به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا به نقل از خبرگزاری بازار، جوزف استیگلیتز، اقتصاددان برجسته آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه کلمبیا گفت: بحران ناشی از پاندمی در صورتی پایان پیدا می‌کند که تمامی دنیا از این ویروس رها شوند به همین دلیل است که توزیع عادلانه واکسن اهمیت بالایی دارد.  او در مورد دیدگاه تازه‌ای که در دنیا مطرح شده است و دولت تازه آمریکا با این دیدگاه همراهی کرده است صحبت کرد و گفت: «اخیرا این‌طور بیان شده است که باید حق مالکیت فرمول‌ها و روش‌های تولید واکسن برداشته شود و به تمامی کشورها امکان تولید داده شود. این سیاست می‌تواند راهی برای نجات اقتصاد دنیا باشد. ولی شرکت‌های داروسازی با این دیدگاه مخالفت کردند، زیرا این سیاست باعث می‌شود سود آنها تنزل پیدا کند و بازار کوچک‌تری در اختیار داشته باشند. سوال این‌جاست که وقتی کشورهای صنعتی و شرکت‌های داروسازی بزرگ نمی‌توانند به اندازه نیاز دنیا واکسن تولید کنند، چرا با طرح تولید واکسن در دیگر کشورها مخالفت می‌کنند. این سیاست می‌تواند منافع زیادی برای اقتصاد جهان و پایان یافتن این پاندمی باشد.»

آمریکا باید رسما حامی تولید انبوه در دنیا باشد

او با اشاره به سیاست اخیر دولت بایدن مبنی بر محدودیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن به کشورهای هند و آفریقای‌جنوبی گفت: «دولت جدید آمریکا ظاهرا خود را موافق طرح تولید انبوه واکسن در سراسر دنیا می‌داند ولی در عمل می‌بینیم که سیاست‌هایی برخلاف این مساله وضع می‌کند. آمریکا باید زمینه را برای انتقال تکنولوژی و داده‌های لازم برای تولید فراهم کند و زمینه را برای تولید واکسن در سراسر دنیا را فراهم آورد. آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و کشوری که شماری از واکسن‌های مهم برای مبارزه با کرونا را تولید کرده است می‌تواند نقش مهمی در این شرایط ایفا کند، ولی به‌نظر می‌رسد این مساله مهم در میان سیاستمداران آمریکایی تنها جنبه حرف و جلب نظر عمومی را دارد و هیچ کاری برای اجرایی شدن آن انجام نمی‌شود.»

عدم‌دسترسی کشورهای در حال توسعه و کشورهای فقیر به واکسن باعث شده است تا در مسیر احیای اقتصادی هم از کشورهای صنعتی و واکسینه شده عقب بمانند. این درحالی است که اقتصاد جهان مانند حلقه‌های یک زنجیر به هم پیوسته است و آسیب دیدن یک بخش از این زنجیره می‌تواند مشکلات زیادی را برای دیگر بخش‌ها ایجاد کند.