وی اقدامات انجام‌شده را نتیجه تلاش‌های حوزه معاونت رفاه‌اجتماعی و سازمان بهزیستی دانست و بیان کرد: امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام  شاهد نگارش سیاست‌های کلی بخش رفاه هستیم که با مشارکت قوا و حضور نخبگان در حال انجام است و  بعدا هم باید با قوت بیشتری در برنامه هفتم به آن اشاره شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با بیان اینکه فقدان مرجع واحد سیاستگذار در حوزه رفاهی و اجتماعی کشور موجب شده است تا  امروز دچار آسیب‌هایی در این حوزه‌ها شویم، گفت: کشور اگر بخواهد در زمینه مسائل رفاهی و اجتماعی، صرف‌نظر از عوامل برون‌زا و آنچه خارج از اراده ماست، شرایطی بهتر از شرایط امروز را تجربه کند،  نیازمند اصلاحات اساسی است. شریعتمداری تاکید کرد:  تجمیع قوای کشور در حوزه سیاستگذاری رفاهی و اجتماعی، امروز به‌عنوان یک حلقه مفقوده در کشور به‌وضوح خود را نشان می‌دهد. وی افزود: پاره‌پاره‌شدن منابع مبارزه با چهره خشن فقر و نظام یارانه‌ها در کشور، محصول چنین نقیص‌های است که باید در حل مشکل کمک کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ادامه داد:  بدون تردید با منابع موجود، می‌توانیم با مشکلات و مسائلی که در حوزه فقر در کشور تجلی پیدا کرده است و چهره خشنی از آن  دیده می‌شود، مبارزه کنیم؛ به شرط اینکه بپذیریم این سیاستگذاری در مجرای واحدی صورت بگیرد. وی گفت: شما  در سازمان بهزیستی با خدمت خود به جامعه هدف، حضور بابرکت خدا را احساس می‌کنید؛ به ویژه زمانی که دردی را از دوش دردمندی برمی‌دارید یا آنجا که استعداد و توانایی فردی را که معلولیت دارد، شکوفا می‌سازید.

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با بیان اینکه سازمان بهزیستی بعد از ۴۰سال تجربه، امروز به جایی رسیده که می‌تواند در نگارش برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی کمک کند، تاکید کرد: از سازمان انتظار می‌رود در تدوین سیاست‌های کلی نظام، نکات موثری را به  مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیم کرده و با همکاری دولت، آن را به شکل لایحه ارزشمند تقدیم مجلس شورای اسلامی کند. وی تصریح کرد: مطالعات صورت‌گرفته درباره رصد که در سازمان بهزیستی انجام شده و اطلاعات متقن آن که حاصل رصد واقعیت‌های جامعه است، می‌تواند به سیاستگذاران، هم در نهادسازی و اصلاح ساختارهای حاکم بر فضای سیاستگذاری اجتماعی و رفاهی کشور و هم در تدوین سیاست‌های مناسب برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی کشور در حوزه اجتماعی و رفاهی کمک کند.‌

شریعتمداری تصریح کرد: طبق قانون این موارد مشخص است، ولی قانون سالانه مصوب، گاهی قانون مادر را نقض میکند و تمرکز به وجود نمی‌آید .وی با اشاره به شعار هفته بهزیستی که هوشمندسازی است، گفت: ۴۰سامانه در حوزه شفافیت، سامانه الکترونیکی  در حوزه فرزندخواندگی، سامانه یکپارچه صدور احکام پرسنلی و سامانه قراردادها و مستغلات راه‌اندازی شد و در راستای هوشمندسازی مبتنی بر اطلاعات و داده‌ها حرکت کردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی افزود: سازمان بهزیستی کشور، حکمرانی داده‌محور براساس اطلاعات متقن را اجرایی کرده و این مسیر را با قوت بیشتری ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه باید موتور تولید فقر از کار بیفتد، افزود: از کار انداختن موتور فقر راه‌های متنوعی دارد، مساله اقتصادی، تحریم‌ها، سطح عمومی قیمت‌ها و دستمزد در این امر تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

شریعتمداری با بیان اینکه در حوزه معلولیت مشخص شده که الان ۵۰درصد معلولیت‌ها ناشی از برخی نقایص ژنتیکی است، گفت: مشاوره پیش از ازدواج و غربالگری‌های ژنتیکی موضوعات مهمی هستند. او با تاکید بر اینکه جوازات شرعی سقط جنین، حتما باید با رعایت موازین شرعی انجام شود، گفت: در ماجرای غربالگری تردیدی نیست و باید با مشاوره پیش از ازدواج شرایطی فراهم شود که کسی با آسیب‌های ژنتیکی فرزندی معلول به دنیا نیاورد و به عبارتی باید موتور تولید معلول را از کار انداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی گفت: معلولیت‌ها را دسته‌بندی کردیم و مشخص شده برخی از آنها به دلیل نامناسب بودن فضاهای اجتماعی است. وی افزود: به‌عنوان مثال، ۱۵درصد معلولیت‌ها ناشی از تصادفات است. اگر به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه کنیم و با هزینه‌های کمتری محیط را بهسازی کنیم، می‌توانیم از هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه تجربه نشان می‌دهد تداخل وظایف بین دستگاه‌های اجرایی را نمی‌توان به صفر رساند، اظهار کرد:  برخی همپوشانی‌های مشخصی با وزارت بهداشت و درمان در موضوع درمان افراد دارای معلولیت وجود دارد که باید مسوولیت هر بخش مشخص شود. وی افزود: اگر سازمان بهزیستی با  نیروی انتظامی در زمینه معتادان تداخل وظایف دارد، باید حل‌وفصل شود. شریعتمداری گفت: کشور ما به سمت سالمندی میرود و  پنجره جمعیتی مسدود می‌شود و یک‌سری از فرصت‌هایی که با وجود پنجره جمعیتی مفتوح بود، حذف می‌شود، ولی باید روی دیگر سکه، یعنی سالمند شدن جامعه و رفتن به سمت نیازمندی‌های بیشتر درمانی و ایجاد شرایط مطلوب‌تر برای زندگی بهینه هر سالمند را همراه با زندگی شاد خلاق در جامعه در نظر گرفت.

وی با اشاره به فعالیت‌های مراکز مثبت زندگی گفت: هدف سازمان یعنی محله‌محور کردن خدمات با این مراکز محقق شد و امروز دوهزار و ۵۲۷مرکز بهزیستی مثبت زندگی در مناطق و محله‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است .

به گفته شریعتمداری، ۱۳هزار نفر جوان تحصیل‌کرده در این مراکز مشغول به کار هستند و تاکنون ۸۰۰هزار خانوار به‌واسطه همین گروه‌ها مورد بازدید قرار گرفتند که  پیش از این سابقه نداشته است. وی گفت: ۲۲خدمت سطح یک سازمان به این شکل در محلات ارائه می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وقتی می‌گوییم بهزیستی خانواده‌محور یعنی اینکه فرد بهتر است به جای نگهداری در مراکز در خانه نگه‌داری شود و حق پرستاری مخصوص به آنها در دو سال و نیم گذشته پنج‌برابر شده است. او گفت: امروز  بیش از  ۵۰درصد افرادی که  به خدمات بهزیستی احتیاج دارند، در خانواده‌ها هستند؛ یعنی بهزیستی خانواده‌محور راه واقعی خودش را پیدا می‌کند.

شریعتمداری به اقدامات انجام‌شده در زمینه تامین مسکن نیز اشاره کرد و گفت: از سال۹۷ تاکنون ۴۷هزار و ۵۴۰واحد واگذار شده و ۳۳هزار و ۸۹۴واحد در حال ساخت است. ۱۷۰هزار نفر هم در نوبت هستند؛ یعنی نیاز واقعی بیشتر از آن چیزی است که انجام می‌دهیم، اما رشد آن هم مقابل ملاحظه است.