سهم ۳۰درصدی اشتغال روستایی از طرح‌های توسعه‌ای

رامین اسدی, مدیر پروژه‌های اشتغال روستایی و فراگیر وزارت کار، در تشریح آخرین وضعیت اشتغال روستایی گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ذیل اجرای اصل یکصدوبیست‌وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لایحه‌ای توسط رئیس‌جمهور وقت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و در شهریورماه سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید. با توجه به تصویب آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ دستورالعمل اجرایی آن و همچنین اولین سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی، مقدمات اجرایی این قانون از اواخر پاییز سال ۱۳۹۶ شروع شد و عملا پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز از اواخر این سال وارد مرحله اجرایی شد.

مطابق آیین‌نامه اجرایی این قانون، مسوولیت اجرای این قانون بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسوولیت نظارت عالیه نیز بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور گذاشته شده است. او ادامه داد: کل منابع واریزشده صندوق توسعه ملی به موسسات عامل برای اشتغال روستایی طی پنج مرحله تا پایان سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۵۶۸۱میلیارد ریال است که با احتساب منابع موسسات عامل و کسر کردن ذخیره قانونی، منابع قابل‌پرداخت تسهیلات به میزان ۱۹۰۲۲۶میلیارد ریال است که مبلغ ۶۰۰۰میلیارد ریال جهت کمک به خسارت‌دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه و مبلغ ۳۷۵۰۰میلیارد ریال در اختیار نهادهای حمایتی اختصاص شد. اسدی گفت: همچنین سهم بخش‌های هدف و سهم استان‌ها براساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درآمد سرانه استان تبیین شد که خلاصه‌ای از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده و نتایج به‌دست‌آمده به شرح زیر است: براساس اطلاعات سامانه‌ ثبت‌نامی (کارا) اجرای این برنامه به ۱۵۹۳۳۴ طرح مجموعا ۱۸۳۶۲۶میلیارد ریال معادل ۹۶درصد منابع جهت بررسی و پرداخت تسهیلات به موسسات عامل ارسال شد.

مدیر پروژه‌های اشتغال روستایی و فراگیر وزارت کار اظهار کرد: تعداد ۱۵۳۹۲۸ طرح به مبلغ ۱۵۱۵۸۹میلیارد ریال معادل حدود ۸۰درصد منابع توسط موسسات عامل پرداخت صورت گرفت که بانک کشاورزی ۹۵درصد، بانک توسعه تعاون ۸۴درصد، صندوق کارآفرینی امید ۶۹درصد و پست‌بانک ایران ۶۶درصد از اعتبار واریزی را پرداخت کرده‌اند. شایان ذکر است، بر اساس ارقام تعهد اشتغال طرح‌های دریافت‌کننده تسهیلات، تا پایان آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۹هزار شغل پیش‌بینی شده است. او افزود: از کل طرح‌های پرداختی، ۳۴درصد به زنان متقاضی تسهیلات و مابقی به مردان تعلق گرفته است که این موضوع عملکرد به‌نسبت مطلوبی در خصوص ایجاد اشتغال برای زنان و گامی در جهت کاهش عدم‌تعادل‌های جنسیتی بازار کار (کاهش فاصله نرخ بیکاری زنان با مردان) است. اسدی با بیان اینکه از کل اشتغال ایجادشده، سهم طرح‌های ایجادی ۶۴درصد و سهم طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه در گردش به ترتیب ۳۰ و ۶درصد است گفت: انتظار می‌رود در طرح‌های توسعه‌ای، اشتغال ایجاد‌شده از پایداری بیشتری برخوردار باشد.

 او بیان کرد: از کل تعداد طرح‌های پرداختی، سهم دستگاه اجرایی ۵۶ و نهادهای حمایتی ۴۴درصد است. با توجه به این‌که سهم نهادهای حمایتی از تسهیلات پرداختی حدود ۱۵درصد و سهم آنها در تعداد طرح‌های حمایت‌شده حدود ۴۴درصد است، می‌توان استنباط کرد طرح‌های نهادهای حمایتی عمدتا خود‌اشتغالی و خرد هستند. اسدی با بیان اینکه از کل طرح‌های پرداخت‌شده به متقاضیان نهادهای حمایتی، کمیته امداد امام خمینی(ره) بیشترین میزان جذب از منابع ابلاغی را داراست گفت: در راستای پیشبرد اهداف مندرج در قانون، وزارت جهاد کشاورزی مبلغ ۸۸۷۹۷میلیارد ریال، وزارت صنعت، معدن و تجارت به مبلغ ۳۰۰۶۲میلیارد ریال، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مبلغ ۱۲۶۷۱میلیارد ریال و در سایر دستگاه‌های اجرایی به مبلغ ۲۰۰۶۰میلیارد ریال از تسهیلات پرداخت‌شده را در معرفی، بررسی و صدور مجوز نقش بسزایی داشته‌اند.  او گفت: از کل تسهیلات پرداختی، در بخش کشاورزی ۲۴۱۴۲میلیارد ریال، بخش صنعت ۳۰۶۳۳میلیارد ریال و در بخش خدمات ۹۶۸۱۴میلیارد ریال جذب شد. اسدی در آخر بیان کرد: رسته‌های اولویت‌دار پرورش دام سبک و سنگین ۴۱درصد، صنایع دستی ۹درصد، پرورش فرآورده‌های طیور و زنبور عسل ۸درصد، فرش دستباف ۷درصد از تعداد کل طرح‌های پرداخت‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.