یعقوب نماینده اظهار کرد: این تعداد آموزش در رشته‌‌‌های مختلفی ارائه شد. اکنون، یک‌هزار و ۹۷۳نوع حرفه آموزشی در آموزشگاه‌‌‌های آزاد فنی و حرفه‌‌‌ای ارائه می‌شود. او افزود: این آموزش‌‌‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، عمران، صنایع‌دستی، مراقبت زیبایی، مالی و بازرگانی، تعمیرات و تاسیسات و سایر موارد است، به گونه‌‌‌ای که تنها در بخش آی‌تی بیش از ۲۰۰حرفه وجود دارد. مدیرکل دفتر آموزشگاه‌‌‌های آزاد و مشارکت‌‌‌های مردمی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌‌‌ای کشور با بیان اینکه ۱۲هزار و ۲۲۵آموزشگاه آزاد مجوز دارند، گفت: از این تعداد ۸هزار و ۱۰۰مورد در نیمه اول سال فعال بودند و بقیه فعالیتی نداشتند. او افزود: آموزشگاه‌‌‌ها با توجه به شرایط مختلف و نوع مخاطبان فعالیت می‌کنند. بخشی از این آموزشگاه‌‌‌ها به دانش‌آموزان یا دانشجویان اختصاص داشت که با محدودیت‌های کرونایی شاهد کاهش آمار آموزش‌‌‌ها بوده‌‌‌ایم. ضمن اینکه بسیاری از آموزشگاه‌‌‌ها بستر دوره‌‌‌های مجازی را نیز فراهم کردند.  نماینده، ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم امسال تمام آموزشگاه‌‌‌های غیرفعال، به چرخه مهارت‌آموزی بپردازند.

او با اشاره به اینکه صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌‌‌های آزاد تسهیل شده است، گفت: از دهم مهرماه امسال با ابلاغ رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌‌‌ای کشور بر اساس تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد در مدت سه روز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: از زمان ابلاغ تا چهارم آبان ماه، ۳۶۱موافقتنامه اصولی برای متقاضیان مجوزهای تاسیس آموزشگاه‌‌‌های آزاد فنی‌وحرفه‌‌‌ای صادر شده است و افراد مشغول فراهم کردن استانداردها برای فعالیت خود هستند. او تاکید کرد: افزایش تعداد آموزشگاه‌‌‌های فنی‌وحرفه‌ای باعث ایجاد رقابت سالم و توسعه مهارت‌آموزی می‌شود.  مدیرکل دفتر آموزشگاه‌‌‌های آزاد و مشارکت‌‌‌های مردمی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌‌‌ای کشور با بیان اینکه سرانه آموزش مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای پایین است، گفت: در سکونتگاه‌های غیر‌رسمی، نواحی شهرک‌‌‌های صنعتی، مجاور کارخانه‌‌‌ها و مناطق روستایی فاقد آموزشگاه‌‌‌ها هستیم. او گفت: با توجه به محدودیت در تاسیس آموزشگاه‌‌‌های دولتی، سعی در توسعه آموزشگاه‌‌‌های آزاد داریم تا با افزایش قوی بخش غیردولتی سرانه آموزش را افزایش دهیم.  نماینده با تاکید بر اینکه در بخش صنوف، کارخانه‌‌‌ها و بنگاه‌‌‌های اقتصادی نیاز به بازآموزی داریم، گفت: با ایجاد نوآوری در تکنولوژی‌‌‌ها و مشاغل جدید نیازمند ارائه مهارت‌‌‌های جدید هستیم. او خاطرنشان کرد: اکنون فاقد پوشش گسترده و جامع آموزشگاه‌‌‌ها هستیم؛ از این رو نیاز است کسانی که دارای سرمایه لازم و علاقه‌مند به ارائه آموزش‌ها هستند، با بررسی بازار تقاضا و شناخت کافی، اعلام آمادگی کنند.  مدیرکل دفتر آموزشگاه‌‌‌های آزاد و مشارکت‌‌‌های مردمی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌‌‌ای کشور با اشاره به حمایت‌های تسهیلاتی و ایجاد فضای کسب و کارها برای آموزشگاه‌ها گفت: برای متقاضیانی که اقدام به ایجاد و راه‌‌‌اندازی آموزشگاه‌ها در مناطق محروم و کم‌‌‌برخوردار کنند، تسهیلات در نظر گرفته شده است. او افزود: این تسهیلات از تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال اختصاص می‌‌‌یابد.