14 copy

 آمارهای کرونا در روز گذشته نشان می‌دهد که میزان ابتلای روزانه به رقم 25‌هزار و 34 نفر رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه هفته قبل به میزان 36‌درصد کمتر بوده است. آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای 21 بهمن تا روز گذشته، رشد هفتگی مبتلایان روزانه همواره منفی بوده است. این آمارها تایید می‌کند که ابتلای  اُمیکرون در ایران وارد یک فاز کاهشی شده است. البته این کاهش شکننده است و با قطعیت نمی‌توان گفت که پیک  اُمیکرون در حال سپری شدن است، اما شواهد حاکی از آن است که به مرور آمارهای ابتلا در فاز کاهشی قرار گرفته است.

بیشترین میزان ابتلای روزانه  اُمیکرون در 18 بهمن ماه گزارش شده که میزان ابتلای روزانه به حدود 40‌هزار نفر رسیده است. اما در 4 روز اخیر میزان مبتلایان روزانه 15‌هزار نفر بوده است. به بیان دیگر، آمارهای 4 روز اخیر حدود 15‌هزار نفر از قله  اُمیکرون پایین‌تر بوده است. برای بررسی آمارهای کرونا می‌توان به آمارهای بستری نیز مراجعه کرد، البته آمار بستری می‌تواند کمی گذشته‌نگر نیز باشد زیرا احتمالا افراد در روزهای میانی بیماری بستری می‌شوند. با این حال روز گذشته میزان بستری‌های روزانه 2768 نفر گزارش شد که نسبت به هفته قبل 5‌درصد کمتر بود. اما نکته مهم این است که در روز دوشنبه میزان بستری‌ها 3157 نفر گزارش شد که این رقم بیشترین سطح بستری روزانه از زمان شیوع  اُمیکرون است. اگر این آمار نیز در روزهای آینده روند نزولی را طی کند، می‌توان به طور قطع گفت آمارهای  اُمیکرون در فاز کاهشی قرار دارد. «دنیای‌اقتصاد» در گزارش «زمان عبور از قله  اُمیکرون» با توجه به رفتار آمار این بیماری در کشورها نشان داده بود که میزان رسیدن به قله  اُمیکرون در کشورها حدود یک ماه بوده است. به نظر می‌رسد که این یک ماه نیز در ایران از ابتدای بهمن ماه آغاز شده بود و در حال گذر از قله  اُمیکرون هستیم.

کاهش ارتفاع ابتلای  اُمیکرون

آمارها نشان می‌دهد که از 12 بهمن ماه سال‌جاری تا 22 بهمن ماه میزان ابتلا به اُمیکرون همواره بالای 30‌هزار نفر در روز بوده است. در 18 بهمن ماه نیز این رقم حدود 40‌هزار نفر گزارش شده است. نکته قابل‌توجه این است که پس از این 10 روز، آمار مبتلایان به مرور در حال کاهش است. در تاریخ 23 بهمن ماه میزان مبتلایان روزانه به 18‌هزار و 598 نفر کاهش یافت. این رقم در سه روز اخیر نیز نسبت به زمان اوج کمتر بود. در 24 بهمن ماه میزان مبتلایان به رقم 25‌هزار و 812 نفر رسید. این رقم در 25 بهمن ماه تا 28‌هزار و 956 نفر رسید، اما در 26 بهمن ماه دوباره این آمار نزولی شد و به رقم 25‌هزار و 34 نفر رسید. میزان مبتلایان روزانه نسبت به هفته قبل کاهش 36‌درصدی را ثبت کرده است. این آمارها نشان می‌دهد که حداقل در 4 روز اخیر آمارهای مبتلایان نسبت به دوره اوج بهمن ماه کمتر بوده است. آیا این آمارها شروع یک دوره کاهشی است؟‌‌‌ به نظر می‌رسد که با توجه به دوره اُمیکرون در دیگر کشورها این موضوع قابل پذیرش است. در کشورهای نظیر آمریکا، کانادا، آلمان و دیگر کشورها نیز زمان رسیدن از شروع پیک تا اوج حدود یک ماه بوده است. در ایران نیز اگرچه اولین آزمایش مثبت در اواخر آذر اطلاع‌رسانی شد، اما بررسی آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای بهمن ماه شیوع  اُمیکرون در ایران در فاز افزایشی قرار گرفت.

افت هفتگی میزان بستری

آمار دیگر نیز نشان می‌دهد که میزان بستری‌های روزانه در روز گذشته نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. در روز گذشته، میزان بستری‌های روزانه به 2768 نفر رسیده که این رقم نسبت به هفته قبل 5‌درصد کمتر بود. البته در روز دوشنبه هفته جاری میزان بستری‌های روزانه 3157 نفر گزارش شد که در دوره اُمیکرون بی‌سابقه بود، اما آمارهای دیروز نشان می‌دهد که این روند افزایشی تداوم نیافت. احتمال این وجود دارد که در روزهای آتی نیز روند نزولی بستری‌های کرونا تداوم یابد. در صورت تداوم این وضعیت در روزهای پایانی بهمن ماه می‌توان گفت که قله اُمیکرون را پشت سرگذاشتیم. البته باید توجه کرد که هنوز امکان ابتلا به این بیماری تا یک ماه آینده نیز وجود دارد، زیرا کاهش ابتلای روزانه به معنای ناپدید شدن آن نیست و تعداد قابل‌توجهی از افراد در پیک کاهشی نیز درگیر این بیماری خواهند شد. البته باید توجه کرد که برخی از اپیدمیولوژیست‌ها میزان پیک کرونای  اُمیکرون در ایران را نیمه اسفند پیش‌بینی کرده بودند و حال باید دید که آیا با وجود این آمارها، این پیش‌بینی تغییر خواهد کرد؟‌‌‌ نکته دیگر نیز لزوم ارائه رنگ‌بندی استان‌هاست که نشان دهد آیا وضعیت در شهرهایی که زود به شیوع این بیماری رسیدند بهتر از گذشته شده است؟