فصل تازه در روابط امارات و عمان/ عبور از دریای طوفان؛ ساحل آرامش رویت شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، این بازدید به سه دلیل قابل توجه بود. اول از همه، این اولین سفر سلطان به فدراسیون امارات از زمان به تخت نشستن او در سال ۲۰۲۰ قلمداد می شد و ثانیا، عمان و امارات پس از گذشت یک فصل سیاسی پرچالش روابط خود را تقویت کردند. ثالثاً، گسترش همکاری‌های زیرساختی بین عمانی‌ها و اماراتی‌ها نقش عمان را در کریدورهای تجاری، در چارچوب رقابت استراتژیک آمریکا و چین را افزایش می‌دهد.

در دهه ۲۰۱۰، روابط دیپلماتیک عمان و امارات به اندازه تاریخ آنها دوستانه نبود. در واقع، سیاست خارجی نظامی محور امارات در تضاد با رویکرد سنتی و «راه سوم» عمان در قبال بحران ها قرار داشت که با گفت و گو هدایت می شد. پرونده ایران و بیش از همه پرونده یمن نقش مهمی در تیره شدن روابط عمان و امارات داشت. ابوظبی نیروهای خود را در یمن به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن مستقر کرد و همچنین در محرا (۲۰۱۶-۲۰۱۸)، استانی هم مرز با عمان و به طور سنتی تحت نفوذ سیاسی این بازیگر، تجهیرات نظامی اش را تقویت می کرد. در مقابل، مسقط در طول جنگ یمن بی طرفی خود را حفظ کرد و تبادلات دیپلماتیک بین طرف های یمنی و قدرت های منطقه را تسهیل. در رابطه با ایران، امارات سفیر خود را از تهران (۲۰۱۶-۲۰۲۲) خارج کرد، در حالی که عمان روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد بالاخص که هر دو بازیگر حافظ تنگه هرمز هستند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده عبور عمان و امارات از طوفان سیاسی؛ فصل تازه مانور ابوظبی در مسقط/ بازی سلطان نشین با کارت چین و آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.