پس از گازگرفتگی سگ و گربه چه اقداماتی لازم است؟

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: از شهروندان خواستاریم در صورت آسیب دیدگی توسط سگ و گربه حتی به مقدار جزئی، به مدت ۲۰ دقیقه محل زخم و خراش را با صابون شسته و در اسرع وقت با مراجعه به مرکز بهداشت محل زندگی خود پیگیر امور درمانی مانند واکسیناسیون هاری باشند.

عبدالله حمزه‌ای، امروز سه شنبه، ۱۴ شهریور با اشاره به خطرهای بیماری هاری بیان کرد: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار با گازگرفتگی و ایجاد زخم و خراش به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مخزن این بیماری در طبیعت گوشتخواران وحشی مانند سگ، گربه، گرگ، روباه و شغال است، افزود: متاسفانه درمانی برای فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگی و آسیب شده و اقدامات اولیه درمانی را انجام نداده، وجود ندارد.

حمزه‌ای بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت آسیب دیدگی توسط سگ و گربه حتی به مقدار جزئی، به مدت ۲۰ دقیقه محل زخم و خراش را با صابون شسته و در اسرع وقت با مراجعه به مرکز بهداشت محل زندگی خود پیگیر امور درمانی مانند واکسیناسیون هاری باشند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند اظهار کرد: کنترل جمعیت حیوانات ولگرد بدون صاحب از جمله سگ و گربه یکی از راه‌های پیشگیری بیماری هاری است.

وی با بیان اینکه از همشهریان خواستاریم از غذا دهی به سگ‌های بلاصاحب و گربه‌های خیابانی جدا خوداری کنند، گفت: همچنین در صورت مشاهده حیوانات ولگرد و بدون صاحب در شهر با شهرداری و در روستا با دهیاری‌ها جهت جمع آوری و ساماندهی آنها تماس گرفته شود.

حمزه‌ای بیان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری اکیپ‌های واکسیناسیون شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۷۸۷ قلاده سگ صاحبدار را علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.