رونمایی از عکس 100 ساله سر در باغ ملی تهران + عکس

سردر معروف باغ ملی در دوره‌ رضاشاه ساخته شد. جعفرخان، معمار کاشانی، طراح آن بود و در اجرا، معماران زبده‌ی دیگری نیز او را یاری کردند، استاد اسماعیلی سفت‌کاریِ نهایی را به پایان رساند و ستون‌های سردر باغ ملی را کریم منیژه ساخت. استاد خاک‌نگار مقدم کاشی‌های آن را ساخت.

این میدان در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه توسعه یافت و محمدحسین‌خان سپهسالار دیواری با طاق‌های آجری به آن اضافه کرد. دروازه‌ای نیز با درِ دو لنگه و دو عدد طاق‌نما در دو سوی آن بنا شد.

 در زمان فتحعلی‌شاه قاجار تصمیم گرفته شد برای تمرین رزمی قُشون، میدانی در تهران ساخته شود. همین‌جایی که اکنون وزارت امور خارجه و کتابخانه و موزه ملک در آن واقع شده است. این میدان در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه توسعه یافت و محمدحسین‌خان سپهسالار دیواری با طاق‌های آجری به آن اضافه کرد. دروازه‌ای نیز با درِ دو لنگه و دو عدد طاق‌نما در دو سوی آن بنا شد. ناصرالدین‌شاه از همین‌جا مشق نظامیان را نظاره می‌کرد.

 

در دوران پس از کودتای اسفند ۱۲۹۹، تمرین‌ها و آموزش‌های نظامی به خارج از تهران منتقل شد و میدان مشق رونق سابق خود را از دست داد؛ دیگر مارشی در آن نواخته نمی‌شد و عملا بلااستفاده ماند، اما همزمان با اجرایی شدن طرح «باغ همگانی»، که امروزه «پارک» خوانده می‌شود، نامِ میدان مشق نیز به «باغ ملی» تغییر کرد و به‌مرور، ساختمان‌هایی نیز در این منطقه ساخته شد.

2255446_426

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.