کاهش تولید طلای سیاه در لیبی/ علت چیست؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید نفت لیبی به دلیل بن‌بست سیاسی بین جناح‌های رقیب بر سر بانک مرکزی و درآمد‌های نفتی، به مشکل جدی برخورده و حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

به گزارش رویترز، بحران بر سر کنترل بانک مرکزی لیبی خطر بی‌ثبات کردن این کشور را در پی دارد و می‌تواند به یک دوره چهارساله صلح نسبی در لیبی پایان دهد.

این خبرگزاری به نقل از مهندسان شرکت نفت «واها» که یکی از توابع شرکت ملی نفت لیبی است می‌گوید که تولید نفت آن از ۲۸۰ هزار بشکه در روز به ۱۵۰ هزار بشکه رسیده و ممکن است وضعیت از این هم بدتر شود. مهندسان گفتند که تولید در ۵ میدان نفتی متوقف شده و محاسبات نشان می‌دهد تولید کلی نفت این کشور روزانه ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. 

جناح‌های شرقی لیبی متعهد شده‌اند تا زمانی که شورای ریاست جمهوری و دولت وحدت ملی لیبی (که در غرب مستقر است)، «صادق الکبیر» رئیس بانک مرکزی قدیمی را به سمت خود بازنگردانند، تولید نفت را متوقف خواهند کرد. 

شورای ریاست جمهوری لیبی در ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) اعلام کرد که «صادق الکبیر» را برکنار خواهد کرد. این اقدام توسط پارلمان و ارتش لیبی که در شرق مستقر هستند، محکوم شد.

خبر مرتبط
سرپرست امورخارجه لیبی وارد تهران شد

طاهر سالم محمد الباعور سرپرست امور خارجه لیبی صبح امروز به همراه هیئتی از این کشور وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شد.

گفتنی است، این کشور شمال آفریقا از زمان سرنگونی «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱، ثبات کمی داشته و انشعاب شرق و غرب جناح‌های رقیب آن نیز به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. در هرج و مرج‌های سیاسی لیبی، محاصره نفتی همواره به عنوان یک راهبرد برای تحت فشار قرار دادن جناح‌های رقیب مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه این اقدام گاهی اوقات ظرف چند روز به اتمام می‌رسد، اما در مناقشات جدی‌تر گاهی تا ماه‌ها طول می‌کشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.