اظهارات سعید جلیلی درباره فیلترینگ و مساله حجاب

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز شنبه -۲۶ خرداد- به مدت ۹۰ دقیقه مهمان برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود در حوزه مسائل فرهنگی را تشریح خواهد کرد.

در این برنامه، محمدهادی همایون و شهرام یزدانی مشاوران جلیلی هستند همچنین شهاب اسفندیاری، حسین انتظامی و الهام یاوری سه کارشناس حوزه فرهنگ در این میزگرد حضور دارند.

خبر مرتبط
قالیباف: در حوزه دفاعی همه کشورها حسرت قدرت ما را می‌خورند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همانطور که در حوزه دفاعی توانسته‌ایم در یک قدرت بالای بازدارندگی فعال در منطقه و جهان باشیم که همه کشورها حسرت این قدرت ما را می‌خورند، می‌توان این تجربه را در عرصه پیشرفت همه جانبه تکرار کرده و در این مسیر با هم گام برداریم.

جلیلی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش پرشکوه» اظهار داشت: این شعار چند کلمه قشنگ و برای جلب مخاطب نیست بلکه برنامه دولت و عصاره فعالیت‌های دولت است.  

وی ادامه داد: پیش از این در حوزه سیاست خارجی  به این موضوع اشاره شد و در ادامه برنامه یک ایران جهش را توضیح خواهیم داد و اینکه یک ایرانی چگونه می تواند نقش آفرینی کند.  

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه فرهنگ، «یک جهان فرصت» به نقطه اعلای خود می‌رسد و اگر در تاریخ ما به جایگاه فرهنگی رسیدیم به مدد فرهنگ غنی ما بوده است که مثال آن در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به وضوح دیده می شود.  

جلیلی با تاکید بر نقش دولت در عرصه‌های فرهنگی افزود: هنر دولت باید این باشد فرهنگ را بشناسد و با هنرمندی، مردم ایران را به صحنه و میدان بیاورد و بستری برای نقش آفرینی ایجاد کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرهنگ را نقطه قوت دانست و افزود: حال باید ببینیم رئیس جمهور چه نقشی در این حوزه دارد و چگونه می تواند از ظرفیت فرهنگی استفاده کند و این موضوع را در عرصه دولت و اجرایی مورد بهره‌برداری قرا دهد.  

جلیلی یادآور شد: البته سایر قوا باید در این حوزه در سیاست های کلی که رهبری ابلاغ کردند و سایر بخش ها به دولت کمک کنند.  

خبر مرتبط
فوری/ ساعت برگزاری مناظره پنجم تغییر کرد/ ماجرا چیست؟

ساعت برگزاری مناظره پنجم و آخر انتخاباتی در صدا و سیما تغییر کرد.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید برای بودجه های فرهنگی برنامه داشته باشد، گفت:  البته هزینه هایی در حوزه فرهنگ در حال انجام است و وظیفه رئیس جمهور این است که با برنامه این هزینه را مدیریت کرده و اثر بخشی لازم را از آن داشته باشد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: رئیس جمهور در کنار برنامه باید از توان کارشناسی و علمی و مدیران فرهنگی برخوردار باشد و مدیر فرهنگی نباید آگاهی حداقلی از فرهنگ داشته باشد و اگر تولید کننده فرهنگ نیست نباید مصرف کننده صرف فرهنگ باشد.  

جلیلی افزود: باید مدیر فرهنگی رابطه بین فرهنگ و مسائل دیگر را بشناسد تا به کارهای روزمره گرفتار نشود.  

 

 

۱۳۰ دستگاه در حوزه فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهور در جایگاه ویژه حوزه فرهنگی قرار دارد و اکنون ۱۳۰ دستگاه در حوزه فرهنگی بودجه دریافت می کنند و باید رئیس جمهور ببیند که این هزینه ها اثرگذاری لازم را دارد یا خیر.  مدیریت فرهنگی مدیریت عرصه تفکر عمیق راهبردی است.

وی خاطرنشان کرد: شعار انتخاباتی باید خلاصه برنامه های رئیس جمهور باشد و این مسئله در حوزه فرهنگی بیش از عرصه های دیگر خود را نشان می‌دهد.  

جلیلی اظهار داشت: در عرصه فرهنگ شخص رئیس جمهور باید نقش آفرین باشد و زمینه را برای نقش آفرینی آحاد جامعه فراهم کند.  مردم باید در صحنه فرهنگ وارد صحنه شوند و انتظار از رئیس جمهور آن است که این اتفاق را رقم زنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قدرت فرهنگ و هنر این است که پیوند فرهنگی را چه در عرصه ملی و چه در عرصه جهانی ایجاد می‌کند. آنچه مانع این پیوند می‌شود سکوت مرداب‌گونه یا آشوب گرداب‌گونه است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که در افکار عمومی تلقی می‌شود که افکار شما موجب فشار حداکثری به ایران می‌شود و سخت‌گیری بیشتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ممیزی در حوزهه فرهنگی یا حجاب و اینترنت وجود دارد که من نسبت به آن ارزش گذاری نمی کنم. چه تلاشی برای رفع این ابهام کرده‌اید؟، اظهار داشت: دشمن اعلام کرد دنبال فشار حداکثری است و آن را اعمال کرد.

وی یادآور شد: در آن زمان، دولت وقت برخی مواضع و رویکردهایش این بود که نمی‌توانیم بیشتر از ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم که نظر ما این بود می‌توانیم این فشار را شکست دهیم و برنامه هم ارائه دادیم ولی دوستان، زیاد توجه نداشتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه رویکرد فرهنگی باید قدرتمند باشد و فشار حداکثری را دفع کند، خاطرنشان کرد:  دولت شهید رئیسی این مبنا را جدی گرفت و فروش نفت به ۲ میلیون بشکه رسید و مقام رسمی دشمن اعلام کرد فشار حداکثری شکست فاحش خورد. اگر رویکرد فرهنگی شما   «ما می توانیم» باشد این موفقیت به دست می‌آید.

وی ادامه داد: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ موجب پیشرفت کشور می‌شود و درک عمیقی از فرهنگ داشته باشد، فرهنگ را محدود و کوچک نکرده بلکه از آن استفاده می‌کند. چه کسانی به فرهنگ توجه لازم نداشتند؟ در هشت سال قبل دولت رئیسی چقدر به فرهنگ اولویت داده شد و برای آن برنامه تهیه شد؟

جلیلی تصریح کرد: وقتی فرهنگ در اولویت باشد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مانند دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر فرهنگ مثل وزیر خارجه نقش داشته باشند و باید از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود. نباید دایره فرهنگ را کوچک مثل شمال تهران دید چرا که کشور ما مالامال از ظرفیت‌های فرهگی است و باید فرهنگ را در سراسر کشور دید و برنامه ما آن است که هر ایرانی نقش پرشکوه باید پای کار بیاید.

 

در فضای مجازی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می شود. مفهوم مسوولیت پذیری مبنای عمیق فرهنگی است و باید باور داشته باشیم.

در ادامه، الهام یاوری کارشناس میزگرد فرهنگی اظهار داشت: امروز جمعی از نخبگان در محضر رهبر معظم انقلاب بودند و مدال های خود را تقدیم کردند، و رهبر انقلاب فرمودند که  تاریخ را تغییر بدهید. نخبه پروری کار اساسی، امر مهم و لازم است، عدالت اجتماعی نیز از ارزش های جامعه ماست؛  چطور با وجود تناقض میان اینها نقش پرشکوه برای ایرانی از جمله نخبه ها قائل می‌شوید؟

جلیلی در پاسخ به این پرسش گفت: اکنون در نقطه و بزنگاهی هستیم و فرصت های بی نظیر و کم نظیر تاریخی وجود دارد؛ی درباره اهمیت استفاده از نخبگان کشور گفت: در بزنگاهی هستیم و فرصت‌های تاریخی و فرهنگی و فناوری داریم. برخی کشورها به مدد پیشرفت‌های علمی و فناوری، قدرت خود را ارتقا دادند و ما در دوره پهلوی و قاجار غایب بودیم و غفلت تاریخی به ما تحمیل شد.

وی ادامه داد: دنیا اگر در عرصه کوانتوم و هوش مصنوعی وارد شده است، نیروی انسانی متخصص داریم که اجازه نمی‌دهند آن غفلت ایجاد شده و عقب‌ماندگی داشته باشیم شود. امروز نیروی انسانی ما می تواند نقش پرشکوه هر ایرانی را پر کند و نخبگان این بستر را برای نقش پرشکوه و برای جهش کشور فراهم کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته یک بحث انحرافی و غلط مطرح می شود، تعارض بین ارزش و علم است؛ زیرا این دو در یک راستا هستند و می‌توانند با هم جمع شوند و باید در برنامه ریزی خود متناسب با استعداد افراد، از آنها بهره ببریم.

 

ضرورت توجه به نخبگان و نظام استعدادیابی

جلیلی افزود:  عدالت آن است که هر چیزی در جایگاه خود قرار بگیرد، بر برنامه ریزی که داریم متناسب با استعدادهای کشور برنامه ریزی کنیم که نقش پرشکوه خود را ایفا می کند و نباید عده‌ای به شکل دوپینگ استعداد خود را شکل دهند و دیگران نتوانند استعداد خود را نشان دهند. در کنار نظام نخبگی، نظام استعدادیابی هم داشته باشیم. اینجا عدالت اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: معتقدم وقتی صحبت از نظام نخبگی می کنیم باید  نظام استعداد یابی افراد داشته باشیم هنری، علمی و ورزشی داشته باشند، نظام نخبگی بانظام استعداد یابی مرتبط است.

 

تدوین طرح استفاده ۲۴ ساعته از ظرفیت مساجد

در ادامه جلیلی در پاسخ به سوال شهاب اسفندیاری یکی از کارشناسان حوزه فرهنگ در خصوص کم توجهی دولت سایه به حوزه فرهنگ و اینکه شرکت در جلسات و موضوعات فرهنگی شما بسیار اندک بوده و چه تضمینی وجود دارد که در دولت شما فرهنگ مظلوم نباشد اظهار داشت: از ۱۱ سال پیش که دولت سایه تشکیل شد در کارگروه های مختلف از کارشناسان و مدیران، تمامی سلیقه های سیاسی بهره بردیم که در حوزه فرهنگ نیز همین موضوع لحاظ شد اما با توجه به اینکه در دولت سایه امکانات و تجهیزات لازم جهت اطلاع رسانی نداشتیم شاید مردم در جریان تشکیل جلسات در بخش های مختلف از جمله فرهنگی قرار نگرفتند.

وی افزود: معتقدم در اداره دولت برگزاری جلسات به صورت نمایشی و اطلاع رسانی از برگزاری جلسات مهم نباشد بلکه معتقدم جمع‌بندی و اجرا شدن تصمیمات در جلسات مهم باشد و مستحضر باشید در همین دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه های مختلفی در حوزه آموزش و پرورش و تکریم خانواده ارائه دادیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: همانطور که می دانید حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است و هزینه هایی در این حوزه می شود چرا که عمر دانش آموز در این نظام آموزش و پرورش ۱۲ سال و عمر معلم در این بخش ۳۰ سال است اما خروجی چیست که طرح مدرسه ما در همین دولت سایه تهیه شد اما باید اعلام کنم که همزمان با دولت چهاردهم، برنامه هفتم اجرایی و عملیاتی می شود که ۲۲ بخش این برنامه در دولت جدید باید اجرا شود که یکی از مهمترین برنامه‌ها در برنامه هفتم طرح تکریم خانواده است.

طرح تکریم خانواده و اثربخشی بودجه‌های فرهنگی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به دولت شهید رئیسی تقدیم کردیم که ایشان دستور پیگیری در دولت دادند

وی افزود: طرح تکریم خانواده و اثربخشی بودجه‌های فرهنگی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به دولت شهید رئیسی تقدیم کردیم که ایشان دستور پیگیری در دولت دادند همچنین طرح استفاده ۲۴ ساعته از ظرفیت مساجد را تهیه کردیم. 

جلیلی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که دنبال کردیم در خصوص فضای مجازی و هوش مصنوعی برای پیشرفت در این زمینه است؛ کسینجر در کتابی بیان کرد که هوش مصنوعی به کانت و دکارت خود نیاز دارد پس ما هم باید موضوع خود را داشته باشیم که البته پس از حوادث آبان ۱۴۰۱ تلاش کردم در دانشگاه‌ها حضور یابم و در جلسات مختلف با دانشجویان در تهران و شهرستان ها که هر کدام بیش از سه ساعت زمان می برد موضوعات مختلف و زیادی در زمینه فضای مجازی مطرح شد که بارها آن مسائل را مطرح کردم.

حسین انتظامی یکی از کارشناسان حوزه فرهنگی در این میزگرد گفت: در جامعه با موضوع حجاب مواجه هستیم . خانمی که حجاب را رعایت نمی کند در جایی که حضور دارد مثل اسنپ یا رستوران، فرد مقابل جریمه می شود و این موضوع باعث درگیری می شود؛ تدبیر دولت برای حل این موضوع چیست؟

جلیلی پاسخ داد: بعد از حوادث ۱۴۰۱، در چند دانشگاه حضور یافتم و در یک دانشگاه جلسه ما هفت ساعت طول کشید و پرسش و پاسخ مطرح می‌شد. جای سوال دارد که چرا برخی مقامات کشورهای اروپایی نسبت به کشتار زنان در فلسطین توجهی ندارند ولی برای یک خانم در ایران اشک تمساح می‌ریزند؟ باید بررسی کرد چرا این مسائل پیش آمده است.

وی یادآور شد: مکرون و بایدن رسما بیانیه می‌دهد، نخست‌وزیر کانادا در تظاهرات شرکت می‌کند، چون در یک حادثه در ایران خانمی مرحوم شده و اینها می‌خواهند بگویند ما ناراحتیم. در موردی دیگر وقتی هزاران زن کشته می‌شوند، اینها کمک هم می‌کنند. از زاویه فرهنگی باید نگاه کنیم و مدیران فرهنگی ما باید عمق راهبردی داشته باشند که سوال نیاید و ته لایه را نگاه کند که آقا در فلان رستوران چه شد؟ باید ببینیم موضوع از کجا شکل گرفته است. 

جلیلی اضافه کرد: زمانی که در وزارت امور خارجه مسئولیت داشتم، سفری به نروژ رفته بودم و یک خانم دیپلمات در نروژ به من گفت چهار سال در ایران ماموریت داشتم و دوره فقه در دانشگاه خوانده‌ام و آن دیپلمات که مسئول میز ایران بود گفت چرا از نگاه خود به زن دفاع نمی‌کنید؟ باید فرصت‌های فرهنگی را شناخت و از آن بهره برد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: زن در فرهنگ ایرانی اسلامی نقش پرشکوهی ایفا کرده است. گفته می شود  غرب در مساله زن و خانواده به بن بست رسیده است. حجاب و زن نقطه قوت ما است و باید تمدن خود را در این زمینه به رخ جهان بکشیم.

 

مقهور فضاسازی مکرون و بایدن در حوزه زنان نشویم

جلیلی یادآور شد: در انگلیس زنان در ۱۹۲۰ حق رای به دست آورند و در برخی کشورها در ۱۹۵۰ حق رای به دست آوردند ولی در تاریخ اسلام داریم که زنان با پیامبر بیعت کرده‌اند. ما باید بررسی کنیم ۱۳۰ دستگاه فرهنگی چگونه عمل کرده‌اند و چه اثرگذاری داشته اند؟ در این عرصه باید صحنه را شناخت و مقهور مقهور فضاسازی مکرون و بایدنی که بیش از ۱۰ هزار زن زیر بمباران کشته می شوند ولی هیچی نمی گویند و تازه عکس یادگاری هم می گیرند، نشویم. اکنون برای تمدن غرب یک رقیب پیدا شده که با نشان دادن کرامت و جایگاه زن، تمدن غرب را به چالش می کشد.

قانون نباید تابع سلیقه‌ها باشد

حسین انتظامی بار دیگر از جلیلی پرسید: در موضوع حجاب، اینکه به جای خانم بی‌حجاب، صاحب رستوران و یا راننده تاکسی را جریمه می‌کنند، موجب ایجاد اختلاف بین مردم می‌شود. تدبیر شما برای حل موضوع چیست؟؛ جلیلی پاسخ داد: اگر عمق راهبردی را درک نکنیم، مسائل فرهنگی را درک نمی کنیم. موضوع زن یک موضوع اصلی است. ما زن خانه دار و پزشک و روستایی  و سرپرست خانواده داریم که دولت باید برای همه آنها برنامه داشته باشد. هر چیزی در کشور چه حجاب چه سایر مسائل دیگر قانون دارد و قانون نباید تابع سلیقه‌ها باشد و قانون فصل‌الخطاب است.

زن ها در عرصه های مختلف ایفای نقش می کنند و ده ها موضوع وجود دارد که دولت باید برای آنها کار انجام دهند. طبیعی است چیزی که در کشور در زمینه حجاب، راهنمایی و رانندگی گفته شده باید تابع قانون اعمال شود و نباید سلیقه‌ای باشد

وی ادامه داد: زن ها در عرصه های مختلف ایفای نقش می کنند و ده ها موضوع وجود دارد که دولت باید برای آنها کار انجام دهند. طبیعی است چیزی که در کشور در زمینه حجاب، راهنمایی و رانندگی گفته شده باید تابع قانون اعمال شود و نباید سلیقه‌ای باشد. 

جلیلی در پاسخ به این پرسش که ایا در این زمینه لایحه به مجلس نمی دهید؟ گفت: لایحه به فرجام نرسیده آن چیزی که جاری است به این معنی نیست که صد در صد درست است؛ در دولت خود قائل هستم کاری که انجام می‌دهیم باید نقاط قوت تقویت شود و خطا تصحیح شود اما قانون باید اجرا شود. مشکل اقتصادی به خاطر بی ثباتی است و در همه زمینه ها قانون باید فصل الخطاب باشد. 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دوستانی که نگاه مثبت به حجاب دارند ایرادهایی می گیرند اما قانون نباید تابع سلیقه ها باشد وقتی ما با دانشجویان صحبت می کردیم حرف ما را می پذیرفتند.

وی تاکید کرد: در دولت سایه بر این باوریم که آن چیزی که جاری است بدین معنا نیست که صد درصد درست است. چه در دولت رفیق و چه در دولت رقیب‌مان! باید نقاط قوت را تقویت کنیم، خطاها تصحیح شود و نقص‌ها رفع شود، اما مادامی که قانون هست باید اجرا شود. اما قانون وحی منزل نیست.

جلیلی در پاسخ به سوال انتظامی مبنی بر اینکه آیا در دولت شما با راهبران سایه نشین دستگاه‌ها مواجهیم؟ گفت: خیر این‌ نادرست است. معتقدم شفافیت باید وجود داشته باشد و کسی که کاری می‌کند و مسئولیت می پذیرد باید پاسخگو باشد البته‌ برای تقویت پیشرفت کشور هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.

وی ادامه داد: دولت سایه تشکیلات نیست بلکه گفتمان است، اما اینکه عده‌ای در پشت بنشینند و مسئولان را مدیریت کنند، کار نادرستی است و خود فردی که مسئولیت به عهده می گیرد باید پاسخگو باشد.

 

در آموزش و پرورش عمده بودجه باید در صف هزینه شود نه ستاد

الهام یاوری با این طرح این سوال که سند تحول بنیادین در تعلیم و تربیت مورد اهتمام مقام رهبری و وزرا قرار گرفت، چه نقاطی از این سند را نیازمند بازنگری می دانید؟ جلیلی پاسخ داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه هفتم توسعه، هفت مأموریت برای دولت در دوره ۵ ساله درنظر گرفته شده است که باید دنبال شود.

جلیلی اظهار داشت: برخی می‌گویند که در دوره آموزش و پرورش دوست دارند در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کنند اما در دوره آموزش عالی تمایل دارند در دانشگاه های دولتی درس بخوانند. بررسی کرده‌ایم که مدرسه الگو چیست و چه الزاماتی دارد؟ به یک جمع بندی رسیده‌ایم که در سند تحول آمده است و باید اجرا شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه موفقیت های که داریم مرهون معلمان است و نقش پرشکوه را ایفا می کنند، اضافه کرد: اگر استعداد دانش آموز به درستی شناخته شده و جهت داده شود، می توانیم به جهش برسیم. ما به این مدل رسیده‌ایم که الگو چیست و چه الزاماتی دارد و می توانیم آن را اجرا کنیم. ما باید به سمت قوی کردن صف و چابک کردن ستادها برویم و در آموزش و پرورش معتقدیم عمده بودجه باید در صف هزینه شود نه ستاد

جلیلی گفت: دانش آموز باید به خوبی استعدادش شناسایی و جهت دهی شود، باید یک مدلی در تمام ۱۲ سال مقطع تحصیل و پیش دانشگاهی طراحی کنیم و بدانیم الگو چیست و الزامات آن چگونه است؟

 

دانشگاه ها یکی از شاخص‌های افزایش ارزآوری کشور هستند

جلیلی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین شاخص های ارزیابی نظام آموزش عالی گفت: یکی از برنامه های اساسی و اولویت دار در بخش دانشگاه است و اعتقادم به رشد هشت درصدی از طریق دانشگاه است.

وی اظهار داشت: معتقدم دانشگاه ها یکی از شاخص‌ های افزایش ارزآوری کشور و رشد اشتغال است و باور دارم که دانشگاه‌ ها در این رشد باید سهیم باشند همچنین مدیران دانشگاه‌ ها باید ماموریت داشته باشند که در این موضوع رشد سهم خود را ایفا کنند و رشد اقتصادی از اجرای طرح و تخصیص بودجه به فلان وزارتخانه بدست نمی آید وقتی دانشجویان ببینند می‌توانند در دانشگاه خود بزرگترین پروژه‌ها را اجرا کنند نشاط اجتماعی افزایش می‌یابد و مهاجرت کاهش پیدا می‌کند.

جلیلی تاکید کرد: توجه به فارغ التحصیلان علوم انسانی بسیار مهم است و باید برای آنها ساز و کاری داشت و اگر من به عنوان رییس جمهور انتخاب شوم از همین شهریور امسال برنامه‌های خود را در چند دانشگاه به صورت الگو اجرا می‌کنم.

واکنش جلیلی به اتفاقات سال ۸۸

اگر بحرانی ایجاد می شود، آن را با ابزار صرفا امنیتی اطلاعاتی نمی‌خواهیم حل کنیم بلکه با روشنگری و بصیرت بخشی دنبال می کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال شهاب اسفندیاری کارشناس برنامه؛ درباره مدیریت بحران و حوادث سال ۸۸  گفت:  در آن برهه فرصت بررسی و تفکیک همه افراد وجود نداشت که ببینیم چه کسی خطا می کند و بنزین روی آتش دشمن می‌ریزد، چنانچه رهبری معظم هم فرمودند که غبار جامعه را گرفته است.

جلیلی ادامه داد: در آن سال، طرفداران یک قشر خاص مدام می‌گفتند انتخابات بهانه بوده و اصل نظام را نشانه دارند، تا جایی که یکی از کاندیدا نیز با مطرح کردن مسائلی مانند زندانی‌های سیاسی به افزایش تنش‌ها کمک می‌کرد.

وی افزود: اما وقتی زمان سپری شد و فرصت اقناع اذهان عمومی مهیا شد، دیدیم همان کسانی که به برخی کاندیدا رای داده بودند، در حماسه ۹ دی شرکت کردند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بهترین راه کنترل بحران‌ها، اقناع و تبیین جامعه است، تاکید کرد: نظام اسلامی حل موضوعات را صرفا با راهکار امنیت و اطلاعت تعریف نمی‌کند، بلکه با بصیرت، تبیین و اقناع این موضوع را پیش می‌برد. اگر بحرانی ایجاد می شود، آن را با ابزار صرفا امنیتی اطلاعاتی نمی‌خواهیم حل کنیم بلکه با روشنگری و بصیرت بخشی دنبال می کنیم.

جلیلی یادآور شد: به یاد داریم که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی که رئیس وقت دستگاه قضا بود گفته بودند این جلیلی بود که پیشنهاد گفت‌وگو برای حل مشکل را پیگیری کرد.

 

دستاوردها و پیشرفت‌های کشور با نهضت ضدسانسور به رخ کشیده شود

وی با بیان اهمیت فرهنگ در سیاست های کلان، تاکید کرد: فرهنگ یک فرصت است و باید برای آن برنامه داشت. ارتباط فرهنگ با اقتصاد اهمیت دارد. روابط فرهنگی ما می تواند متنوع شده و گسترش یابد. انیمشین‌های ما می‌تواند در دنیا مخاطب داشته باشد و باید ارزش این فرصت را بدانیم. اگر مدیریت فرهنگی عمق راهبردی داشته باشد، علیه نهضت سانسور توانایی‌های کشور اقدام می کند و فرهنگ و سینمای ما می‌تواند این توانایی را نشان دهد. البته عدالت فرهنگی هم اهمیت دارد.

«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.