آمریکا قدرتش را به رخ چین کشید

 آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون (DSCA) اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا فروش قطعات یدکی و تعمیری هواپیماهای جنگنده (F-۱۶) به چین تایپه (تایوان) به ارزش ۸۰ میلیون دلار را تایید کرده است.

 آژانس همکاری امنیتی دفاعی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فروش به «بهبود امنیت دریافت‌کننده [تایوان] و کمک به حفظ ثبات سیاسی، تعادل نظامی و پیشرفت اقتصادی در منطقه کمک می‌کند.»

در همین حال، وزارت دفاع چین تایپه از ایالات متحده تشکر و اعلام کرد که این فروش به نیازهای رزمی و دفاعی نیروی هوایی این کشور کمک می‌کند.

خبر مرتبط
پرواز بمب افکن آمریکایی بر فراز این کشورها/ جنگ جدید در راه است؟

ارتش کره جنوبی اعلام کرد، ایالات متحده امروز (چهارشنبه) یک بمب افکن دوربرد B-۱B را بر فراز شبه جزیره کره و برای اولین مانور «بمباران دقیق هدایت شونده» خود با کره جنوبی طی هفت سال گذشته به پرواز درآورد.

این وزارتخانه در ادامه تصریح کرد که فروش در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) نهایی خواهد شد.

وزیر دفاع تایوان روز پنجشنبه در پارلمان این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که تایوان باید قابلیت‌های دفاع شخصی خود را تقویت کند تا بخشی از «بازدارندگی موثر» در راهبرد ایالات متحده برای اقیانوس هند و آرام باشد.

بر اساس این گزارش، چین بارها از ایالات متحده، مهمترین تامین‌کننده تسلیحات تایوان، خواسته است تا فروش تسلیحات به این جزیره که تحت مالکیت سرزمین مادی خودش (چین) هست را متوقف کند.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع چین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

روابط بین تنگه‌ای تحت حاکمیت حزب دموکراتیک ترقی خواه در تایوان از سال ۲۰۱۶ بدتر شده است و پکن از مذاکرات با دولت استقلال طلب تایوان اجتناب کرده است.

چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. دو طرف از زمان جدایی در سال ۱۹۴۹ به دلیل جنگ داخلی، با عقب نشینی دولت وقت چین، جداگانه اداره می‌شوند.

آمریکا به رغم آنکه می‌گوید به اصل چین واحد پایبند است اما در عمل با انجام اقداماتی بی‌پروا و ترویج تعامل رسمی با تایوان، در حال توسعه روابط خود با این جزیره است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.