بیانیه مهم درباره لغو سخنرانی ظریف/ ماجرا چه بود؟

«گویا دخالت در کار تشکل‌ها کارویژۀ جدید حوزۀ ریاست شده‌است. این دست دخالت‌ها به همین‌جا ختم نشد و در شروط برنامه حتّی دقایق صحبت دکتر ظریف را هم مشخص کردند تا مبادا گزندی به کاندیدای مورد نظرشان وارد شود.»

انجمن اسلامی دانشگاه شریف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «جلسۀ پرسش و پاسخ با محمدجواد ظریف» به‌دلیل‌عدم صدور مجوز توسط هیئت نظارت در این دانشگاه لغو شد.

در ادامه گزیده بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را می‌خوانید: ما موضع خود در خصوص انتخابات پیش‌رو را صریح، شفاف و واقعاً دانشجویی، در بیانیۀ پیشین خود اعلام کرده‌ایم. قصد داشتیم برای زنده نگه‌داشتن روح فعّالیت سیاسی وعدم انفعال در دانشگاه شریف، دکتر محمّدجواد ظریف را به شریف دعوت کنیم تا این پنجرۀ کوچک بازشده را به گفت‌وگو پیرامون سیاست‌های خارجی اختصاص دهیم؛ بی‌آنکه از نامزدی دفاع کرده باشیم و یا مواضع پیشین خود را زیر پا گذاشته باشیم. با این حال و در کمال تأسف، مانند بسیاری از برنامه‌های پیشین ما، مجوز برگزاری برنامه به انجمن داده نشد.

مرجع اخذ مجوز تشکّل‌های سیاسی شورای نظارت بر تشکّل‌هاست که شامل ریاست دانشگاه، نمایندۀ نهاد رهبری در دانشگاه و نمایندۀ وزارت علوم است. به‌عبارتی، مجوز را همان‌هایی به انجمن ندادند که چندی پیش تبلیغ حضور فعّال دانشجو را شعار خود کرده بودند. ریاست دانشگاه شریف که در رأس مخالفت با برگزاری این برنامه قرار داشتند، هرطور می‌توانستند مهرۀ بازی جبهۀ انقلاب شدند تا بیش از آنکه به فکر دانشگاه و دانشجو باشند، اهداف سیاسی شخصی خود را دنبال کرده باشند.

پس از درخواست مجوز انجمن برای برگزاری این برنامه که تقریباً همزمان با درخواست بسیج شریف برای دعوت از نامزد در مد نظرشان بود، هیأت نظارت ضمن تأیید درخواست بسیج شریف، قدم به قدم، شروط و قیود گسترده‌ای را برای تأیید درخواست انجمن وضع کردند؛ از الزام تریبون دادن به فلان شخص و فلان گروه مورد علاقۀ جناب موسوی گرفته، تا مشروط کردن موافقت با برنامه به تبدیل آن به مناظره. گویا دخالت در کار تشکل‌ها کارویژۀ جدید حوزۀ ریاست شده‌است.

این دست دخالت‌ها به همین‌جا ختم نشد و در شروط برنامه حتّی دقایق صحبت دکتر ظریف را هم مشخص کردند تا مبادا گزندی به کاندیدای مورد نظرشان وارد شود. مشخص نیست بالاخره ریاست دانشگاه در جبهۀ انقلابی به دنبال افزایش مشارکت هستند یا از ترس اینکه مشارکت بالا به ضرر آن‌ها باشد، انتخابات‌گریزی می‌کنند.

عجیب‌تر از رد مجوز برنامۀ انجمن امّا، اطلاعیه‌ای بود که به‌عنوان مصوّبۀ شورای نظارت بر تشکّل‌ها منتشر گردید. در این مصوبه قید شده‌است که حضور نمایندگان نامزدها تنها در صورت مناظره با نماینده‌ای از نامزدی دیگر امکان‌پذیر است. نکتۀ مضحک این است که شورای محترم نظارت، این مصوّبه را پس از درخواست انجمن اسلامی اعلام کرده‌است. انگار آقایان می‌خواهند برای توجیه عمل خود قانون‌تراشی کنند. در کجای دنیا و در چه نهاد مبتنی بر منطقی برخوردی صورت می‌گیرد و سپس برای توجیه آن برخورد قانون تصویب می‌شود؟

احتمالاً ریاست محترم دانشگاه از ماهیت فعّالیت دانشجویی اطلاعی ندارند و تصوّر می‌کنند گروه‌های دانشجویی بازوی اجرایی ایشان و دوستانشان برای پیش‌برد اهداف مورد نظر آقایان هستند. ایشان دانشگاه را به ستاد کاندیدای مطلوبشان تبدیل کرده‌اند و با دخالت‌هایشان تلاش بر تغییر هویت برنامه‌ها دارند. اما باید به ایشان یادآوری کنیم که هویت ما چیست. شما تشکّل اشتباهی را برای رسیدن به اهدافتان انتخاب کرده‌اید. انجمن بارها موضع خود را آن‌طور که باید، نشان داده‌است. ما را با خودی‌ها اشتباه نگیرید. انجمن آن گروه شبه‌نظامی دانشگاه نیست که بخواهید به ما هم فعّالیت‌های مطلوبتان را دیکته کنید. اگر برای حق‌طلبی در این جایگاه ایستاده‌ایم، زیر بار این‌گونه خرده‌فرمایشات که حقیقت فعّالیت دانشجویی را زیر سؤال می‌برد، نمی‌رویم.

رویکرد منفعت‌محور و غیرمستقل ریاست دانشگاه، شریف را به‌جای یک پایگاه جریان‌سازی درون‌زا، به یک ستاد انتخاباتی مضحک بدل کرده‌است. می‌ترسیم در روزهای آتی ریاست دانشگاه را در میتینگ‌های انتخاباتی کاندیدای خاصّی ببینیم تا این حداقل اعتباری که به پاس ارزش علمی و تلاش سال‌های دور دانشگاهیان این دانشگاه باقی مانده نیز باد هوا شود.

عدم حضور ما در جلسات ستادگونۀ انتخاباتی شریف، نه برای فرار ما از گفت‌وگو که برای دفاع از شأن گفت‌وگوی عادلانه است. در شرایطی که دامنۀ فعالیت و حضور ما حتّی در مسئله‌ای مانند انتخابات تنگ شده است و مجوّز برگزاری برنامه به ما داده نمی‌شود، ما در چنین جلساتی حضور نمی‌یابیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.