کشورهای خارجی بعد از این کشف بزرگ ضمن توجه به سلامتی شهروندان خود سعی کردند در برنامه‌های توسعه‌ای ابتدا صنعت گردشگری را احیا کنند و به همین منظور یک برنامه مهم و کاربردی را در دستور کار خود قرار دادند و بر گردشگری سلامت متمرکز شدند. سفر به شهر یا کشورهای دیگر به قصد دریافت خدمات درمانی و سلامت را گردشگری درمانی یا همان گردشگری سلامت می‌گویند. این درمان می‌تواند دامنه وسیعی از خدمات درمانی و سلامت را در بر گیرد که رایج‌ترین آنها مراقبت از دندان،‌ جراحی زیبایی، پیوند عضو و درمان ناباروری است. طرح واکسن برای گردشگران از اتفاقات ویژه‌ای بود که برخی کشورها آن را انجام دادند که ارمنستان جزو آنها بود. ارمنستان که معمولا پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان از جمله ایران است فرآیند واکسیناسیون کرونا را به صورت عمومی آغاز کرده و گردشگران خارجی بدون دریافت نوبت می‌توانند از واکسن کرونا استفاده کنند. در این کشور کلینیک‌هایی در نظر گرفته شده که به صورت سیار هستند و در راستای تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، به شهرهای مختلف اعزام می‌شوند. این ابتکار ارمنستان به‌گونه‌ای است که با توجه به انتظار کشورهای مختلف برای دریافت واکسن کووید-۱۹، هر شخصی که وارد این کشور شود فرصت دریافت آن را دارد. برنامه‌ریزی صورت گرفته در ارمنستان سبب شده تا سیلی از گردشگران به این کشور سفر کنند.

ظرفیت مناطق آزاد

مناطق آزاد یکی از مبانی توسعه و ارزآوری برای کشور هستند و در بین آنها منطقه آزاد اروند، بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران و با شرایط ویژه و مطلوب است. منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج‌فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. این منطقه با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروندرود و کارون واقع شده و با کشورهای عراق و کویت همجوار است.

زیرساخت توریسم درمانی

جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان خوزستان از نظر واردات دارو و تجهیزات پزشکی مشکل دارد که از طریق ظرفیت منطقه آزاد اروند می‌توانیم این کمبود را جبران کنیم. او توضیح داد: در صورت راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر در منطقه آزاد اروند این توانایی وجود دارد که داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز از طریق واردات تامین شود. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از مطالبات مهم نمایندگان در دوره اخیر، تبدیل دانشکده علوم‌پزشکی آبادان به دانشگاه بود که با مساعدت وزیر بهداشت این ارتقا صورت گرفت. مختار در ادامه سخنان خود با اشاره به گردشگری سلامت افزود: مسوولان دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان با فراهم آوردن زیرساخت لازم باید زمینه بهره‌مندی استان از صنعت توریسم درمانی را فراهم کنند. از این طریق با ورود و درمان بیماران سایر کشورها، چرخ اقتصاد منطقه می‌چرخد. او ادامه داد: با توجه به وجود دانشجویان مستعد در منطقه اروند، لازم است مسوولان وزارت بهداشت نسبت به توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان و ایجاد رشته‌های مورد نیاز مانند دندانپزشکی و داروسازی اقدام کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌مرزی با کشورهایی مثل عراق و وجود منطقه آزاد اروند فرصت مناسبی برای توسعه نظام سلامت و توریسم درمانی در جنوب غرب خوزستان است.

رونق توریسم سلامت

حسین گروسی، سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار بازار جایگاه ایران در دنیای پزشکی را بسیار مطلوب دانست و اظهار کرد: خوشبختانه با اینکه سخت‌افزارهای کمتری داریم اما در رشته‌های پزشکی شانه به شانه کشورهای توسعه‌یافته درحال رشد هستیم. وی تاکید کرد: دنیا به پزشکی ما اعتماد دارد و بسیاری حاضر هستند برای درمان به ایران سفر کنند. سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنان خود به هاب واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: درخواست ۲۰۰ هزار دز واکسن برای مردم منطقه آزاد اروند را به وزارت بهداشت داده‌ایم تا همه اروندنشینان واکسینه شوند و در ادامه بتوانیم اروند را تبدیل به هاب واکسیناسیون برای کل کشور و کشورهای اطراف کنیم. گروسی تاکید کرد: گام نهادن به راه‌های نوین در رسیدن به مقصد اصلی گردشگری مهم است. او توضیح داد: تهدید و مشکلات کرونا را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و توریسم سلامت را رونق داد. سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: همان‌گونه که انتقال تکنولوژی در بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی ذکر شده، باید به‌دنبال فناوری‌های جدید باشیم تا مقصد گردشگری از اینجا آغاز شود.

جلوگیری از خروج ارز

با توجه به روشی که دولت برای توزیع واکسن در کشور دارد و به علت زمان‌بندی این موضوع در کشورمان که نسبت به سایر کشورها عقب‌تر بوده است، بسیاری از هموطنان ما تصمیم گرفتند برای تزریق واکسن به خارج از کشور سفر کنند. چنانچه تعدادی واکسن در منطقه آزاد اروند برای شهروندان اروندنشین و افرادی که در قالب تورهای سلامت به این منطقه سفر کنند تهیه شود بار دولت تا حدودی کاهش خواهد یافت. از طرفی ایرانیانی که فقط برای تزریق واکسن به خارج از کشور سفر می‌کنند اگر برای این امر به منطقه آزاد اروند سفر کنند از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

ضرورت انجام مذاکره با شرکت‌های پزشکی معتبر

تزریق و پایلوت قرار دادن واکسن در منطقه آزاد اروند موجب رونق گردشگری و تورهای سلامت در این منطقه می‌شود و باید با شرکت‌های پزشکی دارای صلاحیت مذاکره شود.  منطقه آزاد اروند بیشترین مقصد مورد تقاضای اتباع عراقی است که این ظرفیت بی‌بدیل در هیچ‌کدام از نقاط کشور وجود ندارد. با توجه به شرایط مراقبتی گردشگر خارجی یا داخلی پس از تزریق واکسن که باید یک هفته در منطقه آزاد اروند اقامت داشته باشد این موضوع باعث زنده شدن صنعت گردشگری منطقه و رونق دوباره کسب‌وکارهای توریسم می‌شود.