محمدصادق جنان‌صفت

هشدارها، یادآوری‌ها و تحلیل‌های کادر تحریریه روزنامه دنیای اقتصاد به همراه اقتصاددانان مستقل از جناح‌ها و ... ... احزاب سیاسی درباره سرچشمه شتاب گرفتن نرخ تورم و خطرات این پدیده برای جامعه ایرانی بر مسوولان دولتی و رهبران احزاب سیاسی، دست کم در گفتار و نوشته موثر واقع شده است. اکنون پذیرفته شده است که کسری بودجه دولت و اشتهای سیری‌ناپذیر مدیران دولتی برای خرج کردن، سرچشمه شتاب گرفتن تورم و گرانی است. همچنین آشکار شده است که شتاب گرفتن نرخ رشد تورم پایه‌های ثبات سیاسی و اجتماعی جامعه را سست کرده و آن را به کام توفان‌های ناشناخته می‌کشاند.

حضور و اذعان بالاترین مقام اجرایی کشور در تلویزیون و پذیرفتن واقعیت شتابان شدن تورم و گرانی و تحلیل‌های پرشمار از سوی مقام‌های دولتی، نمایندگان مجلس قانون‌گذاری و رهبران احزاب و جمعیت‌های سیاسی در هفته گذشته، شاید این توهم را ایجاد کند که داستان تمام شده است.به نظر می‌رسد این پندار و این وضعیت نه تنها خطرات تورم و گرانی را کاهش نمی‌دهد، بلکه می‌تواند تهدیدها را افزون‌تر کند. باید بپذیریم که هنوز در اول راه هستیم و مسوولان دولتی تنها صورت مساله و واقعیت را درک کرده و پذیرفته‌اند و ماموریت اصلی تازه آغاز شده است.

چه باید کرد تا نرخ تورم در اندازه‌های قابل قبول تثبیت شده و مهار شود.همانطور که در انجام هر ماموریتی وجود یک فرمانده و ستاد نیرومند ضرورت دارد، در مبارزه برای مهار تورم نیز این مقوله باید پذیرفته شود. تجربه جامعه جهانی و جامعه‌های کامیاب در مهار تورم نشان می‌دهد که مقر فرماندهی در این مبارزه بانک مرکزی است. بانک مرکزی ایران باید به عنوان ستاد مرکزی مبارزه با سرچشمه‌های رشد شتابان گرانی و تورم پذیرفته شود و نهاد دولت و نهاد قانون‌گذاری و سایر نهادهای قدرت از دخالت‌های خارج از عرف کارشناسی در تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی خودداری کنند.

هر گونه تزلزل در قدرت این مقر فرماندهی و دخالت‌های مبتنی بر احساس و هیجان در تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی به معنای این است که جریان گذشته دوباره تکرار خواهد شد. بانک مرکزی نیز به دور از حب و بغض‌های سیاسی و خارج از احساس و هیجان، سازمان ذهنی و اجرایی خود را برای استفاده از تجربه‌های جهانی و دیدگاه کارشناسان مستقل از احزاب آماده کند.

این نهاد مسوول تنظیم بازار‌پول را باید آزاد بگذاریم تا با استفاده از ابزارهای مدرن و شناخته شده بتواند سرچشمه رشد نقدینگی را در اختیار بگیرد و به میزانی که نیاز جامعه است، پول به جامعه تزریق شود. اگر می‌خواهیم به عهد خود پایبند باشیم و تورم را مهار کنیم، چاره‌ای جز این نداریم. تحلیل‌های کارشناسان و دلسوزان این مرز و بوم را جدی گرفته و راه ورود اندیشه‌های کارشناسانه را سد نکنیم. یادمان باشد پیامدهای رشد تورم و گرانی فقط در حوزه فعالیت‌های اقتصادی باقی نمی‌ماند و ریشه‌های فضیلت و اخلاق در جامعه را تباه می‌کند.