شرکت ایران‌ایرتور در سال ۱۳۵۱ توسط شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای انجام تورهای داخلی و خارجی راه‌اندازی و از سال ۷۱ از شهر مشهد به‌عنوان مرکز عملیات پروازی در بخش فعالیت‌های پروازی شروع به‌کار کرد. پس از گذشت چند سال با اجرای اصل ۴۴ قانون‌اساسی و آغاز خصوصی‌سازی، ایران‌ایرتور در سال ۹۰ از مجموعه ایران‌ایر جدا و به شرکت تعاونی هسایار وابسته به وزارت دفاع واگذار شد. اما به‌دلیل اینکه وزارت دفاع نتوانست اقساط آن را بپردازد این واگذاری لغو و طی برگزاری چند مزایده در نهایت ایران‌ایرتور در سال ۹۵ به یک بخش‌خصوصی واگذار شد.    

حالا پس از گذشت سه سال از واگذاری شرکت هواپیمایی «ایران‌ایرتور» به بخش‌خصوصی یک نماینده مجلس مدعی است که در واگذاری این شرکت قوانین خصوصی‌سازی رعایت نشده و اتهاماتی را علیه سازمان خصوصی‌سازی وارد کرده است. البته مدیران شرکت ایران‌ایرتور و سازمان خصوصی‌سازی با ارائه اسناد و مدارکی ادعاهای این نماینده مجلس را تکذیب کردند و اعلام شد که برخلاف ادعای این نماینده مجلس مبنی بر اینکه تنها برند ایران‌ایرتور هزار میلیارد تومان ارزش دارد، این شرکت طبق صورت‌های مالی حسابرسی با ارزش منفی ۳۸۵ میلیارد تومان به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

طبق اعلام رسمی سازمان خصوصی‌سازی این واگذاری در چارچوب قانون بوده و مالک جدید شرکت توانسته بدهی‌های شرکت را بپردازد و به تعهدات مورد نظر از جمله توسعه شرکت و پرسنل پایبند باشد. «جعفر سبحانی» مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» درباره مطرح شدن موضوعاتی از سوی یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه تخلفاتی در جریان واگذاری شرکت ایران‌ایرتور انجام شده است، گفت: سازمان خصوصی‌سازی این ادعاها را تکذیب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شکایت از ادعاهای یک نماینده مجلس درباره غیرقانونی بودن واگذاری ایران‌ایرتور حق قانونی سازمان خصوصی‌سازی است،‌ گفت:‌ سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند از تمام اشخاصی که اتهاماتی به نحوه عملکردش وارد می‌کنند در مراجع قانونی و قضایی مانند سایر شهروندان از خود دفاع کند. این حق برای سازمان خصوصی‌سازی محفوظ است که شکایتش جنبه حقوقی داشته باشد، به این معنا که سازمان از آن فرد یا مجموعه شکایت کند و هم می‌تواند جنبه حقیقی داشته باشد.

مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌‌سازی با اشاره به روند واگذاری شرکت ایران‌ایرتور گفت:‌ برای واگذاری این شرکت چهار نوبت در تاریخ‌های خرداد ۹۳،‌ شهریور۹۳، ‌آذر ۹۳ و خرداد ۹۴ مزایده با قیمت ۳۴ میلیارد تومان برگزار شد اما کسی در این ۴ نوبت شرکت نکرد و هر چهار مزایده پوچ درآمد که در نهایت در شهریور ۹۴ در پنجمین مزایده یک مشتری شرکت کرد که همان فرد هم با رعایت تمام قوانین و مقررات به‌عنوان برنده مزایده اعلام شد. سبحانی با اشاره به دارایی‌ها و بدهی‌های این شرکت در زمان واگذاری اظهار کرد:‌ در زمان واگذاری این شرکت ۱۵۰ میلیارد تومان دارایی داشت و با قیمت ۳۴ میلیارد تومان واگذار شد اما نکته مهم این است که ایران‌ایرتور علاوه بر ۱۵۰ میلیارد تومان بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان بدهی داشت که خریدار موظف به پرداخت آن بود.