ادعای جنجالی آمریکا علیه روسیه ثابت نشد

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی یکشنبه گفت برخلاف ادعاهای اوایل امسال سفیر آمریکا در پرتوریا، تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد که این کشتی روسی از آفریقای جنوبی تسلیحاتی را به مقصد روسیه حمل ‌کرده باشد.

او گفت: «وقتی همه موارد بررسی شد، کاشف به عمل آمد که هیچ یک از ادعاهای مطرح شده در مورد عرضه سلاح به روسیه صحت ندارد. هیچ یک از افرادی که این ادعاها را مطرح کردند، نتوانستند مدرکی برای حمایت از این ادعاهایشان ارائه کنند.»

کشتی «لیدی آر» متعلق به شرکت روسی MG-FLOT در ماه دسامبر در پایگاه سیمونز تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت و اینطور به نظر رسید که سیگنال فرستنده خود را خاموش کرده بود. وزارت دفاع آفریقای جنوبی در آن زمان اعلام کرد که این کشتی یک محموله برای نیروهای مسلح این کشور حمل کرده است.

واکنش کاخ سفید به ادعای ارسال سلاح حاوی اورانیوم به اوکراین

به دنبال آن روبن بریگیتی، سفیر ایالات متحده در ماه مه ادعا کرد که دولت واشنگتن «مطمئن» است که این کشتی همچنین در مسیر بازگشت به روسیه، سلاح و مهمات را در کیپ تاون بارگیری کرده است. این ادعاها در شرایطی مطرح شد که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، هیچ نشانه و یا تایید نظر رسمی از سمت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر صادرات تسلیحات به روسیه یا اوکراین دیده نشده است.

این ادعا طوفان دیپلماتیکی را برای دولت رامافوسا به راه انداخت. او گفته است ارتباطی با طرف‌های جنگ ندارد و به دنبال آن بازارهای مالی آفریقای جنوبی را تکان داد و روابط تجاری که صنایع صادراتی کلیدی آفریقای جنوبی را به ایالات متحده متصل می‌کرد، ناگهان در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی روز یکشنبه گفت: «اتهامات مطرح شده علیه کشور ما، تأثیر مخربی بر پول، اقتصاد و جایگاه ما در جهان داشت.»

روبن بریگیتی و دولت ایالات متحده شواهد دقیقی برای این اتهام‌زنی خود ارائه نکردند، اما دولت رامافوسا تحقیقاتی را به سرپرستی یک قاضی بازنشسته به جریان انداخت. این ادعاها پس از افزایش نارضایتی واشنگتن نسبت به روابط آفریقای جنوبی با روسیه، از جمله تمرین‌های دریایی مشترک در سالگرد جنگ و آنچه که به عنوان طفره رفتن پرتوریا در محکوم کردن جنگ تلقی می‌شد، مطرح شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.