آینده مسیر ایران با روسیه و غرب/ پزشکیان برای تحریم‌های آمریکا چه برنامه‌ای دارد؟

ولادیمیر پوتین پیروزی پزشکیان را تبریک گفت، همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کرملین نیز برای تقویت روابط روسیه و ایران ابراز امیدواری کرد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز به همین ترتیب متعهد شد تا مشارکت راهبردی جامع کشورش با تهران را تقویت کند.اما به ادعای ناظران در زیر پوشش خوش‌بینی ها، پیچیدگی‌هایی در شراکت ایران با روسیه و چین ظاهر می‌شود.

روابط ایران با روسیه و چین، محور اصلی مناظره ریاست جمهوری در اول ژوئیه، موضوعی که دو نامزد را به واسطه نگاه های متفاوت شان رویاروی هم قرار داد. پزشکیان با استناد به شعار «نه شرقی نه غربی»، از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دفاع کرد و بر ضرورت بازگرداندن بی طرفی و عدم تعهد سنتی ایران در امور خارجی و بازگشت به برجام دفاع کرد. با این همه گروهی با استناد به نقش شورای عالی امنیت ملی مدعی اند که رئیس جمهوری در حوزه سیاست خارجی نمی‌تواند یکه‌تاز باشد؛ گزاره‌ای که با توجه به افزایش همکاری های نظامی ایران و روسیه و پیشرفت در حوزه غنی سازی اورانیوم، چشم انداز لغو تحریم ها را تا حدودی مبهم جلوه داده است.گروهی می گویند، این بدان معناست که سیاست‌های کوتاه‌مدت پزشکیان در قبال روسیه و چین احتمالاً منعکس‌کننده سیاست‌های پیشینیان او خواهد بود، حتی در شرایطی که ژفتمان آشتی‌جویانه رئیس جمهوری منتخب موجب نگرانی روسیه وچین شده باشد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پادزهر پزشکیان برای تحریم های آمریکا/ دولت چهاردهم چگونه با کارت‌های روسیه و چین بازی می کند؟/ عصر تعادل میان شرق و غرب آغاز شد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.