ترکیه نقش آمریکا را در آتش بس غزه فاش کرد/ واشنگتن چه در سر دارد؟

 یلماز تونج قبل از اکران مستندی به نام " بیمارستان الشفا: ۱۴ روز وحشت " افزود: بیمارستان الشفا توسط اسرائیل در مقابل چشمان جهانیان، با کشته شدن تعداد زیادی از مردم تخریب شد.

او حمایت آمریکا از اسرائیل را محکوم و اعلام کرد، مقامات و اکثر اعضای کنگره آمریکا حامیان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جنایت علیه مردم بی دفاع فلسطین هستند.

وی گفت: اعضای کنگره آمریکا با کف زدن برای نتانیاهو، همدستی خود را در جنایات نسل کشی به جهانیان نشان دادند و ما شاهد لکه تاریکی در تاریخ جهان بودیم.

وی همچنین از ناکامی نهادهای بین المللی در توقف خشونت در غزه ابراز تاسف کرد و خاطرنشان کرد که بیش از ۴۰ هزار فلسطینی از جمله ۱۷ هزار کودک و بیش از ۱۰ هزار زن از ۷ اکتبر گذشته کشته شده اند.

وی از اسرائیل به دلیل نادیده گرفتن بیش از صد قطعنامه سازمان ملل در طول قرن گذشته انتقاد کرد و عدم اجرای این قطعنامه ها توسط نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کرد.

وی با تاکید مجدد بر تعهد ترکیه به حمایت از فلسطین، هم از طریق تلاش‌های دیپلماتیک و هم از طریق کمک‌های بشردوستانه، بر لزوم انجام سریع تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اقدامات اسرائیل و رسیدگی این دادگاه به نقض کنوانسیون نسل کشی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه ترکیه در مرداد ماه در بیانیه‌ای از ملحق شدن این کشور به پرونده مطرح شده توسط آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خبر داد.

ترکیه پس از نیکاراگوئه، کلمبیا، لیبی، فلسطین و اسپانیا، بر اساس ماده شصت و سوم منشور دیوان بین‌المللی دادگستری، ششمین کشوری است که اعلامیه مداخله در پرونده آفریقای جنوبی را ارائه می‌کند.

آفریقای جنوبی در دسامبر ۲۰۲۳ پرونده ای علیه جنایات رژیم صهیونیستی در دیوان لاهه باز کرد. اسرائیل از اکتبر سال ۲۰۲۳ تاکنون حدود ۴۰۰۰۰ غیرنظامی، عمدتاً زنان و کودکان را در حملات خود کشته و حدود ۲ میلیون فلسطینی را بدون غذا، سرپناه و سایر نیازهای آواره کرده است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۴۸ ساعت گذشته، مرتکب ۵ مورد کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۶۹ نفر شهید و ۲۱۲ نفر دیگر مجروح شدند.

با احتساب این شهدا، شمار شهدای غزه از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۴۰ هزار و ۳۳۴ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۹۳ هزار و ۳۵۶ نفر رسید.

پیش از این منابع خبری گزارش دادند که از بامداد امروز و در نتیجه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه، ۵۰ شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند.

سازمان دفاع شهری نوار غزه نیز امروز گزارش داد که نیروهای اشغالگر مدرسه «مصطفی حافظ» واقع در غرب شهر غزه را بمباران کرده و ۱۰ نفر را به شهادت رساندند.

این سازمان اعلام کرد که ابزارهای لازم برای آواربرداری در اختیار ندارد، به همین دلیل تعدادی از قربانیان زیرآوار خواهند ماند.

سازمان دفاع شهری غزه تاکید کرد: رژیم اشغالگر یک بخش کامل از مدرسه ای که ۷۰۰ آواره در آن حضور داشتند را بمباران کرد.

این سازمان افزود: این جنایتی علیه غیرنظامیان بی گناه است که در مدرسه پناه گرفته بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.