برنامه اتمی عربستان به کجا رسید؟

تلاش‌های عربستان سعودی برای وارد شدن به صف تامین‌کنندگان جهانی اورانیوم -و تامین برنامه نوپای انرژی هسته‌ای خود- با سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی برای یافتن ذخایر قابل توجهی از این فلز سنگین در حال نزدیک شدن به یک شکست است.

به گفته بلومبرگ، بر اساس ارزیابی منتشر شده توسط آژانس انرژی هسته‌ای و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ذخایر قابل بهره‌برداری عربستان کمتر از میزان موجود در بوتسوانا، تانزانیا یا ایالات متحده است. این اولین باری است که دولت عربستان داده‌هایش را برای کتاب سرخ ارائه می‌کند، منبعی که توسط زمین‌شناسانی که در جستجوی سوخت رآکتورهای هسته‌ای هستند، استفاده می‌شود.

در این گزارش آمده است که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۷ میلیون دلار برای جستجوی ذخایر اورانیوم هزینه کرده است، اما تنها توانسته است ذخایری را شناسایی کند که برای استخراج معدنی «به شدت غیراقتصادی» هستند. عربستان که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ یک صنعت معدنی پیشرفته ایجاد کند، به گفته عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور هنوز «برنامه عظیمی در اکتشاف اورانیوم دارد که می‌تواند در آینده رگه‌های غنی‌تری را بیابد.»

3

سهم منابع جهانی که می‌توان با صرفه اقتصادی استخراج کرد

کشورها و شرکت‌ها از نزدیک تلاش‌های پادشاهی را برای توسعه برنامه هسته‌ای زیر نظر دارند. مقامات سعودی در حال ارزیابی مناقصه‌ها برای ساخت رآکتورهایشان هستند و شرکت‌هایی از چین، فرانسه، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده در میان شرکت‌کنندگان حضور دارند.

ریاض از نزدیک با کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای قوانین لازم برای شروع برنامه‌اش همکاری می‌کند. این کشور اولین رآکتور تحقیقاتی کم مصرف خود را ساخته است، اما تا زمانی که قوانین حفاظتی وضع نشده باشد، نمی‌تواند عملیات آن را آغاز کند.

زمین شناسان چینی به سعودی‌ها کمک کردند تا ذخایر اورانیوم در شمال غرب را شناسایی کنند، جایی که پادشاهی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت شهر پیشرفته نئوم است. بر اساس این گزارش، این رگه، که به کانسار غوریه معروف است، حاوی غلظت‌های کم اورانیوم است که در سنگ‌های گرانیت سخت و مخلوط با فلزات دیگر قرار گرفته است.

استخراج اورانیوم اولین مرحله چرخه سوخت هسته‌ای است. این فلز ابتدا به کیک زرد و سپس به گاز تبدیل می‌شود. پس از آن برای جداسازی ایزوتوپ اورانیوم 235 غنی می‌شود که واکنش زنجیره‌ای لازم برای تولید انرژی را حفظ می‌کند.

قیمت کیک زرد در دهه‌های اخیر به دلیل تعطیلی نیروگاه‌ها و نگرانی عمومی در مورد انرژی هسته‌ای کاهش یافته است. بر اساس کتاب قرمز، هزینه‌های جهانی برای اکتشاف اورانیوم حدود 350 میلیون دلار و نزدیک به پایین‌ترین حد در 10 سال گذشته است.

1

مصرف‌کنندگان اورانیوم

به‌جای یافتن ذخایر جدید، چالش فوری‌تر برای بازارهای اورانیوم می‌تواند رفع عدم تطابق بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده این فلز باشد. ایالات متحده که بزرگترین ناوگان راکتورهای هسته‌ای را در اختیار دارد، تنها می‌تواند یک درصد از تقاضای خود را تامین کند.

در همین حال، بزرگترین تولیدکننده، قزاقستان، تمام تولیدات خود را صادر می کند زیرا هیچ رآکتور عملیاتی ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.