افزایش شمار مراکز مهارت‌آموزی جوار کارگاهی کشور

او هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای جوار و بین‌کارگاهی ارتقای مهارت را کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروی کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر عنوان کرد. شاه‌پسند اضافه کرد: توسعه مراکز آموزش جوار و بین‌کارگاهی تاثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری در حوزه‌های مختلف صنعت دارد. به گفته شاه‌پسند براساس استاندارد اتحادیه اروپا افراد باید سالانه ۳۰ ساعت آموزش دریافت کنند که مراکز جوار بین‌کارگاهی فرصتی هستند که در کنار خط تولید زمینه ارائه خدمات آموزشی به افراد شاغل ارائه و به این وسیله آموزش شاغلان صنعت به‌روز شود. او درباره فعالیت مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به کاهش زمان صدور مجوز در زمان حاضر مجوز راه‌اندازی ۱۸هزار مرکز آزاد فنی و حرفه‌ای در کشور صادر شده که از این شمار ۱۳ تا ۱۴هزار واحد فعال هستند.

شاه‌پسند طرح «ایران مهارت» را از جمله دیگر طرح‌های مهم سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: براساس قرارداد منعقد‌شده با آموزش‌و‌پرورش در این طرح تمام دانش‌آموزان دوره اول متوسطه زیر پوشش طرح «ایران مهارت» قرار دارند و تلاش می‌شود مسیر شغلی آینده دانش‌آموزان در این طرح فراهم شود و بتوانند مسیر مناسبی انتخاب کنند. او با تاکید بر ضرورت ترمیم مهارت شاغلان در بخش‌های مختلف گفت: توسعه فناوری‌ها باعث می‌شود صلاحیت‌های حرفه‌ای افراد در حوزه‌های مختلف شغلی کفاف ندهد و پاسخگوی برطرف کردن نیازهای کارفرما و واحد پذیرنده نباشد که در همین راستا سازمان فنی‌وحرفه‌ای با ورود خود با هدف پایداری در شغل اقدام به ترمیم مهارت افراد می‌کند. معاون آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور افزود: امروز ۵۲درصد از ورودی‌های فنی‌وحرفه‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و بیانگر این است قابلیت‌هایی که قرار بوده این افراد در دوره آموزشی آکادمیک خود فرابگیرند به دست نیامده و افراد بار دیگر با مراجعه به مراکز مهارتی از یارانه آموزش رایگان استفاده می‌کنند.

او تاکید کرد: این در حالی است که این افراد یک بار از یارانه آموزش رایگان در مراکز دانشگاهی استفاده کرده و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای برای کسانی است که از تحصیل به دور بوده‌اند. معاون آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور تاکید کرد: در همین ارتباط طرح کهاد ویژه دانشجویان طراحی شده و دانشجویان باید در کنار رشته تحصیلی خود نسبت به فراگیری یک مهارت در راستای رشته تحصیلی اقدام کنند و اگر در این راستا علاقه‌ای نداشتند متناسب با علایق افراد دوره‌های مهارتی ارائه و جایگزین یک سری از واحدهای درسی شود.شاه‌پسند با اشاره به اجرای طرح نخلستان آموزش فنی‌وحرفه‌ای گفت: این طرح در راستای توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و توسعه مهارت‌آموزی در شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری اجرا می‌شود. او با بیان اینکه تکمیل حلقه مهارتی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با اجرای طرح نخلستان محقق می‌شود، گفت: اجرای طرح مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری موسوم به طرح نخلستان تکمیل‌کننده حلقه مهارتی و اشتغال‌‌آفرین در حوزه مهارت‌افزایی فارغ‌التحصیلان دانشجویی است.

او با بیان اینکه تفاهم ‌نامه همکاری طرح نخلستان ویژه مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای اولین بار در کشور در استان بوشهر با پارک علم و فناوری خلیج فارس در بوشهر منعقد شده است، افزود: طرح نخلستان مشکلات مهارتی را برای ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار حل می‌کند. شاه‌پسند در مورد طرح محیط کار واقعی گفت: براساس این طرح افراد ۱۰۰ ساعت در ۱۸ ماه در محیط واقعی کار قرار می‌گیرند و مربیان فنی‌وحرفه‌ای به عنوان استاد کاریار با حضور در محیط کار واقعی بر نحوه کار نظارت می‌کنند. او مهم‌ترین هدف طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار را کسب تجربه و آماده‌سازی مهارت‌آموز جهت ورود به بازار کار دانست و افزود: مهارت‌آموزی در محیط واقعی یکی از روش‌های آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است که در آن مهارت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی از مربی به مهارت‌آموز هم‌زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می‌شود.

شاه‌پسند با اشاره به اینکه بیش از ۵۰درصد مهارت‌آموزان در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی جذب بازار کار می‌شوند، اضافه کرد: هیچ پروژه‌ای بدون داشتن پیوست مهارت، موفق و استوار نمی‌شود و حضور مهارت‌جویان فنی‌وحرفه‌ای در محیط کار واقعی منجر به ارتقای سطح مهارت شاغلان، تربیت نیروی کار بومی براساس استاندارد جهانی شغلی و آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی می‌شود. شاه‌پسند یادآور شد: قراردادی با کمیته امداد برای مشاغل کم‌سرمایه و مهارت‌محور منعقد شده که در این قرارداد برای ۵۰۰هزار نفر ۵۰۷ مورد حرفه مشخص و استاندارد آموزشی آنها تدوین شده است. او تاکید کرد: تکثر خدمات آموزشی از جمله مشکلات سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است و شورای مهارت بهترین جایگاه برای هماهنگی در این زمینه است؛ هرچند ما مخالف نیستم که آموزش غیر‌رسمی از سوی تمام گروه‌ها و نهادها ارائه شود اما تنها متولی آموزش غیر‌رسمی کشور سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور است که مدرک آن بین‌المللی است و در دنیا مقبولیت دارد. معاون آموزش سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور ادامه داد: اشتغال ۵۸درصد مهارت‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای بیانگر تاثیرگذاری و اهمیت آموزش‌های مهارتی است.