عبدالملکی با بیان اینکه مهارت‌آموزی از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید و اشتغال است، افزود: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را براساس نیاز بازار، گسترش خواهیم داد. باید بررسی کنیم که در هر منطقه، چه مهارتی نیاز است و براساس آن آموزش دهیم تا در تامین مالی و بازاریابی کمک کنند. در این راستا، ۳۵۰ واحد آموزش فنی‌وحرفه‌ای را به واحد کارآفرینی ارتقا می‌دهیم که خود یک انقلاب محسوب می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: هیچ نیروی کار ماهری را نمی‌توان پیدا کرد که بیکار باشد و اگر بیکار باشد، موقتی است. او ادامه داد: براساس تجربه‌ای که در کمیته امداد امام خمینی (ره) داشتم، به افراد تحت حمایت با مبلغ‌های پایین آموزش‌های مختلفی مانند جوشکاری زیر آب و... داده می‌شد که پس از آن، این افراد ماهر و آموزش‌دیده با درآمدی حدود ۳۰ میلیون تومان مشغول به کار می‌شدند. عبدالملکی با تاکید بر اینکه اگر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان‌ها با توجه به نیازهای بازار ارائه شود، بخش زیادی از مشکل بیکاری حل می‌شود، گفت: بعضی از آموزش‌های سنتی کاربرد ندارند که در نظر داریم آنها را بازارمحور کنیم، در این صورت تحول جدی در نظام آموزش فنی‌وحرفه‌ای خواهیم داشت.

 برای ایجاد یک میلیون شغل در سال، پشتمان به رئیس‌جمهور گرم است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره هدف‌گذاری اشتغال تصریح کرد: اشتغال در حوزه تولید است و تولید در گردشگری، کشاورزی و فناوری اطلاعات معنا پیدا می‌کند. تولید در این بخش‌ها شکل می‌گیرد که متولی آنها وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی است، اما اشتغال در کشور، یک ستاد فرماندهی دارد و فرمانده آن رئیس‌جمهور است که عملا این فرماندهی تفویض می‌شود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به همین جهت این وزارتخانه مسوولیت حاکمیتی دارد.

وی با بیان اینکه باید قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور را ایجاد ‌کنیم، گفت: در این قرارگاه غیر از دستگاه‌های اصلی که مسوولیت ایجاد اشتغال در کشور را دارند، سایر ذینفعان، مانند نهادهای انقلابی و تشکل‌های مردمی همگی حضور دارند. عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه نقشه اشتغال را فراهم و بر آن نظارت می‌کنیم، تاکید کرد: به درست چرخیدن چرخ‌دنده‌های صنعت کمک می‌کنیم. اگر بستر مناسبی فراهم شود، واقعا ایجاد یک میلیون شغل در سال شدنی است، این موضوع را پیگیری و تلاش می‌کنیم بستری مناسب برای تحقق یک میلیون شغل در سال فراهم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رئیس‌جمهور در بخش اشتغال بسیار جدی وارد شده‌اند و تیم اقتصادی دولت سیزدهم هماهنگ‌‌ترین تیم اقتصادی نسبت به دولت‌های گذشته است و انتظار داریم این هماهنگی، برنامه اشتغالزایی را به نتیجه برساند. او با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و پایداری آن باید زنجیره ارزش شکل بگیرد، افزود: اگر سیستم بانکی و نظام تامین مالی همراه این زنجیره نشود، موضوع اشتغال با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد. عبدالملکی گفت: با شناختی که از وزیر اقتصاد دارم، نگاه این وزارتخانه نیز، تخصیص منابع مناسب و وثایق آسان برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در گذشته، کارخانه‌های بزرگ، منابع بانکی را می‌بلعیدند و کسب‌وکار‌های کوچک نمی‌توانستند از این منابع استفاده کنند که در دنیا این موضوع برعکس است. عبدالملکی گفت: «تامین مواد اولیه»، «سرمایه» و «بازار فروش و آموزش»، حلقه‌های زنجیره اشتغال هستند که اگر هر کدام شکل نگیرد، شغل ایجاد نمی‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بازار سرمایه اصلاحاتی دنبال می‌شود که امیدواریم در آینده خود را نشان دهد.

او از فعال شدن لینکی روی سایت اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و از مردم خواست از طریق این لینک پیشنهادها، ایده‌ها، تجربیات و طرح‌های خود را در حوزه‌های مربوطه به این وزارتخانه اطلاع دهند.

عبدالملکی تاکید کرد: قطعا به تمامی این موارد پاسخ داده خواهد شد؛ چرا که اصل و قاعده در دوره جدید، فکر و ایده نخبگان و آحاد مردم است و از همه ایده‌ها و نظریه‌های دانشگاهی گرفته تا نظریه‌های ملموس و عینی استفاده خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سیاست‌های رفاهی در کشور گفت: در هشت سال گذشته شاخص ضریب جینی تقریبا چهار واحد افزایش پیدا کرده است. ضریب جینی در سال ۹۲ تقریبا ۳۷ صدم بود. ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که هر میزان این عدد بیشتر شود، یعنی شکاف طبقاتی بیشتر است و زمانی که عدد به سمت یک حرکت می‌کند، یعنی یک عده خیلی ثروتمند و عده‌ای فقیر می‌شوند. در طول هشت سال گذشته این شاخص حدود چهار واحد افزایش پیدا کرده، یعنی از حدود ۳۷ صدم به ۴۱ صدم رسیده است که نشان می‌دهد شکاف طبقاتی در کشور بیشتر شده است. عبدالملکی تصریح کرد: شکاف طبقاتی همیشه یک لطمه رفاهی به بخش قابل توجهی از مردم که شامل حدود هفت دهک جامعه می‌شود وارد می‌کند و یکی از علل این موضوع، تورم است. او خاطرنشان کرد: ما در حوزه رفاهی باید کار‌های اساسی انجام دهیم و اطلاعات وضعیت رفاهی خانواده‌ها را داشته باشیم و باید سیاست‌های ویژه‌ای را برای خانواده‌های کم‌درآمد در نظر بگیریم.