تشکل فراگیر تولید و تجارت به اتاقی برای آینده فکر می کند

اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد زیرا مقوله‌ای بین نسلی است، بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت قرارگرفته و باهم این بحران‌ها و مسیر صعب‌العبور را طی کنند، از سوی دیگر بخش خصوصی تجربه و توان چگونگی عبور از مسیر دشوار و رسیدن به مقصد مطلوب را به‌خوبی می‌داند، این جملات را می‌توان چکیده اصلی و بن‌مایه فکری  تشکل فراگیر تولید و تجارت دانست که در نشست خبری نامزدهای این تشکل برای انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان بیان شد.

به گزارش دنیا اقتصاد از اصفهان، مسعود گلشیرازی که در حال حاضر رییس هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز هست می‌گوید تشکل فراگیر تولید و تجارت صرفا در زمان انتخابات فعالیت نمی‌کند بلکه به‌مثابه جریانی فکری با نگاهی بلندمدت برای آینده گام برمی‌دارد و یکی از دلایل آن‌هم طراحی و برنامه‌ریزی مسوولیت مشخص طبق جایگاه تیمی برای افراد انتخابی در دهمین دوره اتاق بازرگانی هست.

 

گفتمان ما در بخش خصوصی، گفتمان توسعه‌گرا است

 

مسعود گلشیرازی، نامزد دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شعارهای پیشین  بیان کرد: تعامل برای تحول، اتاق اتفاق تازه می‌خواهد، اتاق شاخص می‌خواهد و امروز اتاقی برای آینده را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.

گلشیرازی در جایگاه رئیس دوره نهم اتاق اصفهان می‌گوید: برای برون‌رفت از شرایط حاضر، مشارکت بخش خصوصی بیش‌ازپیش موردتوجه بوده و اگر در این دوره بیش از 60 عضو اتاق کاندید می‌شوند، حاکی از توانمندی و برخورداری از تفکراتی است که احساس مسئولیت و مشارکت در کار تیمی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در شرایطی که دچار التهابات اقتصادی هستیم، لازم است در اتاق آینده همه اعضا در قالب 75 سیستم و ساختاری که در اتاق نهم ایجادشده است، باهم دیگر همکاری کنند تا هم‌افزایی حاصل شود.

به گفته گلشیرازی، حفظ بقا و شرایط موجود باید در اولویت باشد و این موضوع، اهم برنامه ایست که در اتاق باید موردتوجه قرار گیرد. همچنین، در تسهیل بخشی به تحقق شاخص‌های بهبود کسب‌وکار، شبکه‌سازی بین اعضا، توجه به توسعه سرمایه‌گذاری و تعهد به مسوولیت ها نباید فراموش شود.

رئیس اتاق نهم با اذعان به اینکه امروز دنیا در عصر هوشمند حرکت می‌کند، از ضرورت پیاده‌سازی هوش تجاری، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال همگام با جهان سخن می‌گوید و توضیح می‌دهد: در این مسیر باید برای تورم شدید که منجر به محدودیت دسترسی به منابع برای مصرف‌کنندگان شده است، چاره‌ای اندیشید. در این برهه، لازم است تولیدکنندگان راهکارهای توسعه بازار و توسعه فروش در بازارهای صادراتی را تقویت کرده و اتاق دهم باید با ایجاد گروه‌های خود، این مسیر را طی کند.

 

او از دو رویکرد محافظه گرا و توسعه‌گرا در اتاق‌های بازرگانی نام برد و اعلام کرد: گفتمان ما در بخش خصوصی، گفتمان توسعه‌گرایی است و فرایند نیز در اولویت قرار دارد. وی افزود: اتاق نهم یک درس به ما داد و آن رسیدن به یک استراتژی مشخص بود. اکنون با ارج نهادن به همت همه کاندیداها، تشکل تولید و تجارت برای تحقق این برنامه، نیاز به اقناع گروه خود دارد تا بااطلاع از چگونگی کار گروهی و سامانمند بتوانیم لبخند رضایت را بر لبان مردم ببینیم.

 

گلشیرازی با اشاره به شعار شاخص محوری در دوره نهم، از اجرای ارزیابی‌های دوره‌ای منسجم باهدف رضایت سنجی خبر داد و افزود: در یک جامعه آماری بالای ۶۰درصد اعضا در این نظرسنجی مشارکت داشتند و رضایت کلی بالای ۸۵درصد اعلام شد. از وقت و آبروی خود گذاشتیم تا شهر و کشورمان حرکت کند و خوشبختانه امروز بر اساس آخرین ارزیابی اتاق ایران، اتاق اصفهان و تهران در بین اتاق‌های کشور در شاخص‌ها، توجه به تشکل‌ها و شفافیت و انضباط مالی رتبه برتر را کسب کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه گذر از راه‌های صعب‌العبور فقط با فعالیت گروه محقق می‌شود ادامه می‌دهد: شورای گفتگوی اتاق اصفهان در این 4سال، رتبه اول کشوری را داشته، حاکی از فعالیت گروهی است. همچنین درنتیجه کار تیمی، درسال 97، شاخص محیط کسب‌وکار اصفهان در رده 28 ام بود ولی امروز به رتبه پنجم  رسیده، هرچند که نسبت به شاخص جهانی وضعیت مطلوبی نیست.

 

گلشیرازی همچنین با اشاره به آنچه اصفهان ستیزی خوانده می‌شود، می‌گوید: به نظر می‌رسد، اصفهان ستیزها منافع بلندمدت را به اتفاقات کوتاه‌مدت ترجیح نمی‌دهند و به نظر می‌رسد آن‌ها بعضا در خود اصفهان هستند، به‌عبارت‌دیگر زمانی که قدمی به جلو برای توسعه اصفهان برنداریم به‌خودی‌خود نوعی  اصفهان ستیزی محسوب می‌شود.

رییس دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان همچنین در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد پیرامون ضعف تشکل سازی سامانمند برای هم‌افزایی افکار عمومی به‌مثابه ابزار  تاثیر گذاری اتاق  بر تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها با تایید این موضوع گفت: آنچه مسلم است، در اتاق نهم، سند استراتژیک مشخص شد و حفظ شرایط موجود با حمایت از اعضا، توجه به زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، مسوولیت اجتماعی، شبکه‌سازی، حضور در عرصه بین‌الملل، کمک به ایجاد و افزایش گروه‌های صادراتی در کنار تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند موردتوجه قرارگرفته که نیازمند همگرایی استراتژیک و سدی در مقابل اصفهان ستیزی و همچنین تصمیم‌گیری‌های مخل فعالیت بخش خصوصی است.

 

رییس اتاق اصفهان در دوره نهم، سرمایه‌گذاری در شرکت نمایشگاه‌ها و خط انتقال آب از جنوب کشور را دو مدل سرمایه‌گذاری موفق توسط اتاق نهم عنوان کرد و افزود: درسال آینده در شرق اصفهان، آب را خواهیم داشت.

 

او، مطالبه قطار پرسرعت اصفهان تهران را ضرورتی برای شریان اقتصادی اصفهان نامید که علاوه برافزایش گردش مالی، جلوگیری از مهاجرت، کاهش آلاینده‌ها، ایجاد اشتغال و دیگر پیامدهای مثبت را برای اصفهان رقم خواهد زد.

ضرورت تحول در نگاه به بخش خصوصی

در همین رویداد محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه و نامزد دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان از سوی تشکل فراگیر تولید و تجارت در پاسخ به این پرسشی درباره احتمال  حاکمیت بوروکراتیک دولتی در تشکیلات اتاق و نزدیکی به دولت گفت: قرار نیست اتاق تابعی از سیاست‌های دولت شود و هر سیاستی را تایید یا وارد فاز توجیه سیاست‌های دولت شویم، با دولت ارتباط نزدیک داریم و سعی در ایجاد هم‌افزایی داریم. دو جریان بخش خصوصی و دولتی باید همدیگر را بپذیرند و در برخورد با اشتباهات ناصحانه عمل کنیم و در نظام تصمیم‌گیری دخیل شویم.

 

طیب نیا با اذعان به اتخاذ سیاست‌های مختلف در حوزه صنعت، اقتصاد و دیگر موارد، تاکید کرد: باید تحول در نگاه رخ دهد، نگاه به جایگاه اقتصاد باید تغییر یابد، درحالی‌که بیش از دو دهه است که شعار بخش خصوصی را می‌دهیم ولی نگاه، همچنان دولتی است. لازم است برای ایجاد تحول در نگاه، بخش خصوصی با شیوه‌های نوین به تحقیق و توسعه بپردازد و نگاهی تحول‌گرا در بخش خصوصی حاکم شود تا تحول بنیادین رخ دهد و البته این امر نیازمند همراهی و نزدیکی با دولت است که حاصل آن، رشد اقتصادی است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره مشکلات اصفهان به لحاظ آب‌وهوا، مشکلات زیست‌محیطی و بارگذاری بیش‌ازحد، اعلام کرد: اصفهان در توسعه و استقرار صنایع به نهایت رسیده، شهری با بالاترین میزان آلاینده که در وضعیت آب نیز به بن‌بست رسیده است، آیا امروز با عدم امکان توسعه صنعت مواجهیم یا متوقف کردن توسعه صنعت، راهکار ماست؟ آنچه مسلم است، نگاه ما در توسعه صنعتی، نگاه اشتباهی بوده اما می‌توانیم در دوره‌ای کوتاه ورق را برگردانیم.

 

او افزود: اصفهان با برخورداری از نیروی با تخصص و تحصیلات عالی و مراکز علمی و دانش‌بنیان برتر می‌تواند با نیروی فکری خود در مقابله با کم‌آبی به تولید محصولات کشاورزی باارزش افزوده بالا و نیاز آبی اندک بپردازد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.