برنامه چین برای کاهش فاصله نظامی با آمریکا

علاوه بر اقتصاد و سیاست، نظامی‌گری نیز یکی دیگر از عرصه‌هایی است که چین و آمریکا در حال رقابت هستند و گرچه فاصلۀ چین با آمریکا هنوز زیاد است، اما این کشور تلاش دارد این فاصله را هرچه کمتر و کمتر کند تا جایی که بتواند به هدف میان‌مدت خود، یعنی تصرف تایوان، و سپس هدف اصلی و بلندمدت خود، یعنی پی‌ریختن یک نظم جدید جهانی با محوریت چین، دست یابد.

به نوشته اکونومیست، از زمانی که نیروهای بریتانیایی نیروهای سلسله چینگ را در جنگ‌های تریاک قرن نوزدهم شکست دادند، سیاستمداران مدرن چین و کسانی که در پی مدرن‌سازی این کشور بودند، رؤیای ایجاد ارتشی در سطح جهانی با نیروی دریایی قوی را در سر داشتند. لی هونگ‌ژانگ، یک محقق و مقام رسمی چینی که در سال ۱۸۶۵ به راه‌اندازی اولین توپ‌خانۀ مدرن و اولین کشتی‌سازی مدرن چین در شانگهای کمک کرد، در همان زمان نوشت که نیزه‌ها و کشتی‌های بادی چین نمی‌توانند با کشتی‌های بریتانیاییِ مجهز به توپ که با نیروی بخار کار می‌کنند هماوردی نمایند.

هونگ‌ژانگ معتقد بود که اگر چین هم مانند روسیه و ژاپن به گونه‌ای سیستماتیک بر روی فناوری غربی کار و مطالعه کند، در عرض صد سال می‌تواند به ارتشی قوی و خودکفا و بومی دست پیدا کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بی‌تابی شی برای تصرف تایوان؛ خیز پکن برای کاهش فاصلۀ نظامی با آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.