چین رابطه‌اش با اسرائیل را قربانی کرد؟/ جهان در آستانه جنگ سرد تازه

به گزارش اقتصادنیوز، در باب نقش چین برای ایجاد سازش میان دو گروه فتح و حماس تحلیل بسیار است. گروهی بر این باورند که پکن این بار نیز با توسل به اهرم دیپلماسی تلاش داشته تا جا پای خود را در خاورمیانه برجسته تر کند. در همین راستا موسسه مطالعاتی واشنگتن با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به اختلاف‌های قدیمی و کهنه میان فتح و حماس، سازش میان دو جریان را موقت قلمداد کرد و مدعی شد که امروز این دو جناح فلسطینی به واسطه جنگ در غزه و افزایش تنش‌ها در کرانه باختری هم صدا شدند و شاید در دراز مدت به واسطه اختلاف نظرهایشان از یکدیگر دور شوند. از منظر این موسسه مطالعاتی چین به خوبی به این حقیقت آگاه بوده و هست، اما در باب انگیزه چین از برداشتن چنین گامی تحلیل‌های زیادی مطرح شده که بدان اشاره می‌شود.

به ادعای موسسه مطالعاتی واشنگتن، چین در این مسیر به دنبال تحقق سه هدف است. اول، پکن مدت‌هاست تلاش داشته تا در قامت قهرمان و رهبر به اصطلاح «جنوب جهانی» قدرت نمایی کند. پکن در باب حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین مسیر طولانی را طی کرده، از حمایت فعالانه از جناح‌های فلسطینی در طول جنگ سرد گرفته تا ایجاد روابط نزدیک امنیتی و اقتصادی با اسرائیل از دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰. از همین رو می‌توان گفت این بازیگر با میانجیگری میان فتح و حماس ثابت کرده که اهداف کهنه‌اش را رها نکرده است. از طرفی دیگر، چین با افزایش شهرت جهانی‌اش به دنبال نمایش فعالیت دیپلماتیک خود است، از همین رو تلاش دارد تا در میانه درگیری اسرائیل و فلسطین مانور دهد تا اهمیت نقش خود در خاورمیانه را یادآوری کند. به همین منظور، پکن نمایندگانی را به منطقه اعزام کرده و میزبان هیئت‌هایی از منطقه بوده و حتی طرح‌های متعددی را برای صلح اسرائیل و فلسطین منتشر کرده است. در حالی که این برنامه ها عمدتاً شامل استنادهای مبهم به خرد مرسوم دیپلماتیک است، با این حال رسانه‌ای شدن این مواضع مهم‌تر از محتوایشان هست.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «چین و معمای صلح در خاورمیانه؛ تدارک پکن برای توافق فتح و حماس/ پشت پرده نقشه اژدهای زرد برای واشنگتن» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.