌های خیریه استفاده کردند. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۵هزار میلیارد تومان از مجموع درآمدهایی که امور مالیاتی می‌توانست شناسایی کند و ۱۲۰۰میلیارد تومان مالیاتی که وصول کند از طریق حمایت از نهادها و بنیادهای خیریه به جامعه تزریق شده است.

او تصریح کرد: درست است که ظاهرا به حساب‌های خزانه کشور واریز نشده اما صرف همان اهدافی شد که با عاملیت این شرکت‌ها و از طریق انجمن‌ها و خیریه‌ها به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت‌ها کمک کند و این منابع در راستای مصالح اجتماعی هزینه شد .خاندوزی بیان کرد: گسترده شدن دامنه موسسات و ۲۵ مجوز جدیدی که در یک‌سال و نیم صادر شد تصادفی نیست؛ اعتقاد دولت این است که بتوانیم بیشتر از وضع موجود از ظرفیت همرسانی بین شرکت‌ها و فعالان اقتصادی با نهادهای خیریه‌های اجتماعی استفاده کنیم. وزیر اقتصاد ادامه داد: دولت همان‌گونه که در حمایت از تولید نرخ مالیات را کاهش داد در حوزه فعالان غیرانتفاعی که با نگاه خیریه همکاری کنند چنین نگاهی را در دستور کار دارد.

او در خصوص مولدسازی اظهار کرد: برخلاف جریان‌سازی‌های رسانه‌ای، از روز تصویب این ابلاغیه در هیات عالی مولدسازی، وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام کردند در جاهایی که ما املاک متروکه را نیاز نداریم به خیرین خواهیم داد که مدارس نیمه‌کاره خود را تکمیل کنند و این عبارت در اصل مصوبه وجود داشته باشد که وجوه حاصل از مولدسازی در اختیار خیرین قرار خواهد گرفت.