هوای قم چند درجه شد؟/آخرین وضعیت مصرف برق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، دمای کره زمین در سال‌های اخیر به خصوص از سال ۲۰۲۲ تاکنون تغییرات قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده و بر اساس اعلام مؤسسه بین المللی کوپرنیک سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال جهان از زمان ثبت رسمی دما بوده است.

اطلاعات مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران هواشناسی کشور نیز نشان می‌دهد، دمای هوا امسال در ایران ٢ برابر متوسط دنیا گرم شده که این امر تأمین انرژی به خصوص در فصل تابستان که اوج گرما و استفاده حداکثری مشترکان در استفاده از وسایل سرمایشی بوده را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

در استان قم نیز تابستان امسال شاهد افزایش دمای هوا بودیم به نحوی که این استان چندین بار با ثبت رکورد بیش از ۴۷ درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین شهر کشور اعلام شده که در ۴۰ سال گذشته این بالاترین میزان دمای هوا بوده که در قم ثبت شده است.

 در همین روزهای رکورد زدن افزایش دما در قم، ثبت رکورد تاریخی مصرف برق نیز در این استان زده شد و به عدد ۱۰۱۴ مگاوات رسید که در نوع خود طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

۸۰ درصد مجموع مشترکان برق در قم بخش خانگی هستند

در حال حاضر ۶۳۰ هزار مشترک در استان قم تحت پوشش شرکت توزیع برق هستند که از این تعداد ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی می‌باشند که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شوند و این تعداد از مشترکان از سویی و تشدید و استمرار گرمای دما از سوی دیگر سبب شده تا شرکت توزیع برق در زمینه انتقال انرژی دچار چالش شود و امکان تأمین انرژی به موقع را نداشته باشند.

بخش کشاورزی ۱۳ درصد، بخش صنعت ۲۸ درصد، بخش خانگی حدود ۳۷ درصد و بخش عمومی و سایر مصارف نیز در حدود ۱۱ درصد برق مصرفی در استان قم را به خود اختصاص داده‌اند.

هم اکنون در سطح استان قم حدود ۸ هزار دستگاه ترانسفورماتور و ۸ هزار کیلومتر شبکه‌های مختلف فشار متوسط، عهده دار تأمین برق هستند که رسالت شرکت توزیع برق نیز تحویل انرژی الکتریکی از بالا دست همانند برق منطقه‌ای، شرکت توانیر و مدیریت شبکه به پایین دست توسط خطوط و ترانسفورماتور است.

بنا بر اعلام شرکت توزیع برق استان قم در سال جاری حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلو وات ساعت انرژی به مشترکین استان قم تحویل داده شد و این در حالی است که متوسط دمای کشور حدود ۲/۵ درجه افزایش یافته و بواسطه شرایط آب و هوایی و اقلیمی، مردم قم گرما را بیش از قبل حس کردند و همین امر سبب شده تغییر الگوی مصرف برای ساکنین در این استان رخ دهد.

افزایش دمای قم در سال جاری سبب شده تا ۱۷ هزار نفر از شهروندان قمی که در گذشته از سیستم سرمایشی کولر آبی استفاده می‌کردند به استفاده از سیستم سرمایشی کولر گازی روی آوردند که همین تعداد نیز برای سال آینده پیش بینی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.