مهدی شکوری با حضور در شبکه جهانی جام‌جم که به موضوع بیمه ایرانیان خارج از کشور اختصاص داشت، افزود: تامین ‌اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی با قدمت بیش از ۷۰ سال است و مهم‌ترین نهاد اجتماعی کشور محسوب می‌شود که بر اساس مشارکت و پیوند بیمه‌شده، کارفرما و دولت پایه‌ریزی شده است. این سازمان در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. او افزود: در کشور ۱۵میلیون بیمه‌شده اصلی داریم که بیمه‌پرداز هستند و ۳میلیون و ۶۰۰هزار پرونده مستمری‌بگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده تحت پوشش هستند که با احتساب افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تقریبا ۴۵میلیون نفر در داخل کشور از خدمات تامین ‌اجتماعی برخوردار هستند. مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین ‌اجتماعی، ماموریت مهم این سازمان را گسترش و تعمیم انواع بیمه‌های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تامین ‌اجتماعی یک سازمان مستقل است که مشمول دریافت بودجه دولتی نیست و منابع آن از محل وصول حق بیمه‌ها تامین می‌شود.

 دولت در این سازمان نقش تنظیم‌گری، تضمین‌گری و تعادل‌بخشی منابع و مصارف را دارد و در صورتی که این سازمان به هر دلیل، دچار بحران شود، دولت اعتبار و پایداری صندوق را تضمین می‌کند و جای نگرانی نیست. دولت در بخش بیمه‌شدگان اجباری، سهم سه درصدی دارد و برای ایرانیان خارج از کشور هم ۲درصد حق بیمه را تقبل می‌کند و این موجب اطمینان خاطر بابت استمرار ارائه تعهدات و خدمات این سازمان در آینده است. شکوری، با اشاره به اینکه طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، حمایت در زمان پیری، بی‌سرپرستی و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، حق همگانی و تکلیف دولت است و اجرای این تکلیف از طریق سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تامین ‌اجتماعی محقق می‌شود، گفت: تعمیم پوشش بیمه به همه اقشار از اهداف سازمان تامین ‌اجتماعی است و این سازمان گروه‌هایی را که بیمه نیستند، شناسایی و شرایط بیمه شدن آنان را فراهم می‌کند.

با ابلاغ سیاست‌های کلان تامین ‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اهمیت موضوع گسترش پوشش بیمه که در سیاست‌های ابلاغی نیز مورد تاکید قرار گرفته، دوچندان شده است. در این سیاست‌ها ایجاد یک نظام رفاه و تامین ‌اجتماعی کارآمد، توانمند، عدالت‌بخش، کرامت‌بخش، یکپارچه و فراگیر مورد تاکید قرار گرفته است. در پاسخ به سوالی در خصوص عدم پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان اجباری از سوی برخی کارفرمایان و وضعیت شاغلانی که حق بیمه آنان از سوی کارفرما پرداخت نمی‌شود، اظهار کرد: کارفرما مکلف است لیست حق بیمه کارگران را در موعد مقرر ارسال و پرداخت کند و در‌صورتی‌که کارفرما از انجام این کار سرباز بزند طبق ماده ۳۶ قانون تامین ‌اجتماعی، رافع مسوولیت‌های سازمان نیست و بدهی بیمه‌ای برای چنین کارفرمایی منظور و برای بیمه‌شده سوابق محاسبه می‌شود. اما این موضوع صرفا در مورد بیمه‌شدگان اجباری مصداق دارد و بیمه ایرانیان خارج از کشور، ماهیت اختیاری دارد و متقاضی با اراده خود نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام می‌کند و سازمان و بیمه‌شده متعهد می‌شوند تکالیف خود را انجام دهند.