عوارض خروج از کشور؛ ۴۰۰هزار تومان

براساس لایحه بودجه سال آینده و طبق جدول تعرفه‌های درآمدهای دولت، عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سال آینده در سفر اول ۴۰۰هزار تومان تعیین شده است. عوارض خروج از کشور برای سفر دوم به میزان ۵۰درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰درصد افزایش خواهد یافت. بر این اساس، درآمد دولت از محل عوارض خروج از مرزهای کشور ۳۴۳۱میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره برای هر نفر ۱۳۲هزار تومان است.

عوارض خروج هوایی برای زائران عتبات عالیات ۴۵هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی نیز برای این مسافران ۱۵هزار تومان تعیین شده است. این درحالی است که در لایحه بودجه سال جاری برخلاف سال‌های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشده بود و به طور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۱۵۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

یارانه حذف‌شده‌ها خرج نان می‌شود

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول صرف یارانه نان خواهد شد. بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره هدفمندی یارانه‌ها، منابع و مصارف آن است که در این میان ۶۵۹هزار میلیارد تومان همه منابع پیش‌بینی‌شده برای یارانه‌هاست که قرار است در بخش‌های مختلفی مانند یارانه دارو، یارانه نقدی و معیشتی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان، هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش و بازپرداخت تعهدات و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی و تعهدات صرف شود.

یکی از موارد مورد تاکید در این تبصره لایحه بودجه مربوط به چگونگی هزینه‌کرد منابع حاصل از حذف یارانه‌بگیران است که بر اساس آن «سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده موضوع جزء ۱-۶ این بند را با تخصیص سازمان صرفا برای تامین یارانه نان هزینه کند.» تفاوت تبصره ۱۴ امسال با لایحه بودجه سال آینده که امروز از سوی رئیسی به مجلس تقدیم شده بود، این است که در قانون بودجه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد، پس از سه ماه از ابلاغ قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی خانوارهای یارانه‌بگیر، خانوارهای پردرآمد را از این فهرست حذف کند. همچنین سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف شده بود متقاضیان جدید را ثبت نام کند.

از سوی دیگر نیز امسال مقرر شده منابع حاصل از حذف‌شدگان از فهرست یارانه‌های نقدی و معیشتی، برای یارانه افراد جدید و جامانده، اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و افزایش یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل سه فرزند -که در هیچ از دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) شاغل نباشند- هزینه شود. علاوه بر این، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت برای دارو یارانه ۶۹هزار میلیارد تومانی تعیین کرده است. در تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت درباره جزئیات، منابع و مصارف یارانه‌ها و هدفمندی آن توضیح داده است.

بند وام ازدواج از لایحه بودجه حذف شد

در تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت به تسهیلات تکلیفی اشاره کرده و مانند لایحه بودجه سال گذشته بند مربوط به میزان وام ازدواج جوانان و تکلیف شبکه بانکی به پرداخت آن برداشته شده است. البته در سال گذشته نیز همین اتفاق افتاد اما تمامی بندهای مربوط به وام ازدواج و سایر تسهیلات تکلیفی به قانون بودجه امسال اضافه شد. در این تبصره از لایحه بودجه سال آینده آمده است بانک‌های عامل مکلفند در چارچوب برنامه کنترل تورم و رشد نقدینگی و ترازنامه بانک‌ها، در سقف ۲۰۰هزار میلیارد تومان از محل ۱۰۰درصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه (به‌جز بانک‌های قرض‌الحسنه) و بخشی از سپرده‌های جاری بر اساس توان تسهیلات‌دهی بانک‌های عامل و به تشخیص شورای پول و اعتبار پس از کسر سپرده قانونی، به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ازجمله؛ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قوانین مربوط به ایثارگران، قانون جهش تولید مسکن و قانون جهش تولید دانش‌ بنیان، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور (مسوول)، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف ۳۰ روز کاری پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پیشنهاد و پس از تایید شورای پول و اعتبار به تصویب هیات وزیران می‌رسد. بانک مرکزی مکلف است بر اجرای مفاد این تبصره نظارت و گزارش عملکرد آن را هر سه ماه یک بار به شورای پول و اعتبار ارائه کند.

دولت در سال ۱۴۰۲ چقدر به مطبوعات یارانه می‌دهد؟

بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد بودجه‌ اختصاص‌داده‌شده به بخش حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم ۳۶۰میلیارد تومان است. همچنین در متن بودجه سال آینده، رقم اختصاص‌یافته به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (متشکل از خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران و ...)، رقم ۲۷۱میلیارد و ۲۷۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان درج شده است.

بودجه صداوسیما در سال آینده چقدر است؟

با تصویب لایجه بودجه سال ۱۴۰۲، جزئیات اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار به تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه منتشر شده است. در همین راستا بودجه‌ اختصاص‌‌داده‌شده به سازمان صداوسیما قابل مشاهده است که حدود هشت‌هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.در قسمتِ ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه، سهم هر دستگاه سیاستگذار از بودجه ۱۴۰۲ به تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه آن مشخص شده است. در این میان برای سازمان صداوسیما به‌عنوان یک دستگاه سیاستگذار که زیرمجموعه‌ای برای آن معرفی نشده، مبلغ ۷هزار میلیارد و ۹۴۰هزار میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این مبلغ درحالی به سازمان صدا‌و‌سیما اختصاص داده شده که در بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه ابتدایی ۵هزار و ۲۸۹میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل ۲هزار و ۶۱۹میلیارد تومان بود. رقمِ حدودی هشت‌هزار میلیاردی برای سازمان صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سهمِ این سازمان به‌مراتب و در مقایسه با دو سال گذشته افزایش داشته است.

افزایش اختیاری سن بازنشستگی

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سن بازنشستگی در صورت داشتن دو شرط، دو سال افزایش خواهد یافت. در بند «د» تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است: سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمان مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد.