استیضاح رئیس جمهور این کشور جدی شد؟

یک کارزار برخط به منظور استیضاح «یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به سه دلیل مدیریت نامطلوب روابط با کره‌شمالی و احتمال جنگ، به خطر انداختن سلامت مردم ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن و فساد، بیش از ۸۱۱ هزار امضا جمع کرده و تعداد امضاکنندگان در حال افزایش است.

روز دوشنبه این کارزار برخط به دلیل هجوم همزمان تعداد زیادی از افراد برای امضای آن با تاخیر چهارساعته و قطعی مداوم روبه‌رو بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که در زمان ایجاد اختلال در این کارزار برخط، بیش از ۳۰ هزار نفر در تلاش برای ورود به پایگاه اینترنتی در نظر گرفته شده برای استیضاح رئیس جمهور کره‌جنوبی بودند.

امضاکنندگان این کارزار اعتقاد دارند که سیاست‌های یون سوک یئول با تاثیر بر روابط سئول با پیونگ‌یانگ به افزایش احتمال جنگ در شبه جزیره کره منجر شده است. این افراد آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی را ناشی از رزمایش‌های فزاینده کره‌جنوبی و آمریکا و افزایش هزینه‌های دفاعی در این کشور می‌دانند.

از سوی دیگر رهاسازی پساب نیروگاه فاجعه زده فوکوشیما در ژاپن که با تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت، بسیاری از ماهیگیران در این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و مردم می‌گویند که دولت توجه لازم را به سلامت و بهداشت آنها نداشته است.

دولت یون که در حل بحران اعتصاب پزشکان به دلیل افزایش تعداد دانشجویان پزشکی ناکام بود، به فساد گسترده هم متهم است.

ایجاد اختلال در ورود به پایگاه اینترنتی این کارزار و امضای درخواست استیضاح رئیس جمهور، باعث شد تا وو وون شیک رئیس مجلس ملی در بیانیه‌ای وعده حل این موضوع را بدهد.

مجله آمریکایی تایم در گزارشی در این رابطه نوشت که تا روز سه‌شنبه، زمان انتظار برای بارگذاری این پایگاه اینترنتی و ثبت درخواست استیضاح در مجلس ملی ۴۵ دقیقه بوده و بیش از ۳۲ هزار نفر دیگر هم در صف امضای آن قرار دارند.

درخواست استیضاح دولت توسط مجلس ملی از سوی مردم، یکی از حقوق مصرح در قانون اساسی کره‌جنوبی است. براساس این اصل قانون اساسی، مجلس موظف است هر درخواست مردمی که بیش از ۵۰ هزار امضا داشته باشد را به کمیته‌ای ارجاع دهد تا مشخص شود که آیا این درخواست با موافقت نمایندگان مواجه خواهد شد یا نه؟

یون رهبر حزب محافظه‌کار قدرت مردم در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) سال ۲۰۲۲ و بعد از پیروزی نه چندان قدرتمند برابر لی جائه میونگ رهبر حزب لیبرال دموکرات به عنوان رئیس جمهور کره‌جنوبی انتخاب شد.

نتایج یک نظرسنجی انجام شده در ماه مارس (اسفند- فروردین) نشان داد که نیمی از پاسخ‌دهندگان عملکرد وی را در مقام رئیس جمهوری کره‌جنوبی، «بسیار بد» می‌دانند.

در سال‌های اخیر فضای سیاسی در کره‌جنوبی به شدت قطبی شده و عمده بحث‌ها بر روابط سئول با پیونگ‌یانگ، میراث استعماری ژاپن در شبه جزیره کره و همین طور موضوع برابری جنسیتی تمرکز داشته است.

با این حال رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند، با وجودی که کارزار اینترنتی آغاز شده از تعداد امضای لازم برای بررسی موضوع استیضاح رئیس جمهور در مجلس ملی برخوردار است اما حزب لیبرال دموکرات به عنوان حزب اصلی مخالف، تمایلی برای پیگیری این موضوع ندارد.

یکی از سخنگویان حزب لیبرال دموکرات کره‌جنوبی به روزنامه کوریا تایمز گفت: به محض آنکه در مورد استیضاح صحبت کنیم، به یک دستورکار عملی تبدیل می‌شود و ما در حال حاضر قصد تمرکز بر آن یا پاسخ به کارزار به راه افتاده را نداریم.

در سال‌های گذشته ۲ رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با استیضاح از سمت خود برکنار شده‌اند؛ اولین رئیس‌جمهور رو مو هیون در سال ۲۰۰۴ به تبلیغات غیرقانونی انتخاباتی متهم شد. وی سپس توسط دادگاه قانون اساسی به سمت خود برگردانده شد. دومین رئیس جمهور استیضاح شده نیز پارک گئون های بود که در سال ۲۰۱۷ به دلیل فساد توسط مجلس ملی از سمت خود برکنار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.