افشاگری آکسیوس درباره فشار وارد کردن بلینکن به نتانیاهو

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به شدت نگران است که تشکیلات خودگردان فلسطین در صورتی که این درآمدهای مالیاتی آزاد نشود، فرو بپاشد.

خبر مرتبط
ادعای بلینکن درباره موضع حماس درباره پیشنهاد آتش‌بس

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که حماس به پیشنهاد آتش بس مورد حمایت آمریکا برای نوار غزه با «تغییراتی متعدد» پاسخ داده است.

به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، سقوط اقتصادی تشکیلات خودگردان به نوبه خود می‌تواند به تشدید تنش در کرانه باختری علاوه بر جنگ در غزه و افزایش تنش بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان منجر شود.

برای همین هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی او را تحت فشار قرار داده تا درآمدهای مالیاتی فلسطین را آزاد کند.

خبر مرتبط
تماس تلفنی بلینکن و وزیر خارجه عمان

وزرای خارجه عمان و آمریکا درمورد آخرین تحولات منطقه و در راس آن‌ها جنگ عزه تلفنی گفت‌وگو کردند.

درآمدهای مالیاتی که رژیم صهیونیستی برای تشکیلات خودگردان فلسطین بر اساس توافقنامه بین طرفین جمع آوری می‌کند، منبع درآمد اصلی تشکیلات خودگردان است که در حال حاضر در یک بحران مالی عمیق به سر می‌برد.

عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ انتقال تمامی درآمدهای مالیاتی را برای تشکیلات خودگردان تعلیق کرده و این مساله به تماس تلفنی جدی بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو در دسامبر منجر شد.

بایدن از نتانیاهو خواست موضوع را حل کند و وقتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون تعهد پاسخ داد، بایدن گفت: «این گفت‌وگو تمام شد» و تلفن را قطع کرد.

بیش از دو ماه طول کشید تا طرف‌های اسرائیلی، نروژ، آمریکا و تشکیلات خودگردان به توافقی برای از سرگیری انتقال درآمدهای مالیاتی برسند.

اما زمان این توافق مدت کمی بود و اوایل مه ۲۰۲۴، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی نتانیاهو بار دیگر درآمدهای مالیایی فلسطین را متوقف کرد.

او مدعی شد که این اقدام به دلیل کارزار حقوقی تشکیلات خودگردان برای متقاعد کردن دادستان دیوان کیفری بین‌الملل در اجرای دستور حکم بازداشت علیه سران رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

دو هفته بعد، پس از اینکه نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناخت، اسموتریچ از نروژ خواست که بخشی از درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها را که به عنوان توافقی به امانت نگه داشته است، پس دهد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که کاخ سفید درباره اقدامات اسموتریچ نگران است چون باعث بی ثباتی بیشتر تشکیلات خودگردان و اوضاع امنیتی در کرانه باختری شده و ناقض توافقی است که آمریکا مورد مذاکره قرار داده بود.

در این میان، سران کشورهای گروه هفت نیز در بیانیه مشترک روز جمعه خود و پس از دیدار در ایتالیا از رژیم صهیونیستی خواستند تا اقداماتی را که باعث تضعیف تشکیلات خودگردان در کرانه باختری می‌شود، متوقف کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «حفظ ثبات اقتصادی در کرانه باختری برای امنیت منطقه‌ای بسیار مهم و ضروری است.»

آنها همچنین از تل‌آویو خواستند تا مطمئن شود که هماهنگی خدمات بانکی بین بانک‌های سرزمین‌های اشغالی و فلسطین در جای خود قرار دارد، مطمئن شود که درآمدهای مالیاتی فلسطین آزاد می‌شود و سایر اقدامات برای اجتناب از وخامت اوضاع اقتصادی در کرانه باختری برداشته خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.