کاهش روزانه مبتلایان

بر اساس آمارها روز گذشته میزان مبتلایان روزانه به رقم ۱۴۸۱ نفر رسید که این رقم نسبت به روز قبل کاهش ۱۲ درصدی را ثبت کرده است. اما آمارها نشان می‌دهد که نسبت به هفته قبل نیز به میزان ۱۲ درصد به مبتلایان افزوده شده است. البته بخش قابل توجهی از این آمار به دلیل افزایش قدرت شناسایی بیماران در روزهای اخیر بوده است. در مجموع میزان مبتلایان در ایران به رقم ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر رسیده است.

روز گذشته رقم فوتی‌های کشور بر اثر کرونا نیز به رقم ۴۸ نفر رسیده که این آمار نسبت به روز قبل از آن افزایش ۳ نفری تجربه کرده است، اما نسبت به هفته قبل کاهش ۲۴ درصدی را ثبت کرده است. طی دو روز اخیر، آمار فوتی‌ها زیر ۵۰ نفر در روز گزارش شده است. مجموع این آمار نشان می‌دهد که اثر کرونا در کشور نسبت به روزهای قبل کمرنگ شده است، اگرچه هنوز خطر کرونا وجود دارد و برخی استان‌ها نیز وضعیت شدیدی را تجربه می‌کنند، اما روند آرام کرونا به سمت کاهش مبتلایان و فوتی‌ها است. این احتمال وجود دارد که در فصول آینده باز شاهد بازگشت شیوع این بیماری به کشور باشیم، بنابراین لازم است که از تجارب کنونی کنترل این بیماری برای مقابله با آن در فصول آینده بهره ببریم.

وضعیت مطلوب در اکثر استان‌ها

خبر دیگر در روز گذشته این بود که ۱۹ استان در شرایط مناسب این بیماری قرار دارند، در ۱۴ استان هیچ فوتی گزارش نشده است و در ۵ استان میزان فوتی‌ها تنها یک نفر بوده است. البته این موضوع به این معنی نیست که شرایط برای همه فعالیت‌ها مساعد شده است و نیاز به مراقبت وجود ندارد، بلکه به این معنی است که مراقبت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در این استان‌ها منجر به کاهش و کنترل این بیماری شده است. در هر صورت با توجه به اینکه رفت و آمدها بین استان‌ها آزاد است، امکان بازگشت استان‌ها به وضعیت قرمز وجود دارد. به نظر می‌رسد عدم اعلام نام استان‌ها نیز به این دلیل است که مردم همچنان مراقبت‌های لازم را در تمام مکان‌ها انجام دهند. در نتیجه باید خود را به زندگی با شرایط جدید وفق داد و کرونا را به‌عنوان یک بیماری ماندگار دانست.

ابتلای ۲۰ درصدی در تست‌های سرپایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشور حدود ۲۰ درصد از افرادی که به‌صورت سرپایی تست شده‌اند، با جواب مثبت روبه‌رو شده‌اند. این موضوع می‌تواند تخمینی برای کل جامعه باشد و به نوعی رقم بالایی در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند. به این دلیل که ۸۰ درصد مبتلایان به این بیماری بدون علامت هستند، تنها در تست‌های تصادفی و سرپایی شناسایی می‌شوند. در تازه‌ترین تحقیقات در کره‌جنوبی افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا می‌شوند، نمی‌توانند در کوتاه‌مدت به این بیماری مبتلا شوند. البته دوره بازگشت این بیماری معلوم نشده است، امکان دارد که به تغییرات فصلی آن به شکل سه ماهه تا دو ساله باشد. در این صورت شرایط تا کشف واکسن این بیماری نگران‌کننده خواهد بود و انسان‌های دنیا باید خود را با سبک جدید زندگی وفق دهند. برای یک ایمنی جمعی لازم است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد به این بیماری مبتلا شوند که این موضوع تعداد  فوتی‌ها را افزایش خواهد داد. البته این امیدواری وجود دارد که با کشف واکسن کرونا، شرایط مقابله با این بیماری تا سال آینده بهتر شود. در حال حاضر برخی از داروها نیز مورد تایید سازمان‌های بهداشتی کشورها قرار گرفته است. از سوی دیگر، گرمای هوا و قرنطینه نیز باعث شده که بسیاری از کشورها شرایط بد و نابهنجار روزهای اول را پشت سربگذارند. بنابراین در حال حاضر، امیدواری نسبت به ناامیدی پررنگ تر شده است. در بسیاری از کشورها نیز پیک بیماری گذشته است.

تصویر کرونا در دنیا

روز گذشته میزان کل مبتلایان به بیماری کرونا در دنیا به رقم ۴ میلیون و ۲۸۲ نفر رسید که از این رقم حدود ۲۸۸ هزار نفر نیز فوت شده‌اند. بنابراین نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در دنیا به رقم ۷/ ۶ درصد رسیده است. این رقم در ایران ۱/ ۶ درصد و پایین‌تر از میانگین جهانی است. در آمریکا میزان کل مبتلایان به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار نفر رسیده است و از این رقم حدود ۸۱ هزار نفر فوت کرده‌اند. بنابراین نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در این کشور در سطح ۸/ ۵ درصد قرار دارد. پس از آمریکا بیشترین مبتلایان مربوط به اسپانیا، روسیه و انگلستان است. نکته قابل توجه این است که در روسیه کل فوتی‌ها ۲ هزار و ۱۱۶ نفر بوده، اما میزان کل مبتلایان ۲۳۲ هزار نفر است. بنابراین نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در این کشور زیر یک درصد است.

این موضوع نشان می‌دهد که در حقیقت قدرت تست در تمام کشورها یکسان نبوده است. به‌عنوان مثال ایران به ازای یک میلیون جمعیت، ۷۳۲۸ نفر را تست کرده است. این در حالی است که این رقم برای ترکیه معادل ۱۶‌هزار و ۶۳۹ نفر است. اسپانیا نیز توانسته با انجام تست‌های قابل توجه این رقم را به ۵۲ هزار نفر افزایش دهد و یکی از بالاترین سطح تست سرانه را داشته باشد. اما در بین ۱۰ کشور نخست به لحاظ ابتلا، برزیل با ثبت رقم یک هزار و ۵۹۷ تست به ازای یک میلیون نفر، یکی از کمترین سطوح تست را ثبت کرده است. روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا در هند به رقم ۷۱ هزار نفر رسید و به آرامی دارد به آمار مبتلایان خود اضافه می‌کند، این در حالی است که روز گذشته در کشور چین تنها یک نمونه مثبت گزارش شد. در مجموع آمارها نشان می‌دهد که اوضاع کشورهای شرقی دنیا نسبت به کشورهای غربی دنیا بهتر بوده است، زیرا عملکرد بهتری را در مهار و کنترل این بیماری ثبت کرده‌اند. البته این پیش‌فرض تا حدی درست است که آمار ارائه شده از سوی این کشورها درست باشد. اما حتی با آمار دو یا سه برابری در کشورهای شرقی، باز هم وضعیت این کشورها نسبت به کشورهای غربی بهتر بوده است.

 

06-01