در مقابل آمار مرگ و میر بالا، محدودیت‌های ویژه‌ای برای کنترل این بیماری طی هفته‌های اخیر ایجاد نشده و در نتیجه این میزان از فوتی‌ها به یک روال طبیعی در کشور تبدیل شده است. روز گذشته میزان مبتلایان روزانه نیز ۲۴۱۴ نفر ثبت شده که طی چهار روز اخیر بیشترین سطح بوده است.  آمارها نشان می‌دهد که روز گذشته ۲۱۷ نفر دیگر به علت بیماری کرونا در کشور فوت کردند. این برای دومین روز متوالی است که میزان فوتی‌ها بالای ۲۰۰ نفر ثبت شده است. از ابتدای زمان آماردهی سابقه نداشته است که در دو روز متوالی ۴۲۶ نفر در ایران به علت کرونا جان خود را از دست بدهند. بنابراین این موضوع باید به عنوان یک زنگ خطر برای کنترل این بیماری به حساب آید و سیاست‌های جدی‌تری در شهرها و استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند، ایجاد شود. به‌نظر می‌رسد که موج دوم کرونا در ایران، جدی‌تر از موج اول بوده و سطح فوتی‌های روزانه به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است. حال سوال مشخص این است که آیا این روند در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت، یا اینکه از سطح فوتی‌های روزانه در روزهای آینده کاسته خواهد شد. این موضوع در حالی است که میزان فوتی‌های روزانه کرونا به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته و به سطح ۳۰ نفر در روز رسیده بود. نکته قابل‌توجه این است که میزان مرگ و میر این بیماری در جمعیت جوان بسیار پایین است و ایران نیز یکی از کشورهایی است که میانگین سن پایینی دارد و انتظار می‌رود که سطح مرگ و میر پایینی داشته باشد. بنابراین آمار بالای مرگ و میر نشان می‌دهد که از نظر ابتلا، ایران در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. رئیس‌جمهوری در روزهای قبل اعلام کرده بود که ۲۵ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا شده‌اند، هر چند که به‌نظر می‌رسد این رقم بالایی محسوب می‌شود، اما با توجه به آمارهای ارائه شده در روزهای اخیر، سرعت ابتلا در کشور رشد بالایی داشته و وضعیت نگران‌کننده‌ای را از لحاظ شیوع آن به وجود آورده است.

افزایش نسبت فوتی‌ها به مبتلایان

در مجموع تا روز گذشته میزان کل فوتی‌ها در ایران به رقم ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر رسیده است. از سوی دیگر، میزان کل مبتلایان نیز رقم ۲۷۶ هزار و ۲۰۲ نفر ثبت شده است. در مجموع رقم کل فوتی‌ها به مبتلایان در ایران به سطح ۲۲/ ۵ درصد رسیده است. این رقم در دنیا به میزان ۲/ ۴ درصد بوده است. در نتیجه نسبت به آمارهای کل دنیا، نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در ایران یک واحد درصد بالاتر است. ایران از لحاظ بیشترین فوتی‌ها در رتبه نهم دنیا و از نظر بیشترین رقم مبتلایان در سطح دهم دنیا قرار دارد.  

رشد بیماران بد حال

یکی دیگر از آمارهایی که زنگ هشدار را در ایران روشن می‌کند، روند افزایشی بیماران بد‌حال است. روز گذشته، اعلام شد که  ۳۵۸۳ نفر از بیماران در کشور در وضعیت شدید بیماری قرار گرفته‌اند. این رقم نسبت به ماه قبل حدود ۷۰۰ نفر افزایش را تجربه کرده است. حتی آمار بالای فوتی‌ها در ایران نیز باعث نشده که روند صعودی بیماران بدحال متوقف شود. ایران از لحاظ داشتن بیماران بدحال در رتبه چهارم دنیا، پس از کشورهای پرجمعیتی نظیر آمریکا، برزیل و هند قرار دارد. این در حالی است که این کشورها دیرتر از ایران وارد فاز بیماری کرونا شدند. بسیاری از کشورهایی که همزمان با ایران درگیر این بیماری شدند، با به کار بردن سیاست‌های مناسب در وضعیت بهتری قرار داشته و در نتیجه توانسته‌اند تا حد قابل‌توجهی شیوع بیماری را کنترل کنند.

 به عنوان مثال در ترکیه میزان فوتی‌های روزانه به رقم حدود ۲۰ نفر در روز رسیده است و خبری از موج دوم در این کشور وجود ندارد. این در حالی است که این کشور، ویژگی‌های فرهنگی و جمعیتی مشابه ایران دارد، اما سیاست‌های به کار گرفته شده برای کنترل بیماری در دو کشور متفاوت بوده است. مهم‌ترین موضوع این است که در این کشورها پس از کاهش شیوع بیماری، بازگشایی‌ها در مکان‌های عمومی و مشاغل به شکل غیر اصولی انجام نشده است. این ویژگی باعث شده که در حال حاضر، ترکیه در مقابله با این بیماری یک گام جلو باشد. در مجموع میزان کل فوتی‌های ترکیه به علت کرونا، رقم ۵۵۰۰ نفر بوده است و آمارهای ایران در مقایسه با ترکیه سه برابر ثبت شده است.

حتی کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا که در ماه‌های گذشته وضعیت نگران‌کننده‌ای داشتند و میزان فوتی‌ها در این کشورها به شکل قابل‌توجهی بالا بود،  در حال حاضر توانسته‌اند میزان مرگ و میر روزانه را به زیر ۱۰ نفر در روز برسانند و حتی در برخی از روزها فوتی گزارش نشود. البته به نظر می‌رسد که تحریم‌ها در افزایش شیوع بیماری در ایران نیز نقش ویژه‌ای داشته است. به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا، سیاست‌گذار در ایران نسبت به سایر کشورها زودتر تصمیم به بازگشایی مشاغل و فعالیت‌های پرخطر گرفت و همین موضوع باعث شد که برخلاف بسیاری از کشورها در ایران موج دوم کرونا ایجاد شود.

روز گذشته میزان کل آزمایش‌های روزانه در ایران رقم ۲۶ هزار و ۲۱۸ عدد اعلام شد که این رقم نسبتا افزایش داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت ابتلا به آزمایش‌های انجام شده ۲/ ۹ نفر ثبت شده است. به بیان دیگر، از هر ۱۰۰ آزمایش انجام شده در ایران جواب ۹ نفر مثبت می‌شود. روز گذشته ۱۶۴۱ نفر نیز به دلیل کرونا در کشور بستری شدند و نسبت افراد بستری شده به کل مبتلایان روزانه به رقم ۶۸ درصد رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که بیشتر از نیمی از مبتلایان روزانه در هر روز در بیمارستان‌های کشور بستری می‌شوند. این در حالی است که نسبت بستری بیماران در کشور باید حدود ۱۵ درصد باشد. این موضوع تایید می‌کند که رقم مبتلایان نسبت به گزارش‌های ارائه شده بیشتر بوده است و بخش قابل‌توجهی از بیماران خفیف در آمارهای کلی ثبت نمی‌شوند. نکته دیگر اینکه در هفته‌های اخیر سطح تست‌گیری در کشور به یک رقم ثابتی رسیده است، حال آن که انتظار می‌رفت این روند با توجه به افزایش میزان مرگ و میر روند صعودی داشته باشد.