مسائل بخش صنعت

محمود اسلامیان*

یکبار در یک دوره آموزشی، استادی از ژاپن که مشاور عالی شرکت تویوتا بود، بحثی را پیرامون نحوه انتخاب مدیران مطرح نمود. ایشان اظهار می‌داشت که در شرکت‌های ژاپنی برای انتخاب یک مدیر پنج خصوصیت موردنظر است و از مدیران حاضر در جلسه سوال کرد. هر کس به ظن خود موضوعی را به عنوان اولویت اول مطرح نمود. مسائلی مانند تخصص، تعهد، انگیزه وغیره. ایشان بیان داشتند:اول تجربه. باز از حاضرین خواست فاکتور دوم را بیان کنند. هر کس چیزی می‌گفت و ایشان گفتند:دوم تجربه. بعد بیان داشت که سومی تفاوت دارد و جلسه را به چالش کشید ولی باز گفت: سوم تجربه. همین طور تا فاکتور پنجم را تجربه دانستند. بعد نکته ظریفی را عنوان نمودند که همه مباحثی که حاضرین مطرح می‌نمایند، صرفا ابزار مدیریت است و مدیر موفق و با تجربه کسی است که ابزارهای تعهد، تخصص، انگیزه، خلاقیت، خویشتن‌داری و غیره را در یک میدان عملی به کار گرفته و موفقیتی حاصل نماید. آنگاه می‌توان اذعان داشت مدیر با تجربه‌ای داریم.

در مباحث مدیریتی عنوانی داریم به نام Learning by doing یعنی یادگیری فقط با انجام کار حاصل می‌شود.صرف تحصیلات یا تخصص نمی‌تواند دلیلی بر موفقیت یک مدیر در صحنه عمل باشد. ممکن است بزرگ‌ترین دانشمندان دنیا نتوانند یک شهر کوچک را اداره کنند. این عیب نیست. هر کسی را بهرکاری ساخته‌اند.

پس مدیر قابل اتکا مدیری است که علاوه‌بر داشتن همه ابزارهای لازم مدیریت در میدان‌های کاری امتحان خود را پس داده باشد. و بتوان نتایج واقعی کارکرد او را در مسوولیت‌هایش اندازه‌گیری کرد. به چنین مدیری می‌توان اعتماد کرد و کارهای بزرگ‌تری را به او سپرد و امیدوار بود که در اداره مجموعه تحت سرپرستی موفق عمل کند.

تعدادی از وزارتخانه‌های کشور نقش موتور یا محرک اقتصادی کشور را دارند. تعدادی هم وزارتخانه‌های هزینه‌ای هستند که باید هم باشند. بیانات ریاست‌جمهوری امیدواری زیادی ایجاد کرد، که انشاءا... با تغییرات ساختاری شاهد کوچک و کارا شدن نظام مدیریتی کشور باشیم. اقدامات خوبی انجام شده است و انشاءا... ادامه یابد. زیرا علاوه‌بر مدیر توانا، ساختار مناسب هم بسیار در اداره موفق موثر است. تراکم سنگین نیروی انسانی در وزارتخانه‌ها نه تنها حلال مشکلات نیست بلکه خود مشکل‌زا است.

عرض شد تعدادی از وزارتخانه‌ها نقش لکوموتیو را دارند. وزارت صنایع از آن جمله است. تاثیر وزارت صنایع در توسعه اقتصادی، تولید ناخالص ملی و حل مشکل اشتغال انکار نشدنی است. میزان رشد صنعت خود یک شاخص تعیین‌کننده اقتصادی است که ده‌ها فاکتور دیگر را متاثر می‌سازد. متاسفانه طی دو سال گذشته رشد صنعت به شکل چشمگیری کاهش یافت این در حالی است که دولت توان زیادی را در راه‌اندازی طرح‌های صنعتی و مهم‌تر از همه خصوصی‌سازی به کار گرفته است. با این حمایت دولت انتظار می‌رفت رشد صنعت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یابد. قصد ورود به چرایی مساله را ندارم، فکر می‌‌کنم تصمیم ریاست محترم جمهوری خود بهترین دلیل بر عدم رضایت ایشان از حوزه صنعت کشور بوده است و اصولا اینکه یک مسوول مافوق در صورت بروز مشکل و عدم رضایت بدون تعارف تصمیم می‌گیرد یک فرآیند جدید و قابل احترام است. زیرا در کشور ما تعارفات و رودربایستی شرقی بسیار مشکل‌ساز بوده و هست. اینک ده‌ها هزار واحد صنعتی کشور منتظر تصمیم‌گیری برای حوزه صنعت هستند. تردیدی نیست حل پایدار مساله بیکاری، کنترل تورم، رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه مسیری به جز رشد تولید ندارد و در این حرکت نقش ستاد صنعت کشور فوق‌العاده حائز اهمیت است. چه بسا یک تصمیم صحیح به حرکت شتاب دهد و یک تصمیم نامطلوب ضربه‌ای به اقتصاد و صنعت کشور وارد سازد.

طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی کادرهای مومن و پاکی در همه عرصه‌های کشور تربیت شده‌‌اند. مدیرانی که در کنار تخصص و انگیزه و خلاقیت، موفق به کسب تجارب ارزشمندی شده‌اند.

نیروهایی که در حوزه مدیریتی صنعت توان و کارآمدی خود را به اثبات رسانده‌اند به قول معروف درد آشنای حوزه صنعت هستند نسبت به کار و کارگر، مسائل مالی، انسانی و صدها موضوع صنعت حساسیت دارند و به اتکای نبوغ و تجربه خود می‌توانند بهترین تصمیم‌سازی‌ها را داشته و مدافع صنعت کشور بوده و نهایتا با عملکردی موفق باعث آبروی کشور و دولت باشند. این نکته قابل ذکر است که وزارت صنایع حاصل ادغام سه وزارتخانه، صنایع سبک، صنایع سنگین و معادن فلزات است و طبیعتا وزیر محترم بار سنگینی را به عهده خواهد داشت. امید است با درایت دولت و مجلس محترم و انتخاب شایسته شرایطی فراهم شود تا صنعتگران میهن اسلامی بتوانند دین خود را نسبت به مردم ادا نمایند. همه می‌دانیم کسی که زندگی خود را به یک کارگاه و یا کارخانه تبدیل می‌کند در حالی که امکان کسب درآمد بیشتر از طرق راحت‌تری دارد عاشق میهن اسلامی است. ریاست محترم جمهوری برادر عزیز آقای دکتر احمدی‌نژاد، عشاق خدمت به کشور را دریابید.

*رییس اتاق بازرگانی و صنایع اصفهان